Consiliul Economic și Social dezbate miercuri primul proiect de rectificare bugetară, iar în acest context Confederația Patronală Concordia anunță că acordă aviz negativ, deoarece proiectul nu include sumele pentru decontarea măsurilor de sprijin pentru facturi.
Proiectul de Ordonanță privind rectificarea bugetului de stat pe anul 2022 a fost dezbătut ieri în cadrul Comisiei pentru Dialog Social la Ministerul Finanțelor și înscris pe ordinea de zi a Plenului CES din data de 17.08.2022.
Concordia afirmă că neajunsul major al actualei rectificări bugetare este acela că nu include sumele necesare pentru acoperirea plafoanelor de preț asumate de statul român pentru perioada aprilie-decembrie 2022 și expune la un risc major capacitatea de a funcționa a întregului sector energetic, în contextul în care toate statele membre UE recomandă măsuri de întărire a rezilienței acestuia.
Potrivit Concordia, suma de 2,5 miliarde de lei, prevăzută pentru Ministerul Energiei, reprezintă doar 7,7% din necesarul de finanțare estimat de autorități (31 de miliarde lei) pentru acoperirea angajamentelor asumate de Guvern exclusiv prin OUG 27/2022, până la finalul anului 2022, respectiv achitarea diferențelor dintre prețul real al facturilor consumatorilor non-casnici și prețul plafonat al energiei. „Facem, pe această cale, un apel la transparență și solicităm publicarea datelor luate în calcul pentru estimarea impactului, pe care le considerăm de interes public”, transmite Concordia.
De asemenea, organizația patronală afirmă că suma prevăzută prin actuala rectificare bugetară, de 7,3 miliarde pentru Ministerul Muncii și Solidarității Sociale2 pentru întregul capitol de „Asistență socială” este mult sub necesarul de finanțare de 8,4 miliarde lei estimat, la solicitarea autorităților, de către Federația Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie (ACUE), reprezentativă la nivelul sectorului energetic și membru al C.P. Concordia, pentru acoperirea angajamentelor asumate de Guvern prin OUG 27/2022, până la finalul anului 2022, respectiv achitarea diferențelor dintre prețul real al facturilor consumatorilor casnici și prețul plafonat al energiei.
Concordia subliniază că furnizorii de energie acordă în avans, din fonduri proprii, acest sprijin pentru clienți. „În mod direct și imediat, rectificarea riscă să genereze un blocaj la nivelul activității de furnizare, dar menționăm că impactul ulterior se va resimți la nivelul întregului sector energetic și, în ultimă instanță, la clienții finali. Autoritățile se bucură de vizibilitate completă asupra pieței de energie și considerăm că nu se justifică așteptarea decontărilor pentru luna aprilie 2022 pentru a estima corect necesarul de finanțare”, conform organizației.
Concordia susține că neacoperirea la timp și la valoarea reală a sumelor angajate prin OUG 27/2022 vulnerabilizează capacitatea furnizorilor de a mai susține achiziția de energie, înmagazinarea pentru sezonul rece și fluxul financiar pe lanț, cu impact asupra stabilității alimentării cu energie, pentru industrii și pentru fiecare cetățean. Rolul furnizorilor, acela de a colecta, prin prețul final de pe factură, toate costurile asociate sectorului energetic (producție, transport, distribuție, taxe, TVA, accize etc.) este grav afectat de sub-dimensionarea volumelor de plată și de întârzierea decontărilor.
Concordia susține ajustarea graduală a plafoanelor, acordarea de facilități directe pentru consumatori și protejarea în mod țintit a persoanelor cu venituri reduse și a sectoarelor economice cu ponderi mari ale costurilor energetice. Pentru proiectul de rectificare, organizația recomandă ca Ministerul Finanțelor să aibă în vedere bugetarea realistă a angajamentelor asumate față de clienții finali, prin schemele de plafonare în vigoare, precum și adaptarea scenariilor de lucru la realitatea pieței, pentru a asigura funcționarea în condiții sustenabile a sectorului energetic. Pentru implementarea în condiții optime a schemelor de sprijin, instituțiile publice implicate în procesul de decontare trebuie să asigure:
Recuperarea decalajului de 5 luni pentru decontarea măsurilor asumate pentru schemele de sprijin, inclusiv prin opțiunea de deducere a sumelor restante din obligațiile fiscale ale furnizorilor și/sau decalarea termenelor de plată pe lanțul de aprovizionare. Întârzierea la decontare este cauzată de motive birocratice și de lipsa unor prevederi clare. În prezent, aceasta se traduce prin inepuizarea fondurilor puse inițial la dispoziția Ministerului Energiei, ceea ce reflectă în mod fals realitatea – mai exact – insuficiența fondurilor.
Un proces de decontare în termenul prevăzut de cadrul legal (45 zile), prin adoptarea urgentă a unor proceduri de evaluare a cererilor de decontare și plată clare, explicite și transparente.
„Din creșterile de preț înregistrate în zona de producție de energie, statul a încasat venituri semnificative3 (peste 11 miliarde lei, doar din taxarea veniturilor suplimentare). În contextul local și internațional, marcat de o creștere abruptă a prețului la energie și de incertitudini în ceea ce privește securitatea în aprovizionare, decizia de a „sub-bugeta” o schemă de sprijin asumată de către Guvern, de care beneficiază aproximativ 90% (spre deosebire de schema anterioară, ce acoperea 60%) din clienții casnici și non-casnici, reprezintă un risc major, suplimentar”, conchide Concordia.