Starbucks, Pizza Hut și KFC se numără printre lanțurile care au raportat scăderi ale vânzărilor în magazine în acest trimestru, transmite CNBC.
Starbucks a anunțat o scădere surprinzătoare a vânzărilor în același magazin pentru ultimul trimestru, ceea ce a dus la o scădere a acțiunilor sale cu 17% miercuri. Pizza Hut și KFC au raportat, de asemenea, o scădere a vânzărilor în aceleași magazine. Și chiar și McDonald’s a declarat că a adoptat o „mentalitate de luptă de stradă” pentru a concura pentru clienții care se gândesc la valoare.
De luni de zile, economiștii au prezis că consumatorii își vor reduce cheltuielile ca răspuns la creșterea prețurilor și a ratelor dobânzilor. Dar a durat ceva timp până când lanțurile de restaurante fast-food și-au văzut vânzările scăzând efectiv, în ciuda mai multor trimestre de avertismente adresate investitorilor, potrivit cărora consumatorii cu venituri mici slăbeau, iar alți clienți renunțau la opțiuni mai scumpe.
Multe companii de restaurante au oferit și alte motive pentru rezultatele lor slabe din acest trimestru. Starbucks a declarat că vremea nefavorabilă a tras în jos vânzările din aceleași magazine. Yum Brands
, compania mamă a Pizza Hut, KFC și Taco Bell, a dat vina pe furtunile de zăpadă din ianuarie și pe comparațiile dificile cu un prim trimestru puternic de anul trecut pentru performanța slabă a mărcilor sale.
Dar aceste scuze nu explică pe deplin rezultatele trimestriale slabe. În schimb, se pare că concurența pentru un bazin mai mic de clienți a devenit mai acerbă, pe măsură ce clienții care încă mai caută să cumpere un burger sau o bere rece devin mai pretențioși cu banii lor.
Costul mâncării în oraș la restaurantele cu servire rapidă a crescut mai repede decât cel al mâncării la domiciliu. Prețurile pentru restaurantele cu servire limitată au crescut cu 5% în martie față de perioada similară a anului trecut, în timp ce prețurile pentru alimente au crescut mai lent, potrivit Biroului de Statistică a Muncii.
„În mod clar, toată lumea se luptă pentru mai puțini consumatori sau pentru consumatori care cu siguranță vizitează mai rar, iar noi trebuie să ne asigurăm că avem acea mentalitate de luptă de stradă pentru a câștiga, indiferent de contextul din jurul nostru”, a declarat marți directorul financiar al McDonald’s, Ian Borden, în cadrul conferinței telefonice a companiei.
Anomaliile arată că clienții vor continua să comande alimentele lor preferate, chiar dacă acestea sunt mai scumpe decât în urmă cu un an.Wingstop
, lanțul de restaurante preferat de Wall Street, a anunțat că vânzările sale în aceleași magazine din SUA au urcat cu 21,6% în primul trimestru. Chipotle Mexican Grill
, a cărui bază de clienți este predominant cu venituri mai mari, a înregistrat o creștere a traficului de 5,4% în primul trimestru. Și Restaurant Brands International’s
Popeyes a raportat o creștere a vânzărilor în același magazin de 5,7%.
„Ceea ce am văzut la consumatori este că, dacă se simt presați, au tendința de a se retrage de la ocaziile mai frecvente [de la restaurantele cu servire rapidă]”, a declarat directorul general al Wingstop, Michael Skipworth, pentru CNBC.
El a adăugat că, în medie, clientul Wingstop vizitează Wingstop doar o dată pe lună, folosind sandvișul cu pui și aripioarele lanțului ca o oportunitate de a se răsfăța, mai degrabă decât o rutină care poate fi ușor tăiată din cauza problemelor bugetare.
Skipworth a mai spus că, de fapt, consumatorii cu venituri mici de la Wingstop se întorc mai des în aceste zile.
Chiar și așa, multe companii din sectorul restaurantelor și din afara acestuia au avertizat că presiunile consumatorilor ar putea persista. Directorul general al McDonald’s, Chris Kempczinski, a declarat analiștilor că precauția în privința cheltuielilor se extinde la nivel mondial.
„Este demn de remarcat faptul că în [primul trimestru], traficul din industrie a fost stabil sau în scădere în SUA, Australia, Canada, Germania, Japonia și Marea Britanie”, a spus el.
Două dintre lanțurile care s-au luptat în primul trimestru au citat valoarea ca factor.Directorul general al Starbucks, Laxman Narasimhan, a declarat că clienții ocazionali nu cumpărau cafeaua lanțului pentru că doreau mai multă varietate și valoare.
„În acest mediu, mulți clienți au fost mai exigenți cu privire la locul și modul în care aleg să își cheltuiască banii, în special cu economiile de stimulare cheltuite în mare parte”, a declarat Narasimhan în cadrul apelului de marți al companiei.
Directorul general al Yum, David Gibbs, a remarcat că ofertele de valoare ale rivalilor pentru meniurile de pui au afectat vânzările KFC în SUA. Dar el a spus că trecerea la valoare ar trebui să fie benefică pentru Taco Bell, care reprezintă trei sferturi din profitul operațional intern al Yum.
„Știm, din datele din industrie, că valoarea este mai importantă și că alții se luptă cu valoarea, iar Taco Bell este un lider în materie de valoare.Vedeți că unii consumatori cu venituri mici se încadrează în industrie. Noi nu vedem asta la Taco Bell”, a declarat el miercuri.
Nu este clar cât timp va fi nevoie ca vânzările lanțurilor de fast-food să își revină, deși directorii au oferit termene și planuri optimiste pentru a readuce vânzările pe drumul cel bun. De exemplu, Yum a declarat că primul său trimestru va fi cel mai slab al anului.
La rândul său, McDonald’s plănuiește să creeze un meniu valoric la nivel național care să atragă clienții economi.Dar gigantul burgerilor s-ar putea confrunta cu împotriviri din partea francizaților săi, care au devenit mai deschiși în ultimii ani. În timp ce afacerile stimulează vânzările, ele pun presiune asupra profiturilor operatorilor, în special pe piețele unde este deja costisitor să operezi.
Totuși, pierderea de teren în fața concurenței ar putea motiva francizații McDonald’s.Acesta este al doilea trimestru consecutiv în care Burger King a raportat o creștere mai mare a vânzărilor în aceleași magazine din SUA decât McDonald’s.
Lanțul Restaurant Brands s-a aflat în mod de redresare în ultimii doi ani și a cheltuit foarte mult pe publicitate.
Starbucks mizează, de asemenea, pe oferte. Lanțul de cafenele se pregătește să lanseze o actualizare a aplicației sale care permite tuturor clienților – nu doar membrilor de fidelitate – să comande, să plătească și să obțină reduceri. De asemenea, Narasimhan a lăudat succesul noii sale linii de băuturi cu lavandă, lansată în martie, deși afacerile au fost încă slabe în aprilie.