Automatizarea anumitor procese repetitive în cadrul departamentului financiar vor economisi 1,5-2 ore/ zi pentru fiecare economist, estimează Cristi Nechita-Rotta, directorul general al tipografiei Rottaprint, ca un exemplu despre ce poate face, la lucru, digitalizarea. Compania românească a investit deja în robotizarea anumitor activități cu caracter repetitiv, dar și în instrumente digitale pentru o serie de operațiuni și are în lucru procese de automatizare în zona financiară, logistică și de recepție marfă.
Rottaprint e o tipografie producătoare de etichete autoadezive și ambalaje flexibile, care urmează să își prezinte în câteva zile noile investiții tehnologice pentru producția sustenabilă de etichete și ambalaje. Compania cu sediul în Apahida, județul Cluj, deține în prezent două centre logistice în România: Brașov și Ilfov și două centre logistice în Ungaria și Germania, în care lucrează peste 280 de angajați. În 2021, Rottaprint a livrat produse în 13 țări din Europa și Asia.
La începutul anului, Rottaprint anunța că şi-a bugetat investiţii de aproape 1 milion de euro pentru creşterea calităţii produselor, îmbunătăţirea condiţiilor de muncă, dar şi în procesul de digitalizare a operaţiunilor.
Directorul general al Rottaprint, Cristi Nechita-Rotta, prezintă pentru Economedia o sinteză a proiectelor în lucru pe linia digitalizării și a impactului pe care estimează că îl va avea upgrade-ul cu tehnologie în afacerile companiei.
Rep: Ce proiecte de digitalizare aveți deja implementate?
Cristi Nechita-Rotta: Având în vedere că suntem o companie “Kaizen” (concept japonez care se referă la îmbunătățirea proceselor de afaceri, n.red.), am încercat în primul rând să digitalizăm instrumentele cu care lucrăm zi de zi; și anume organizarea întâlnirilor zilnice, raportarea balanced scorecard-ului de performanță, sistemul de colectare a ideilor de îmbunătățire, metodele de analize de probleme. Printre proiectele de digitalizare deja implementate se mai numără portalul Rottaprint – o aplicație instalată pe telefon prin care angajatul are acces rapid la informații de interes general, sisteme de ticketing pentru diverse departamente, robotizarea anumitor activități cu caracter repetitiv, dar și instrumente digitale care ajută la îmbunătățirea proceselor de onboarding și offboarding pentru angajați.
Când ați început investițiile în această direcție și care au fost motivele care au determinat abordarea acestor proiecte?
Investițiile în digitalizare le-am început încă din primul an de pandemie, când trecerea la sistemul de telemuncă ne-a determinat să privim diferit procesele interne, modul de organizare a întâlnirilor și comunicarea. Evoluția extraordinară a tehnologiei permite în prezent digitalizarea aproape a oricărui proces. Prin urmare, acest fenomen ne facilitează munca și ne permite să ne concentrăm pe activitățile cu valoare adăugată în cadrul businessului.
Care au fost efectele în afaceri?
În primul rând, avem o vizibilitate mai bună asupra informațiilor. De exemplu, prin automatizarea anumitor procese repetitive în cadrul departamentului financiar, estimăm că vom economisi 1,5-2 ore/zi/ economist. În ceea ce privește departamentul de Resurse Umane, vom putea gestiona un volum mai mare de solicitări cu același personal, vom reduce timpii de reacție și vom îmbunătăți comunicarea prin accesarea oricărei informații de interes general printr-un singur click.
Rep.: Aveți proiecte de digitalizare/ tehnologizare pe partea de producție? Care sunt acestea?
În prezent, avem în lucru procese de automatizare în zona financiară, logistică și de recepție marfă.
Rep: În ce fel au afectat aceste proiecte și investiții necesarul de personal și resursa umană? E nevoie de mai puțini angajați, de mai mulți sau de specializarea celor existenți?
În faza de început a digitalizării, a fost nevoie de specializare pentru personalul din IT, precum cursuri și workshop-uri, pentru a ne familiariza cu tehnologiile noi. Totodată, pentru proiecte mai mari, lucrăm cu o firmă specializată, prin urmare avem externalizate o parte din dezvoltări.
Rep.: Ați anunțat deja investiții pentru acest an în digitalizare. Care sunt aceste planuri? Aveți o cifră în ceea ce privește investițiile pentru digitalizare în următoarele luni?
În următoarele luni, avem în plan investiții în digitalizare în valoare de circa 10.000 euro
Rep: Cum vedeți viitorul în această zonă? Mai plănuiți astfel de proiecte în anii următori?
Viitorul va fi deschis oricărei posibilități. Consider că vor apărea inovații în tehnologie care ne vor permite să facem lucruri la care azi nu ne gândim. Astfel, automatizarea și digitalizarea vor fi principalele direcții în următorii ani. Prin urmare, se va face trecerea de la focusul „completării de taskuri” la rezolvarea problemelor, comunicare, interpretare și design. Prin automatizare va dispărea rutina din multe joburi, iar activitățile repetitive vor putea fi făcute automat sau doar printr-un singur click.
Rep.: O temă legată de context: în ce fel sunt afectate – dacă sunt – planurile de investiții de crizele prin care trece economia globală de ceva vreme – pandemie, criză energetică, războiul din Ucraina? Se accelerează nevoia de investiții în digitalizare sau se amână planuri de proiecte noi?
Deși vremurile pe care le traversăm sunt marcate de incertitudine, considerăm că digitalizarea este o direcție foarte importantă și vom continua să investim în ea. Cu siguranță, în contextul actual, ne vom uita mai atent oricând este nevoie de o nouă investiție. Procesele de digitalizare vor continua și de acum înainte, întrucât acestea sunt legate mai mult de disponibilitatea și costurile cu resursa umană și mai puțin de ceea ce se întâmplă în jurul nostru. Indiferent de criza pe care o traversăm, operațiunile companiei continuă, iar pentru ca acest lucru să fie posibil, avem nevoie de cineva care să lucreze: om sau activitate automată. Digitalizarea va aduce cu siguranță o eficientizare a proceselor noastre.