Patru mari proiecte de infrastructură, parte a magistralelor de cale ferată și majoritatea parte a coridoarelor de transport de importanță europeană, sunt întârziate, arată Europa Liberă. CFR explică întârzierile prin dificultatea obținerii avizelor, licitațiile îndelungate și complexitatea lucrărilor.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Deși proiectul Cluj-Oradea-frontieră Ungaria a fost menținut în PNRR cu toate cele patru loturi, cel puțin tronsonul amintit nu are cum să fie gata până la termenul fixat în PNRR, august 2026, în condițiile în care pentru 38 de kilometri încă nu există autorizație de construire.
Este vorba despre liniile de cale ferată:
- Modernizarea liniei Caransebeș-Timișoara-Arad (162 km, 4 loturi) – valoare de 1,7 miliarde de euro, finanțare parțială din PNRR;
- Electrificarea și reabilitarea liniei Cluj-Oradea-Episcopia Bihor (167 km, 4 loturi) – în valoare de 1,9 miliarde de euro, PNRR;
- Reabilitarea liniei Brașov-Simeria, pe distanța Sighișoara-Brașov (112 km, trei loturi), parte a Coridorului Rin-Dunăre, valoare – aproximativ 1,5 miliarde de euro, programul Connecting European Facillity (CEF)
- Reabilitarea liniei frontieră Curtici-Simeria, pe distanța Ghioroc /kilometrul 614 (din județul Arad) – Simeria (141 km, 4 loturi); valoare – peste două miliarde de euro; Proigramul Transporturi 2021/2-2027; proiectul a fost fazat, fiind început în vechiul exercițiu european 2014-2020.
Proiectul Sighișoara-Brașov a întâmpinat de asemenea probleme, declanșând în acest an o grevă a lucrătorilor constructorului de pe lotul din mijloc, Apața-Cața, totodată cel mai dificil.
De pe linia Caransebeș-Timișoara-Arad doar unul din cele trei tronsoane are șanse de finalizare până în 2026, celelalte trei fiind de altfel scoase din PNRR, urmând să fie transferate în alt programe, conform Ministerului Transporturilor.
Modernizarea liniei Km 614 (Ghioroc) – Simeria a început încă din 2017, dar niciun tronson nu este complet finalizat încă. De altfel, proiectul a trebuit fazat, adică prelungit, din Programul anterior de transporturi, cu bani UE, 2014-2020, în cel actual, 2021-2027. Totuși, între timp, 88 de kilometri de linie dublă de pe aceste traseu este dată deja în folosință, explică CFR. Cei mai recenți (13 km), incluzând și tunelul Bata, au fost inaugurați la mijlocul lunii iulie.
De altfel, și pe celelalte proiecte anumite porțiuni sunt date în folosință chiar dacă întregile tronsoane nu sunt finalizate. Spre exemplu, CFR a anunțat recent deschiderea a 7 kilometri de cale ferată între Aleșd și frontirea cu Ungaria, din proiectul Cluj-Oradea. Asta chiar dacă stadiul lucrărior pe întreg lotul de 46 km este de aproximativ 15%. De asemenea, 6 km au fost dechiși și pe lotul Lugoj – Timoșoara Est, din proiectul Caransebeș-Timișoara-Arad. Este de altfel singurul lot din acest proiect care a rămas în PNRR.
Amintim, în următorii ani, România ar trebui să aibă aproximativ 1.300 de kilometri de cale ferată modernizată pe care trenurile să circule cu viteze de până la 120 km / oră, respectiv 160 km / oră.
Valoarea fondurilor alocate, prin programe cu fonduri UE, pentru proiectele de modernizare feroviară pentru perioada de programare europeană 2021-2027 ajung la nu mai puțin de 6,5 miliarde de euro, din care cei mai mulți bani prin PNRR, respectiv prin Programul Transporturi (PT).
Timpul lung pentru adjuderarea contractelor, avize dificil de obținut, lucrări complexe care au loc fără oprirea circulației sunt principalele cauze pentru problemele principalelor proiecte de modernizare a liniilor ferate, transmite CFR, sunt cele câteva explicații obținute de Europa Liberă.