Culmea birocrației: românii care vor să intre în programul Rabla fac coadă la Fisc pentru că două instituții ale Guvernului au uitat să comunice între ele

rabla, masini, masini vechi, cimitir masini

Programele Rabla Clasic și Plus s-au „împiedicat” în acest an de o nouă obligație impusă de Autoritatea Fondului pentru Mediu (AFM). Mai precis, persoanele fizice trebuie să depună acum la dosar și un certificat de atestare fiscală de la ANAF. Însă AFM nu a inforrmat Fiscul la timp de această obligație, motiv pentru care cei care solicită vouchere se confruntă cu întârzieri de până la două săptămâni.

Dacă până în prezent doar persoanele juridice care accesau programele Rabla aveau obligația de a solicita de la ANAF un certificat de atestare fiscală, care să dovedească lipsa datoriilor la buget, începând din acest an cerința s-a introdus și pentru persoanele fizice.

Însă AFM nu a notificat ANAF cu privire la această schimbare, confirmă pentru Economedia chiar Fülöp Lóránd-Árpád, președintele AFM. Oficialul a spus pentru Economedia că ANAF nu a știut de necesitatea unui astfel de document, notificare pe care AFM-ul trebuia să o trimită, însă nu a mai apucat să facă acest lucru deoarece a fost ocupată cu lansarea programului.

Astfel, persoanele fizice care au depus dosare pentru Programele Rabla Plus și Clasic și nu au știut că au nevoie și de un certificat de la ANAF vor trebui să aștepte câteva zile sau chiar până la 2 săptămâni pentru emiterea hârtiei.

„Nu sunt probleme. Faptul că până în 2022 nu a fost cerut niciodată acest certificat a fost o problemă, dar mi se pare absolut corect să nu ai datorii la stat. AFM-ul în 2021 sau anii precedenţi a uitat sau nu a cerut acel certificat, dar sunt foarte mulți oameni care au apartamente date în chirii și au datorii la stat la ANAF. Acest lucru nu s-a văzut din certificatul de la autoritățile locale, de aceea am introdus acel certificat. Ce-i drept, ANAF-ul nici nu a știut sau nu a fost notificat nici de noi că urmează să dăm drumul la Rabla. Nu au fost pregătiți să vină așa de mulți și să ceară acel certificat și, într-adevăr, în unele cazuri se așteaptă câteva zile pentru certificatul respectiv. Dar nu este vorba de o problemă, ci este vorba că lăsăm totul pe ultima sută de metri pentru că abia pe 8-9 februarie au început să facă rost de hârtii, ele având o valabilitate de 30 de zile. Pentru sesiunea din martie sigur că oamenii au înțeles deja că trebuie să aștepte câteva zile până la emiterea certificatului, chiar și 2 săptămâni. În unele cazuri, se pot emite și de pe o zi pe alta sau chiar online”, a declarat Fülöp Lóránd-Árpád pentru Economedia.

În prezent, pentru persoanele fizice la Rabla Clasic mai sunt 36,6 milioane lei, la Rabla Plus pentru persoane fizice 31,4 milioane, iar la Rabla Clasic pentru persoane juridice mai sunt circa 8,5 milioane lei, jumătate din bugetul total. În schimb, pentru programele Rabla Plus pentru persoane juridice s-au epuizat fondurile încă de pe 12 februarie. Președintele AFM spune că se așteaptă ca în următoarele 7 zile să se epuizeze și fondurile la Rabla Clasic și Plus pentru persoane fizice.

Programele Rabla Clasic și Rabla Plus au demarat în acest an în data de 4 februarie pentru persoane juridice și în data de 8 februarie pentru persoane fizice și au anul acesta cel mai mare buget de până acum, de peste 1,2 miliarde lei.

Sursa foto: Unspash/Sergio Souza

Comentarii

  1. Fără supărare, ceea ce faceți dumneavoastră aici nu prea are de a face cu jurnalismul… adică a doua oară când scoateți din context, răsuciți cuvintele mele, si faceți un breaking news din nimic… e răutate pura si nu cred ca ajuta la ceva. Eu as recomanda sa citiți încă o data scopul si menirea unui jurnalist, si ganditi-va la ce a ajutat acest articol sau pe cine si cu ce…

    • As mai avea de spus multe aici… Dar sa luam simplul fapt ca bugetele alocate pentru etapa din Februarie la Plus PJ sau epuizat in 4 zile, la PF probabil in 10-15 zile (mai sunt un pic in momentul de fata), deci practic bugetele la PJ alocate pentru o luna si bugetele la PF alocate pentru un trimestru vor fi epuizati in 1-2 săptămâni, si dacă asta înseamnă ca s-au împiedicat aceste programe… atunci mai avem de învățat la capitolul de interpretare a lucrurilor ce ne înconjoară… eu sper sa intelegeti ce rol are mass media si cât de mult ar putea ajuta populația, si eventual sa schimbați abordarea din aceasta abordare negativistă si producerea breaking newsurilor din nimic intr-o abordare prin care chiar dați informații concrete, punctuale si critica constructiva dacă tot criticam ca ne e greu fără…

    • Domnul Fulop, fără supărare, dar sunteți un pic deconectat de realitate. N-ați făcut altceva decât să birocratizați și să complicați inutil programul. Ați cerut o hârtie în plus, uitând să-i avertizați pe cei de la ANAF că va veni tăvălugul peste ei.
      Și eu nu sunt jurnalist. Vă spun asta din postura omului care s-a lovit de problemă și confirm că este 100% cum scrie în acest articol. Eu cred că dumneavoastră mai aveți de lucrat la capitolul de “interpretare a lucrurilor ce ne înconjoară”. Sper să înțelegeți ce rol aveți dumneavoastră ca funcționar și cum ați putea ajuta populația, simplificând procedurile și nu lungindu-le. Și poate n-ar strica să vă schimbați atitudinea și să acceptați mai ușor critica.
      Ce spuneți?

  2. Ultima idee, ca m-am calmat si acum văd ca de fapt nu am explicat de ce spun ca faceți breaking news in nimic… ANAF eliberează acele certificate. Credeți ca în caz ca AFM notifica ANAF ca începe rabla si cerem acel certificat (care se poate scoate si online extrem de ușor) ANAF aloca încă x persoane la ghișeu sa meargă mai repede? Sau era altfel in orice sens? Beneficiarul este cel care, dacă s-a hotărât sa depună dosarul pentru ca vrea sa ia parte intr-o sesiune competitiva de finanțare, trebuie sa ia in considerare ce documente are nevoie, cum le poate cere, etc. Asta ar fi fost stirea, dacă citeați ghidul când a apărut in MO si ati fi ajutat persoanele fizice sa fie pregătiți si sa-si depună cererile pentru eliberarea acelui document înaintate de lansare… dacă cineva se întreabă de ce totuși se cere acel document când si ANAF e instituție de stat si AFM, va invit sa vizionati prima editie a emisiunii INFO AFM care a fost publicat săptămâna trecută miercuri la 10 pe FBul administrației, unde dam răspunsuri la aceasta întrebare.

  3. În 2019 a durat 10 luni procedura, dosarul a fost respins de trei ori pentru probleme de formă.
    Nu mai dorim programul rabla dacă, în afară de casarea unei rable, mai trebuie făcute dosare cu nimic.

  4. Era și anul trecut și pentru persoanele fizice. Eu am luat anul trecut mașina prin programul rabla și am dus certificat de atestare fiscala pentru persoane fizice.

  5. Am văzut destui incompetenți și la patron, chiar la multinaționale. Uitati-vă numai la companiile de telecomunicații. Nu mai vorbiți doar de cei de la stat!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.