Cum a influențat o decizie a Apple evoluția cursului acțiunilor Facebook și Google, până la corecția istorică și brutală de pe Wall Street

Mark Zuckerberg

În timp ce Facebook se confruntă cu cea mai mare scădere a acțiunilor înregistrată vreodată, Google rămâne în zona unor cotații record. Diferența dintre evoluția celor două companii este dată de Apple, scrie CNBC.

Google și Facebook sunt cei doi giganți care domină piața publicității din Statele Unite de ani de zile. Deși cele două companii au modele proprii de afaceri, graficul evoluției acțiunilor lor pe ultimii cinci ani arată un trend similar. Până spre finalul anului 2021.

captura CNBC

Aplicațiile Facebook se bazează aproape în întregime pe Apple și Google pentru distribuție. Iar când Apple a schimbat politica de confidențialitate, anul trecut, limitând capacitatea dezvoltatorilor de aplicații de a targeta userii, Facebook a rămas brusc fără fără unul dintre cele mai importante atuuri.

Google se bazează de asemenea pe publicitatea targetată pentru a conecta specialiștii în marketing cu userii, dar dispune de un atu esențial: userii se „auto-targetează” atunci când lansează o căutare care arată exact de ce sunt interesați la acel moment.

Google are de asemenea Android, cel mai popular sistem de operare din lume, care îi oferă control asupra propriilor politici. Și, deși Google are în continuare nevoie de distribuția prin iOS, are o relație mult mai bună cu Apple în comparație cu Facebook. Spre exemplu, Google plătește Apple miliarde de dolari anual pentru a rămâne motorul de căutare prestabilit pe browser-ul Apple Safari.

Iar Facebook tocmai a declarat pentru Wall Street că noua funcționalitate Apple App Tracking Transparency (ATT) va genera pentru rețeaua socială un deficit de venituri de 10 miliarde de dolari. Acesta este unul dintre motivele pentru care compania nu a realizat ținta de venituri și pentru care acțiunile Facebook au scăzut joi cu 25%, la nivelul din august 2020.

Google, între timp, a raportat o creștere cu 33% a veniturilor din publicitate pentru trimestrul patru, față de 20% pentru Facebook.

Potrivit analiștilor, advertiserii care nu mai pot obține pe Facebook nivelul de targetare dorit își orientează fondurile spre Google.

“Au provocat schimbările Apple iOS o schimbare a cotei de piață de la Facebook spre Google? Da, credem că da”, a declarat Rohit Kulkarni de la MKM Partners.

Zuckerberg era îngrijorat de această posibilitate de mai mult timp. Fără să dețină terminale sau sisteme de operare, Facebook nu-și poate construi propriul drum și a fost tot timpul dependent de capriciile altor companii. În urmă cu zece ani, Facebook a încercată să producă propriul telefon, dar proiectul a fost un dezastru.

Iată ce nota Facebook în rândul factorilor de risc, în prospectul de listare publică din 2012:

  • “Suntem dependenți de interoperabilitatea Facebook cu sistemele populare de operare pe platformele mobile pe care nu le controlăm, precum Android și iOS, și orice schimbare în astfel de sisteme care degradează funcționalitatea produselor noastre sau oferă tratament preferențial unor produse concurente ar putea afecta negativ utilizarea Facebook pe dispozitive mobile.”

În 2014, Facebook a cumpărat start-up-ul specializat în căști de realitate virtuală Oculus pentru două miliarde de dolari, oferind companiei prezența pe piața unei următoare generații de hardware și integrarea propriului software.

Această achiziție reprezintă baza viitorului pe care Zuckerberg îl dorește atât de mult. Anul trecut, acesta a schimbat numele Facebook în Meta Platforms. În raportul privind rezultatele publicat joi, compania a anunțat că Reality Labs, grupul care se ocupă de dezvoltarea realității virtuale, a pierdut peste 10 miliarde de dolari în 2021.

Iar investitorii sunt îngrijorați pe bună dreptate. Activitatea principală a Facebook pierde utilizatori iar Apple acționează într-un mod care provoacă panică.

Pentru Zuckerberg, răspunsul la problemele cu care se confruntă în lumea reală s-ar putea regăsi în lumea virtuală. Mai mult decât orice, vrea să obțină independența față de Apple și Google, astfel încât compania sa să fie cea care dictează regulile, mai notează CNBC.

Sursa foto: Facebook

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.