Cum arată digitalizarea pentru micile administrații? Primăriile unor localități din Bihor, Constanța sau Galați, premiate pentru digitalizare și relații cu cetățenii de o firmă din domeniu

computer, calculator, birou Sursa foto: Pexels

O localitate din vecinătatea Băilor Felix e “cea mai digitalizată primărie de comună”, Primăria Năvodari e “cea mai digitalizată primărie de oraș”, iar primăria dintr-o mică localitate din Galați are “cea mai bună interacțiune digitală cu cetățenii” – sau cel puțin aceasta este concluzia celor de la  Regista Digital SA, companie care vinde în piață soluții de digitalizare a administrației publice. Compania a organizat o gală, în care a premiat primăriile și instituțiile publice “care s-au remarcat anul trecut în procesul de digitalizare” . Printre premianți se regăsește și o instituție din București. Economedia.ro a făcut o trecere în revistă a acestor primării și a serviciilor pe care le oferă și vă aratăm și un exemplu destul de grăitor despre digitalizarea în România și limitele sale. În general, aceste administratii oferă acces la servicii standard, gen plata online sau posibilitatea de a depune sesizări.

În cadrul Galei Regista s-au acordat premii pentru cinci categorii, dar și un premiu special din partea echipei, au transmis organizatorii. Astfel, cei șase câștigători ai primei ediții a Galei Regista au fost: Primăria Năvodari, din județul Constanța la categoria Cea mai bună prezență în mediile sociale; Primăria Târgu Bujor, județul Galați – Cea mai bună interacțiune digitală cu cetățenii; Administrația Străzilor București – Cea mai digitalizată instituție; Primăria Sânmartin, județul Bihor – Cea mai digitalizată primărie de comună; Primăria Năvodari, județul Constanța – Cea mai digitalizată primărie de oraș și Primăria Tăuții Măgherăuș, județul Maramureș – Premiul special Best Customer.

“Cele cinci nominalizări pentru fiecare categorie și câștigătorii au fost desemnați în mod obiectiv pe baza informațiilor din platforma Regista și a unui punctaj care reflectă utilizarea reală a funcționalităților disponibile pentru procesul de digitalizare, un proces monitorizat de-a lungul întregii activități din anul 2021”, au transmis organizatorii.

Am vrut să vedem ce fel de servicii oferă aceste administrații.

Primăria Năvodari, premiată pentru prezența în mediile sociale, are pe Facebook peste 11.000 de urmăritori și interacționează constant cu cetățenii pe această platformă. A postat în ultima săptămână o serie de mesaje: primăria îi informează pe cetățeni despre evenimente de ziua Micii Uniri, că pot plăti taxe și impozite online, printr-un sistem electronic de plată, că începe vaccinarea copiilor de 5-11 ani și locul unde își pot părinții aduce copii pentru imunizare.

Tot primăria Năvodari e cea mai digitalizată primărie de oraș. Aceasta oferă, pe site, un “monitor oficial local”, cu informații despre hotărâri adoptate. Poți și aici să plătești impozite, taxe și amenzi online.

Primăria Târgu Bujor, din județul Galați premiată pentru Cea mai bună interacțiune digitală cu cetățenii, are la secțiunea “servicii online”: formulare electronice, posibilitatea de a verifica statusul cererii, posibilitatea de a face sesizări, programări sau plăți online.

Pe site-ul Administrației Străzilor București – care ar fi Cea mai digitalizată instituție – găsești hărți pentru Sistemul de transport Public, Metrorex sau piste de biciclete, informații despre vinieta de parcare sau lista parcajelor.

În Sânmartin, care are “Cea mai digitalizată primărie de comună” – cetățenii pot plăti online taxe, impozite sau amenzi, au un serviciu de formulare electronice, cu posibilitatea de a le completa online, pot depune, tot online, sesizări sau să verifice stadiul solicitării depuse.

Primăria Tăuții Măgherăuș, din județul Maramureș a luat Premiul special Best Customer. Cetățenii de aici pot plăti online impozite, taxe amenzi. Ai acces la registratura online, sesizări, formulare electronice.

 

Digitalizarea și limitele sale. Cetățean: Cu declarație completată online, mai e nevoie să merg la sediu? Răspuns: Da, e necesară vizarea contractului. În 5 exemplare.

La primăria Năvodari am găsit și un exemplu relevant despre limitele digitalizării. “Prin Regista pot completa declarația de stabilire a taxei pe mijlocul de transport? Dacă da, mai este nevoie sa merg la sediul Dvs pentru a viza contractul de vânzare cumpărare ?”, întreabă un cetățean. Răspunsul primăriei: “Da, potrivit legislației, este necesară vizarea contractului de vânzare-cumpărare în original, în cele 5 exemplare. Vă dorim o zi frumoasă!”

“Fiecare primărie nominalizată, inclusiv câștigătorii, pun la dispoziția cetățenilor portalul e-Guvernare Regista care include module, precum: Verificarea stării online, Formulare electronice, Sesizări online, Programări online sau Monitorul Oficial Local. Cetățenii care au cont au acces la istoricul solicitărilor.
De exemplu, Primăria Targu Bujor a câștigat datorită numărului mare de conturi de cetățean în portalul e-Guvernare Regista raportat la numărul de locuitori. Primăria Năvodari a câștigat datorită numărului mare de solicitări (formulare, sesizări, programări)”, au detaliat reprezentanții Regista pentru Economedia.

“Pandemia a arătat că digitalizarea în România are șanse mai mari să plece din comunitățile mai mici”

În cadrul Galei au fost prezentate o serie de intervenții video realizate  pentru acest eveniment de către reprezentanții administrațiilor publice locale, Primari și City Manageri din orașe precum Viena (Austria), Barcelona (Spania), Dublin (Irlanda), Tartu și Tallinn (Estonia) sau Leuven (Belgia). Mesajul comun care s-a regăsit în discursul reprezentanților din străinătate a fost acela că cetățenii trebuie să fie obiectivul principal și beneficiarii proceselor realizate cu ajutorul instrumentelor digitale. Succesul soluțiilor digitale depinde de accesibilitatea, interoperabilitatea și ușurința de utilizare a procedurilor prin care cetățenii pot intra în contact cu autoritățile indiferent de problema pe care o au de rezolvat.

„În timpul pandemiei, am văzut multe oportunități în comunitățile mici din țară, unde procesele de digitalizare se pot realiza cu viteză mai mare. De aceea, cred că pandemia a arătat că digitalizarea în România are șanse mai mari să plece din comunitățile mai mici, decât dinspre București spre toată țara. Anul acesta, avem multe planuri pentru Regista și deja lucrăm la noi module care vor îmbunătăți și mai mult relația dintre cetățeni și instituțiile publice”, a declarat Alexandru Lăpușan CEO și cofondator Zitec.   

Aceasta este compania care dezvoltă platforma Regista, firmă activă pe piața de IT & digital marketing.

Venituri estimate de 1,5 mil. euro pentru Regista în 2022

Pentru anul în curs, compania vizează o creștere de 50% a veniturilor, estimând că acestea vor atinge o valoare de 1,5 mil. euro până la finalul anului. Tot pentru acest an, Regista preconizează o rată de creștere a numărului de primării și instituții care folosesc platforma, dar și a numărului de conturi de contribuabili și a numărului de solicitări online (formulare, sesizări, programări) trimise prin portalul e-Guvernare. În ceea ce privește adopția modului de Plăți Online, lansat de companie anul trecut, Regista estimează că peste 100 de instituții publice vor activa modulul în 2022.

Sursa foto: Pexels

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *