Pe lângă certificat de atestare fiscală de la ANAF, despre care Economedia a scris aici, persoanele juridice care participă la programele Rabla Clasic și Plus mai au nevoie să prezinte la dosar și un certificat de la AFM în baza căruia este verificat dacă aceștia și-au platit taxele către aceeași instituție, după cum a scris prima dată publicația Focus Energetic.
AFM a răspuns solicitărilor Economedia cu privire la motivul pentru care instituția are nevoie de un astfel de document. Potrivit răspunsului AFM, semnat de președintele Laurențiu Neculaescu, administrația a încercat să introducă o nouă modalitate de verificare a lipsei datoriilor restante la Fondul pentru mediu, prin intermediul unei declarații pe proprie răspundere a reprezentantului legal al solicitantului finanțării. Însă AFM spune că au constatat că se pot crea diverse probleme, cu consecințe directe asupra dosarelor de finanțare.
Astfel, reprezentanții instituției pretind că solicitanți își asumau, prin declarație pe proprie răspundere, că au îndeplinite obligațiile de plată la Fondul pentru mediu și că au depus toate declarațiile conform procedurilor specifice ce decurg din aplicarea prevederilor OUG 196/2005 și actelor subsecvente, urmând ca instituția să verifice, prin structurile interne, dacă respectiva declarație, a reprezentantului legal, este adevărată sau falsă.
În acest context și având în vedere experiența acumulata în raporturile cu persoanele juridice, AFM a identificat faptul că mulți operatori economici sau instituții de drept privat sau public nu au cunoștință de calitatea de contribuabil la Fondul pentru Mediu sau nu sunt înrolate în sistemul informatic prin care sunt gestionate taxele și contribuțiile, conform prevederilor legale. AFM spune că în această situație s-ar fi creat întârzieri în evaluarea dosarelor de finanțare ale persoanelor juridice respective și anunțarea soluțiilor aferente.
„Certificatul de atestare fiscală este actul administrativ fiscal care poate atesta îndeplinirea obligațiilor de plată la Fondul pentru mediu la o anumită dată, solicitantului aducându-i-se la cunoștință despre eventualele debite și având posibilitatea de a le achita. Nu în ultimul rând, certificatul de atestare fiscală reprezintă actul administrativ care poate fi contestat, potrivit legii, în situația în care un dosar de finanțare ar fi respins pentru eventuale debite restante la Fondul pentru mediu”, a transmis AFM.
Astfel, pentru considerentele expuse și pentru a nu crea situații juridice complexe și dificil de soluționat în raporturile cu solicitanții finanțării, a fost luată decizia introducerii certificatului de atestare fiscală ca document administrativ fiscal prin care se atestă îndeplinirea obligațiilor privind plata taxelor și contribuțiilor prevăzute de OUG 196/2005.
Programele Rabla Clasic și Rabla Plus au demarat în acest an în data de 4 februarie pentru persoane juridice și în data de 8 februarie pentru persoane fizice și au anul acesta cel mai mare buget de până acum, de peste 1,2 miliarde lei. Următoare sesiune deschisă va avea loc pe 6 aprilie, potrivit calendarului AFM.