Cumpărătorii care comandă cadouri ieftine de Crăciun de la Temu riscă să cumpere articole fabricate prin muncă forțată, a avertizat un parlamentar din Marea Britanie, relatează BBC. Platforma chineză a devenit foarte populară și în Europa. Menționăm că aplicația Temu e activă și în România și se promovează cu articole care costă și câțiva lei sau zeci de lei.
Aplicația chineză, populară pentru gama sa uriașă de haine, jucării și gadgeturi la prețuri foarte mici, a fost descărcată de 19 milioane de ori în Marea Britanie în 2023. Dar Alicia Kearns, șefa comitetului selectiv pentru afaceri externe, a declarat pentru BBC că este “de mult timp îngrijorată de creșterea Temu și de riscurile pe care le prezintă”.
Temu a declarat că “interzice strict” utilizarea muncii forțate, penale sau a muncii copiilor.
Avertismentul vine după ce o investigație a guvernului american a constatat un “risc extrem de ridicat” ca produsele vândute pe Temu să fi fost realizate prin muncă forțată.
Comisia senatorială a raportat că singura măsură luată de Temu pentru a se asigura că acest lucru nu se întâmplă a fost să insiste ca furnizorii să fie de acord cu termenii și condițiile care interzic utilizarea muncii forțate.
“Cumpărați ca un miliardar”
Temu este susținută de gigantul chinez de comerț electronic Pinduoduo și a fost lansată în SUA în 2022.De la lansarea sa în Marea Britanie, la începutul anului 2023, Temu a ajuns în mod regulat în fruntea topurilor de descărcare a aplicațiilor. Aplicația are nouă milioane de utilizatori lunari, potrivit cifrelor furnizate BBC de către analistul de date Sensor Tower.Piața online cu sloganul “cumpără ca un miliardar” le permite consumatorilor să cumpere direct de la producătorii chinezi la prețuri mici.Aceasta a declarat pentru BBC că, prin oferirea unor opțiuni mai accesibile pentru articolele de zi cu zi, a ajutat “numeroase familii să atenueze impactul creșterii costurilor de trai”.
Rina, mamă singură, este de acord. Ea a început să folosească Temu după ce a urmărit online videoclipuri cu oameni care deschid pachete.
Femeia în vârstă de 32 de ani, care locuiește în Bedfordshire împreună cu fiul ei de patru ani, spune că cumpărăturile de pe piața chineză au ajutat-o să economisească bani pentru a-și plăti chiria și facturile.
“Uneori mă simt vinovată, știi, dar trebuie să mă prioritizez mai întâi pe mine însămi… Nu-mi place când fiul meu îmi cere ceva. Vreau să am niște bani pentru a cumpăra”, explică Rina, citată de BBC.
Ea spune că de acest Crăciun a cheltuit 100 de lire sterline pe cadouri, în comparație cu anii de dinaintea lui Temu, când cheltuia între 200 și 300 de lire sterline.
“Ca mamă singură, trebuie să fiu în căutarea unui chilipir. Este înfricoșător la început, dar este atât de ieftin. Așa că nu țin cont de lucrurile rele”.
Rina își înregistrează cumpărăturile pe Youtube și spune că a fost abordată de Temu și i s-a oferit 100 de lire sterline pentru a face un videoclip de unboxing.
Invazia de reclame
Compania a cheltuit milioane de dolari pe marketing, inclusiv parteneriate de marcă cu influenceri online, reclame pe rețelele de socializare și chiar o reclamă de 30 de secunde la ediția din acest an a Super Bowl – se știe că prețul unui astfel de spațiu TV de primă mână ajunge la 5 milioane de dolari (3,8 milioane de lire sterline).
Prezența Temu în căutările online este uriașă – articolele de pe site apar în mod constant în primele rezultate atunci când cumpărătorii folosesc un motor de căutare pentru a căuta un articol.
Deputatul Alicia Kearns a fost una dintre persoanele “inundate” de reclamele Temu, declarând pentru BBC că “a fost dificil să scap de ele”.
Ea solicită o mai mare supraveghere a pieței online pentru a se asigura că “consumatorii nu contribuie fără să vrea la genocidul uigurilor”.
China a fost acuzată că a deținut peste un milion de uiguri în Xinjiang împotriva voinței lor în ultimii ani.
Regiunea produce aproximativ o cincime din producția mondială de bumbac, iar grupurile pentru drepturile omului și-au exprimat îngrijorarea că o mare parte din exportul de bumbac este recoltat prin muncă forțată. China neagă toate acuzațiile de încălcare a drepturilor omului în Xinjiang.
Dar, vorbind despre lipsa de transparență în ceea ce privește lanțurile sale de aprovizionare, dna Kearns a avertizat că realitatea unor prețuri mai mici ar putea fi cauzată de “dependența de munca de sclavi”.
“Când vă uitați de unde își ia Temu bunurile, de unde le produce în China, puteți vedea că acestea sunt zone în care știm că se folosește forța de muncă forțată a sclavilor uiguri”, a spus dna Kearns.
“Solicitarea mea către Temu ar fi să ne arate lanțul de aprovizionare. Arătați-ne că nu folosiți muncă de sclavi uiguri”, a îndemnat ea.
Comentariile lui Kearns au fost reluate de principalele organizații de caritate din Marea Britanie care luptă împotriva sclaviei.
Chloe Cranston, de la Anti-Slavery, a cerut companiei Temu să ofere “transparență totală în ceea ce privește lanțul său de aprovizionare”, în timp ce directorul executiv al Unseen, Andrew Wallis OBE, a declarat: “Este imperativ ca consumatorii, dar și guvernele, să cunoască circumstanțele și situațiile în care bunurile sunt fabricate și aduse pe piață”.
“Întrebarea pe care consumatorii trebuie să și-o pună este: sunt bunuri care sunt, în esență, fabricate de sclavi? Este acesta genul de cadou pe care doriți să îl oferiți de Crăciun?”.
Temu a declarat pentru BBC că oricine face afaceri cu compania trebuie să “respecte toate standardele de reglementare și cerințele de conformitate”.
“Angajarea de către toți comercianții și furnizorii noștri trebuie să fie voluntară. Ne rezervăm în mod explicit dreptul de a înceta orice relație de afaceri dacă o terță parte încalcă Codul de conduită al platformei noastre sau legea”, a adăugat purtătorul de cuvânt, citat în articolul BBC.
Menționăm că aplicația Temu e activă și în România și se promovează cu articole care costă și câțiva lei sau zeci de lei.