Curtea de Apel București a „întors” luni, 4 decembrie, o decizie din octombrie a Consiliului Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) care admitea contestațiile constructorilor Erbașu și CMA Construct la contractul de aproximativ 400 de milioane lei pentru modernizarea Gării de Nord din București. Totodată, CAB a decis ca Erbașu să achite către câștigătorul licitației, GDO Mov Impex (firma din Baia Mare), 15.000 lei, cheltuieli de judecată, iar GDO Mov Impex și CFR Infrastructură să achite către CMA Construct 10.000 lei cheltuieli de judecată reprezentând onorariu redus de avocat. După decizia CNSC din octombrie, CFR a început reevaluarea ofertelor, dar redesemnarea câștigătorului se va face doar după ce primește motivarea de la Curtea de Apel București.
Soluția Curții de Apel București la contestațiile conexate: „Tip solutie: Admitere recurs/ Solutia pe scurt: Respinge excepţiile de tardivitate. Admite în parte plângerile formulate. Modifică Decizia CNSC nr. 2317/C6/2506,2517/04.10.2023 în sensul respingerii contestaţiei formulate de către intimata CONSTRUCŢII ERBAŞU SA cu privire la măsura declarării ca inacceptabilă a ofertei sale. Menţine în rest decizia atacată. Ia act de renunţarea de către petenta GDO MOV IMPEX SRL la capătul de cerere privind suspendarea procedurii. Respinge cererea de suspendare a procedurii formulată de către petenta CFR SA ca rămasă fără obiect. Obligă intimata CONSTRUCŢII ERBAŞU SA la plata către petenta GDO MOV IMPEX SRL a sumei de 15.000 RON cheltuieli de judecată reprezentând onorariu avocaţial parţial. Obligă petentele GDO MOV IMPEX SRL şi CFR SA la plata către intimata CMA CONSTRUCT DEVELOPMENT SRL a sumei de 10.000 RON cheltuieli de judecată reprezentând onorariu redus de avocat. Definitivă. Pronunţată azi, 04.12.2023, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor de către grefa instanţei. Document: Hotarâre 589/2023 04.12.2023”.
În august, CFR Infrastructură, prin Regionala CFR București, desemnase câștigătoare Asocierea SC GDO MOV IMPEX SRL – SC OMEGA CERT SISTEM SRL, liderul de contract fiind firma din Baia Mare cu doar 35 de angajați, după cum Economedia a scris aici. Ulterior, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a trimis Corpul de Control la CFR Infrastructură pentru verificarea condițiilor de desemnare. Rezultatele verificărilor și propunerile nu au mai fost publicate, deși ministrul Transporturilor dădea asigurări în acest sens.
Potrivit datelor pe care le-a analizat Economedia, oferta Erbașu a fost declarată neconformă pe motiv că nu ar avea agrement tehnic feroviar (Erbașu susține în contestație că subcontractorul CCF deține autorizație), iar pe cea a CMA Construct pentru prețul neobișnuit de mic, 376 milioane lei, adică 73% din valoarea estimată de 470 milioane. Constructorul GDO MOV din Baia Mare a fost desemnat câștigător cu o ofertă de 420 de milioane lei.
În contestația depusă la CNSC, Erbașu solicită anularea procedurii prin care CFR Infrastructură a desemnat firma din Baia Mare câștigătoare și continuarea procedurii cu reevaluarea ofertelor. Totodată, constructorul arată că firma CCF Compania Construcții Feroviare (subcontractor) deține agrementul feroviar necesar lucrărilor la clădiri cu specific feroviar.