Dan Șucu, președintele Confederației patronale Concordia, cere guvernului să reformeze și să simplifice administraţia publică, să oprească risipa, să digitalizeze ANAF-ul, iar Guvernul, la fel ca orice firmă privată, trebuie să-şi construiască bugetul după posibilităţi, şi nu după nevoi.
„Este greu să fim de acord cu o creștere a procentului veniturilor în PIB câtă vreme banii nu sunt cheltuiți responsabil, ANAF nu combate evaziunea, aplicarea legii este opțională și bugetele sunt construite plecând de la nevoi și nu de la posibilități. Această lipsă de încredere poate să fie corectată doar dacă politicienii decid, în sfârșit, să spună stop-joc: fără risipa banilor publici, fără impunitate în fața legii, fără evaziune fiscală, ci cu digitalizarea ANAF, evaluări ale cheltuielilor conform normelor OCDE, reformă administrativă din temelii și un nou Cod Fiscal simplu, predictibil, fără portițe, pentru o Românie cu ambiții regionale”, transmite Concordia.
Reprezentanții Concordia precizează că situația în care ne aflăm este rezultatul unor decizii politice, nu doar ale acestui Guvern, ci ale tuturor guvernelor României, fiind imperativ ca politicienii să își asume responsabilitatea și să comunice pașii pe care îi vor lua pentru eficientizarea aparatului de stat și eliminarea risipei. Este anormal ca la jumătatea anului să aflăm că nu ne ajung banii. O companie într-o situație similară ar falimenta, dar nu ajunge aici pentru că se adaptează din timp.
„Mesajul nostru este simplu. Trebuie reformată și simplificată administrația, oprită risipa, digitalizat ANAF-ul. Guvernul, la fel ca orice firmă privată, trebuie să-și construiască bugetul după posibilități, și nu după nevoi. Știm cu toții că posibilitățile sunt întotdeauna limitate, pe când nevoile au fost și vor fi infinite. Nu acest Guvern și nu această coaliție au inventat modul arbitrar de a lua decizii. Modul acesta de lucru este împământenit de un sfert de secol, dar acestui Guvern și acestei coaliții îi cerem să-l oprească”, transmite Dan Șucu, președintele Concordia.
Mediul de afaceri transmite că nu a fost prezentat niciun studiu de impact la adoptare, iar ulterior, în timp ce au funcționat, rezultatul economic al acestor facilități nu a fost estimat și prezentat de nimeni. „Acum, la fel de arbitrar precum le-a introdus, Guvernul dorește să le elimine și fundamentează decizia aritmetic, simplist. Totul este făcut pe grabă, totul este urgent, arbitrar!”.
Concordia solicită Guvernului să nu mai eludeze Legea Dialogului Social și să dialogheze așezat, fără grabă, cu cifre și argumente în față, cu confederațiile patronale reprezentative.
Mediul de afaceri solicită, de asemenea, să nu mai ignore opiniile Consiliului Fiscal sau cele venite din partea Consiliului Economic si Social. „Cerem ferm transparență și ne exprimăm speranța că vom ieși din această noua criză prin dialog și rațiune”, transmite Dan Șucu.
„Guvernul se confruntă cu o criză de încredere cauzată de lipsa de transparență în legătură cu un subiect care va afecta zeci de mii de companii și milioane de angajați. Este, deci, imperativ ca acesta să publice un material oficial cu măsurile avute în vedere. Politicienii au obligația de a nu mai mima dialogul social folosind ca justificare urgența unor măsuri. Dacă nu fac un efort de a discuta problemele serioase din timp, totul va fi mereu urgent și făcut pe ultima sută de metri. Acest mod discreționar de a decide în probleme de interes general trebuie să înceteze, este nevoie de consultare și cerem ca vocea celor reprezentativi să fie luată în considerare.
Orice discuție cu privire la acoperirea deficitului bugetar trebuie să pornească de la acțiuni concrete, credibile și hotărâte de eficientizare a cheltuielilor publice și de reformă profundă a autorității fiscale, a cărei digitalizare, spre exemplu, este tergiversată de ani de zile. Contribuabilii cinstiți, companii și indivizi, nu pot fi sacul fără fund, iar cei care s-au obișnuit să eludeze sau să încalce legea să continue să o facă nestingheriți. Solicităm public Guvernului și Parlamentului să ia toate măsurile necesare pentru a reduce evaziunea fiscală, întrucât deficitul de colectare a TVA în România este la cele mai ridicate cote din UE. Este inadmisibil să nu colectăm o treime din TVA-ul datorat.
O parte dintre măsurile vehiculate în spațiul public ne îngrijorează din cauza efectelor pe care le anticipăm. Unele dintre ele vor genera creșteri de prețuri sau vor reduce semnificativ profiturile și, respectiv, investițiile companiilor. Altele vor crea probleme mari unor industrii, fără a aduce la bugetul de stat sume semnificative sau, mai rău, prin efectul de restrângere a activității economice, sumele totale colectate vor fi, în final, mai mici. Altele ridică serioase semne de întrebare legate de fundamentarea lor economică. Nu se poate ca unele sectoare cheie să fie afectate concomitent de patru sau chiar mai multe măsuri în același timp. Nu se poate să nu existe un calendar de implementare în timp, care să respecte măcar termenul de minim 6 luni impus de Codul Fiscal.
Înțelegem solicitările pe care le primim de a fi solidari și constructivi pentru ca România să poată traversa această criză bugetară. Și suntem, dar această solidaritate nu poate fi un cec în alb”, mai transmite Dan Șucu.