Grupul francez Danone aduce mai mult zer și aluminiu din unele părți ale Asiei, a declarat un director executiv de top pentru Reuters, o mișcare care, potrivit analiștilor, ar putea reduce costurile, dar și antagoniza furnizorii europeni.
Gigantul lactatelor, care produce iaurtul Activia, formula pentru sugari Aptamil și apa Evian, s-a bazat în mare parte pe Europa pentru materiile prime. Dar inflația costurilor care a început cu blocajele din vremea COVID-19, pentru ca apoi să fie exacerbată de războiul din Ucraina, a făcut ca industria să se lupte pentru a ține în frâu cheltuielile și a proteja marjele.
Danone a reacționat prin extinderea bazei de materii prime pe piețele asiatice, inclusiv India, China și Asia de Sud-Est, a declarat directorul de operațiuni Vikram Agarwal.
“Începusem deja programul înainte de războiul din Ucraina, iar riscurile de aprovizionare consecvente și creșterea costurilor în Europa au făcut acest lucru și mai relevant”, a spus el.
Danone se aprovizionează cu ambalaje din aluminiu, plastic, ambalaje din hârtie și ingrediente precum zerul și maltodextrina din afara Europei, a precizat Agarwal.
Dar mutarea de a se aproviziona cu zer – lichidul rămas după ce laptele a fost coagulat și strecurat – din afara Europei ar putea pune presiune asupra relațiilor Danone cu producătorii de lactate din țara sa de origine și din restul continentului, au spus analiștii.
Zerul este un ingredient cheie în formulele pentru sugari, precum și în produsele nutritive pentru persoanele în vârstă.
Danone are o relație relativ solidă cu fermierii europeni din sectorul produselor lactate, au declarat analiștii, dar tensiunile din cadrul industriei sunt ridicate.
“Aș spune: Mult noroc cu fermierii francezi!”, a declarat analistul Bruno Monteyne de la Bernstein. “Dacă nu sunt în grevă pentru pensii, în curând vor fi în grevă pentru că unul dintre cei mai mari clienți ai lor se confruntă cu concurența străină.”
Fermierii francezi au organizat proteste în ultimii ani din cauza prețurilor propuse de firmele producătoare de lactate, alimentate parțial de eliminarea cotelor de lapte din Uniunea Europeană în 2015, precum și de nemulțumirile din sectorul zootehnic din cauza normelor mai stricte de mediu și de bunăstare a animalelor.
Danone, printre ai cărei rivali se numără companiile alimentare Nestle și Unilever, lucrează, de asemenea, pentru a-și îmbunătăți eficiența energetică, a declarat Agarwal. Aceasta a stabilit obiective de sustenabilitate, inclusiv îmbunătățirea eficienței energetice cu 30% până în 2025.
Ca parte a acestui proces, 20 de fabrici Danone își evaluează consumul de energie cu ajutorul consultanților independenți, a spus el. De asemenea, compania schimbă rețetele și formulele produselor pentru a gestiona întreruperile de aprovizionare și inflația.