Cristina Bălan, o româncă fost inginer la Tesla, a câștigat un proces împotriva companiei lui Musk, după ce a fost concediată pentru că a semnalat o defecțiune de proiectare la frâne. În 2019, ea a povestit de ce a decis să deschidă un proces pentru defăimare.
Cristina Bălan este o româncă mutată în Statele Unite, care a fost angajată la Tesla în perioada 2010-2014. Ea a devenit cunoscută în media atunci când a semnalat calitatea în scădere a componentelor folosite de gigantul american pentru autoturismele Model S.
Ea a susținut că era îngrijorată că unele covorașe din mașină se încolăceau sub pedale la diverse modele Tesla, creând un pericol pentru siguranță.
După ce şi-a exprimat îngrijorarea, ea a fost forţată să-şi dea demisia, scria Adevărul în 2019.
Bălan susţinea că, atunci când a încercat să semnaleze intern problemele, a fost agresată şi umilită. Drept urmare, a înregistrat întâlnirile în care se discuta cu colegii despre probleme pentru a i le arăta lui Elon Musk.
În ultimă instanţă, ea i-a scris şefului cel mare un mail direct, în contextul în care chiar Musk a încurajat angajaţii să îi spună direct lui despre problemele majore.
În urma acestui mail, Bălan a fost chemată la o întâlnire nu cu şeful companiei, ci cu un alt manager, care ar fi ameninţat-o că dacă nu îşi semnează demisia va fi încătuşată şi târâtă în parcare.
Drept urmare, ea a semnat documentul şi a plecat, fără a fi lăsată nici să îşi colecteze obiectele personale, potrivit Huffington Post.
În 2015, Bălan a depus o cerere de arbitraj (mai precis, un proces de reziliere abuzivă) împotriva Tesla Motors, prin care acuza compania că a făcut exact opusul a ceea ce îi încurajează pe angajaţi: să meargă la şef să îi raporteze problemele.
În 2018, Cristina Bălan a câştigat parţial arbitrajul împotriva Tesla.
Românca a povestit pentru „Adevărul” că rezultatul a fost unul cel puţin şocant, deoarece a câştigat jumătate din proces şi a pierdut jumătate. Ea acuză că acest lucru s-a întâmplat pentru că Tesla a distrus probe şi până şi judecătorul a admis că acest lucru s-a întâmplat, dar nu au existat consecinţe pentru gigantul american. Potrivit unui document, Tesla nu a putut să pună la dispoziţia judecătorilor o serie de e-mailuri, despre care Bălan susţine că i-ar fi dovedit buna credinţă, compania invocând o eroare care ar fi afectat copiile stocate.
Un nou proces: defăimare
În 2019, Cristina Bălan a iniţiat un nou proces contra Tesla la curtea federală, pentru defăimare, în urma unor acuzaţii pe care compania le-a publicat într-un răspuns la un articol din Huffington Post, în septembrie 2017. Ea a depus şi o serie de dovezi la dosar.
În articolul considerat de Cristina Bălan defăimător, care acum nu mai există pe site-ul publicaţiei, ci în arhive online, Tesla susţinea că inginerul român a petrecut timp în cadrul companiei lucrând la un „proiect secret” şi a rezervat o călătorie neplanificată la New York, pe cheltuiala Tesla, pentru a vizita un potenţial furnizor pentru propriul ei proiect. Tesla mai susţinea că Bălan nu a fost concediată niciodată de companie, ci a demisionat în mod voluntar, de multiple ori, în contextul unor probleme de sănătate. Mai mult, compania a acuzat-o pe Bălan că a înregistrat în mod ilegal conversaţii interne.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -

Cristina Bălan susţinea însă că aceste afirmaţii sunt false şi defăimătoare. Inginerul spune că exista acord la cel mai înalt nivel din cadrul Tesla pentru aşa-zisul „proiect secret”, iar de el ştiau vicepreşedinţi, directori şi manageri superiori, dar şi tehnicieni şi ingineri. Mai mult, circa 300 de e-mailuri între aceştia, alte departamente din cadrul Tesla şi furnizori din afară dovedesc faptul că era cunoscut că Bălan lucra la acest proiect. Ea mai susţine că, în aprilie 2014, au putut fi văzute şi rezultatele acestui proiect „secret”: un prototip de parasolar instalat pe un demo al Tesla Model S.


Cristina Bălan nu a mai putut vedea şi rezultatele acestui proiect, pentru că în acel an a fost forţată să demisioneze, după ce a semnalat activităţile ilegale despre care credea că au loc fără ştiinţa lui Elon Musk, la acea vreme.
Bălan cerea Tesla despăgubiri pentru defăimare de 75.000 de dolari, drept „daune punitive”, dar şi un ordin care să oblige Tesla să retragă „acuzaţiile dăunătoare” împotriva sa. Bălan susţinea că Tesla merge până în pânzele albe pentru a-şi menţine imaginea, atunci când oamenii vorbesc de rău compania.
Cazul româncei era, de asemenea, inedit pentru că inițial că s-a reprezentat singură în proces, fără un avocat.
Câștig în procesul de defăimare, dar mai urmează lupte
Cererea ei de defăimare împotriva firmei părea să fi rămas fără drum atunci când un judecător a confirmat o decizie de arbitraj care a respins cazul ei – dar un grup de judecători de apel din California a inversat această decizie în favoarea ei.
Ea a declarat pentru BBC News că dorește acum să se confrunte cu Elon Musk și Tesla în instanță.
Bălan a declarat că ea crede că acum cazul se va întoarce, de fapt, la punctul de plecare, iar noi proceduri pot fi lansate.
Majoritatea experților juridici cu care a vorbit BBC consideră că cazul mai are de parcurs un drum înainte de a exista o concluzie.
„Tesla se numără printre numeroasele corporații care forțează angajații și clienții să participe la procese de arbitraj opace și care desfășoară strategii agresive de represalii împotriva angajaților care își exprimă criticile față de practicile corporative”, a declarat Anat Admati, profesor la Stanford.
Și Bill Moran, avocatul Cristinei Bălan, a fost de acord că procesul juridic este departe de a se fi încheiat.
Dar a spus că cazul a fost „reînviat” de ultima hotărâre.
„Suntem încrezători că îi putem asigura fie un nou arbitraj, fie, alternativ, un proces în instanță, astfel încât cazul ei să poată fi auzit pe fond după atâția ani”, a spus el.
„S-a luptat cu cancerul în timp ce susținea acest caz… ea este întruchiparea puterii și a hotărârii, iar acum este cu un pas mai aproape de a obține dreptatea pe care o merită”.
David versus Goliat
Cristina Bălan a absolvit în 2002 Facultatea de Inginerie Mecanică din cadrul Universităţii Transilvania Braşov. Ea are o carieră impresionantă în proiectare auto. Românca a lucrat la Tesla, în California, din august 2010 şi până în aprilie 2014, întâi în echipa de baterii, apoi în cea de sisteme interioare. Înainte de Tesla, a lucrat timp de trei ani la Boeing, ca inginer de proiectare. Din 2003 şi până în 2007, Cristina Bălan a ocupat tot funcţia de inginer proiectant în mai multe companii care au livrat componente importante pentru mărci auto de succes. Inginerul a fost cândva atât de important la Tesla încât inițialele sale au fost gravate pe bateriile din interiorul vehiculelor Model S. Din 2015, românca a decis să aibă propriul business, la Washington, şi şi-a deschis compania de proiectare Tesseract Motors.
Elon Musk, considerat copilul-minune al industriei auto, este fondatorul gigantului auto Tesla Motors. Cunoscut pentru faptul că a fost cofondator al sistemului de plăţi electronice PayPal, Musk a ajuns în ultimii ani în centrul atenţiei pentru proiectele sale grandioase, precum producţia maşinilor electrice Tesla, trenul de mare viteză Hyperloop şi explorarea spaţiului cosmic cu ajutorul propriei companii de rachete, SpaceX. Este unul dintre cei mai bogaţi oameni ai planetei.
Acum, Musk a devenit un punct central în discuțiile publice și în presă, după ce Donald Trump a câștigat alegerile pentru președinția Statelor Unite ale Americii și l-a luat drept „mâna dreaptă” pentru a tăia cheltuielile statului american. Elon Musk a devenit recent foarte vocal și în ce privește politicile europene, multe dintre care îi reglementează afacerile. Elon Musk a pierdut utilizatori pe X în urma mesajelor antisemite, contra imigranților și discursuri care susțin mișcarea de extremă dreapta, mișcare care s-a propagat în mai multe state și discursuri politice în ultimul timp. Iar cel mai recent a lansat comentarii critice și față de alegerile din România.