Director Ford România, despre lipsa autostrăzilor: „Dacă trebuie să livrăm mașini la Iași sau Botoșani este cea mai nesigură rută ca predictibilitate”. Lipsa infrastructurii de transport afectează întreaga industrie auto / Cât mai așteaptă Dacia și Ford unirea provinciilor prin autostrăzi și căi ferate moderne

Drum-Expres-Lot-2-viteza-120 Sursa CNAIR

Lipsa unei infrastructuri moderne afectează întrega industrie auto din România, iar rutele de transport spre Moldova sunt cele mai nesigure din punct de vedere al predictibilității livrărilor către clienți, spune Roxana Capătă, Managing Director Ford România. Infrastructura (lipsa unei rețele de autostrăzi și căi ferate) pune presiune pe întreaga economie și nu afectează doar fabricile auto Dacia – Renault și Ford a spus, joi, la București, reprezentanta producătorului auto în cadrul unei discuții despre industria automotive din România.

„Infrastructura pune o presiune pe întreaga economie. Nu este vorba doar despre fabrica de la Craiova sau de la Pitești sau de ceea ce se întâmplă în industria auto. În ultimii 2-3 ani vedem o deteriorare a timpilor de transport. Nu vorbesc doar despre ruta Craiova-Constanța, ci despre toate compound-urile naționale care afectează brandurile auto. Din 2020 a început o deteriorare a timpilor de transport și continuă din cauza mai multor factori. Majoritatea transportatorilor și-au pierdut flota și capacitățile de transport în timpul pandemiei și acum este o perioadă de reconstrucție. Doi, partea de infrastructură, autostrăzile…afectează toate colțurile georgrafice ale României. Dacă trebuie să transportăm mașini către clienții noștri din Botoșani sau Iași este cea mai nesigură rută ca predictibilitate și timp pe partea de est a României. Toată infrastructura națională afectează de la micro la macro tot fluxul operațional al industriei auto de la distribuția de piese auto, transportul mașinilor etc.”, a explicat Roxana Capătă. Pentru perioada 2022-2024, Ford Otosan a anunțat investiții de 490 de milioane de euro, după cum Economedia a relatat aici.

În urmă cu câteva zile, Economedia a arătat, într-o analiză legătura directă între infrastructura modernă de transport și creșterea economică. Astfel, PIB-ul pe cap de locuitor este cu 25% mai mare în județele care au cel puțin un tronson de autostradă față de județele fără autostradă, iar Infrastructura joacă un rol esențial în atragerea investițiilor străine.

Potrivit datelor oficiale ACAROM (Asociația Constructorilor de Automobile din România), în 2022, Dacia și Ford au produs 509.000 autovehicule, o producție record, după cum Economedia a scris aici.

Cât mai așteaptă Dacia și Ford, dar și cele 566 de companii din industria automotive autostrăzile și căile ferate moderne 

La sfârșitul anului viitor sunt șanse reale ca legătura completă între Pitești, București și Constanța să se facă pe toți cei 50 de kilometri ai Autostrăzii A0 București Sud, estimarea pentru finalizarea lotului 3 Aktor fiind vara-toamna 2024, în nici un caz aprilie 2024, termenul din contract. În funcție de mobilizarea Ozaltin și UMB, pentru loturile 1 și 4 ale Drumului Expres Craiova – Pitești, în decembrie 2024 ar fi șanse pentru legătura Craiova – Constanța pe care ministrul Grindeanu a promis-o încă din 2022 pentru acest an.

În funcție de decizia CAB pentru lotul 3 al Autostrăzii Moldovei, în 2025-2026 ar putea fi deschisă integral prima autostradă care face unirea provinciilor, A7 Ploiești – Pașcani, iar pentru prima autostradă care să treacă și Carpații, mai devreme de 2028 nu se estimează finalizarea loturilor de munte 2 și 3 (67 km) pe A1 Sibiu – Pitești, loturile Mapa și WeBuild. De la Craiova către A1 și Lugoj, doar 3 din cele 4 contracte pentru Studiul de Fezabilitate ale Autostrăzii Sudului Craiova – Filiași – Lugoj au fost semnate.

S-au făcut pași importanți pentru Autostrada Unirii (A8) Târgu Mureș – Iași – Ungheni, legătura Moldovei la Transilvania, însă până acum CNAIR are contract semnat doar pe 10 % din lungimea traseului. Cu secțiunea de munte promisă a fi scoasă la licitație până la sfârșitul anului, 2030 este ultimul termen estimat pentru A8.

Pentru Magistrala CFR 100 București – Craiova – Timișoara, CFR Infrastructură riscă să rateze finanțarea europeană prin PT pentru modernizarea celor 225 km. dintre Craiova și Caransebeș, licitație pentru proiectare și execuție a celor șase loturi fiind anulată. De la Caransebeș la Timișoara și Arad (aprox. 160 km.) unde finanțarea este prin PNRR au fost semnate contractele pentru loturile 2, 3 și 4, iar lotul 1 este contestat de Alstom la CNSC.

Sursa CNAIR

Comentarii

  1. Constructorii auto, sa mulțumească iďioților care in cei peste 33 de ani de la căderea comunismului, au tot votat PSD-ul şi PNL-ul, care nu au vrut sa construiască autostrazi!

  2. Dispăreți bă cu prostelile astea, în ultimii ani comenzile de mașini au întârziat cu săptămânile/lunile că era criză de componente și voi behăiți că durează 6 ore-n plus să ajungi la Botoșani? Pariu că directorașul ăsta -i un rumanche…

    • Cand vei scrie corect, vei demonstra că ai școală! Adică șapte ani de acasă! Dar, îți este cam foame! Când mănânci litere, dar postezi! Tare! Prost ești! SADEA!

  3. De pește 33 de ani conducătorii noștri incompetenți, corupți, mincinoși, semidocți , nu au reușit să construiască o școală, o grădiniță, o toaletă publică; nu au fost în stare să mentina și să întrețină infrastructura terestră existenta. Au creat și dezvoltat o rețea de stat cu organizare de tip mafiot iar acum se trezesc sufocați de caracatița politico-mafiota !

  4. Până la criză fabricile moderne de automobile pentru a reduce costurile de depozitare si manipulare functionau pe principiul just in time. Adica stoc redus la strictul necesar de piese componente ce sosesc in fabrica cu cateva ore înainte de a fi montate. Deci orice intarziere pe lantul de aprovizionare (si livrare) le perturba planul de productie care prevede ca la atatea minute sa iasa pe poartă o mașină. Criza de componente datorita covid19 i-a facut sa regândească stocurile tampon pentru evitarea rupturii de stoc. Deci se lucreaza pe baza unui plan ce depinde de ritmicitatea aprovizionarii la ora si la minut. Nu faci asta tu pierzi deoarece concurența din Germania, SUA, Japonia sigur o fac. Daca un client poate astepta o zi sau o săptămână în plus livrarea masinii, linia de productie este mai greu de pornit si de oprit din cauza intarzierilor acumulate de transportatorii de componente. Intarzieri cumulate de multe ore sau de zile intregi daca te uiti la sirurile de camioane de pe diverse tronsoane de drum ce nu mai fac față traficului actual. De aceea este nevoie de drumuri / cai ferate / porturi moderne ca sa poti face un plan de productie si livrare fara imobilizare de componente si produse finite deci de bani. Este in curs si schimbarea strategiei de stoc și aprovizionare din surse mai apropiate de fabrici nu de la mii de km. La asta se adauga problema neadmiterii in Schengen ce adauga uneori pt camioane o zi doua de asteptare in vami in cozi de 1-18km. Doleanțele producătorilor auto nu sunt exagerata ci reprezintă o condiție pentru reducerea costurilor și menținerea competitivității acum și în viitor.

  5. Este ciudat de ce guvernarile de după 1989 nu au priceput ceva ce stiau atât romanii acum peste 2000 de ani cât și toate țările dezvoltate din epoca modernă. Infrastructura cailor de comunicatie este esentiala pentru dezvoltare economica și aparare (deplasare și desfasurare rapida de forțe armate). Alaturi de forța de muncă calificata, accesul rapid la surse de aprovizionare și la piete de desfacere din tara si nu numai sunt conditii de baza pentru un investitor in domeniul productiei de bunuri. S-a neglijat asta de parca Romania trebuia ținută în loc. Drumuri si cai ferate prost intretinute sau lasate sa se degradeze. Licitatii amanate sau contestate la nesfarsit. Sifonari de bani pentru lucrari neexecutate. Ce om întreg la minte poate crede ca contractul anulat cu Bechtel s-a ratacit și este de negasit? Corupție și prostire pe față. Suntem angrenați într-o competiție a economiei de piata si o zona de ciocnire a unor interese geopolitice ale marilor puteri ce te fac sa te întrebi daca a fost doar prostia si ignoranța guvernantilor sau a fost un sabotaj platit de cei pe care o Romanie puternica economic si militar îi încurcă asa ca prefera una slaba, dezbinata, cu miscari sociale și politicieni corupti.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *