Lipsa unei infrastructuri moderne afectează întrega industrie auto din România, iar rutele de transport spre Moldova sunt cele mai nesigure din punct de vedere al predictibilității livrărilor către clienți, spune Roxana Capătă, Managing Director Ford România. Infrastructura (lipsa unei rețele de autostrăzi și căi ferate) pune presiune pe întreaga economie și nu afectează doar fabricile auto Dacia – Renault și Ford a spus, joi, la București, reprezentanta producătorului auto în cadrul unei discuții despre industria automotive din România.
„Infrastructura pune o presiune pe întreaga economie. Nu este vorba doar despre fabrica de la Craiova sau de la Pitești sau de ceea ce se întâmplă în industria auto. În ultimii 2-3 ani vedem o deteriorare a timpilor de transport. Nu vorbesc doar despre ruta Craiova-Constanța, ci despre toate compound-urile naționale care afectează brandurile auto. Din 2020 a început o deteriorare a timpilor de transport și continuă din cauza mai multor factori. Majoritatea transportatorilor și-au pierdut flota și capacitățile de transport în timpul pandemiei și acum este o perioadă de reconstrucție. Doi, partea de infrastructură, autostrăzile…afectează toate colțurile georgrafice ale României. Dacă trebuie să transportăm mașini către clienții noștri din Botoșani sau Iași este cea mai nesigură rută ca predictibilitate și timp pe partea de est a României. Toată infrastructura națională afectează de la micro la macro tot fluxul operațional al industriei auto de la distribuția de piese auto, transportul mașinilor etc.”, a explicat Roxana Capătă. Pentru perioada 2022-2024, Ford Otosan a anunțat investiții de 490 de milioane de euro, după cum Economedia a relatat aici.
În urmă cu câteva zile, Economedia a arătat, într-o analiză legătura directă între infrastructura modernă de transport și creșterea economică. Astfel, PIB-ul pe cap de locuitor este cu 25% mai mare în județele care au cel puțin un tronson de autostradă față de județele fără autostradă, iar Infrastructura joacă un rol esențial în atragerea investițiilor străine.
Potrivit datelor oficiale ACAROM (Asociația Constructorilor de Automobile din România), în 2022, Dacia și Ford au produs 509.000 autovehicule, o producție record, după cum Economedia a scris aici.
Cât mai așteaptă Dacia și Ford, dar și cele 566 de companii din industria automotive autostrăzile și căile ferate moderne
La sfârșitul anului viitor sunt șanse reale ca legătura completă între Pitești, București și Constanța să se facă pe toți cei 50 de kilometri ai Autostrăzii A0 București Sud, estimarea pentru finalizarea lotului 3 Aktor fiind vara-toamna 2024, în nici un caz aprilie 2024, termenul din contract. În funcție de mobilizarea Ozaltin și UMB, pentru loturile 1 și 4 ale Drumului Expres Craiova – Pitești, în decembrie 2024 ar fi șanse pentru legătura Craiova – Constanța pe care ministrul Grindeanu a promis-o încă din 2022 pentru acest an.
În funcție de decizia CAB pentru lotul 3 al Autostrăzii Moldovei, în 2025-2026 ar putea fi deschisă integral prima autostradă care face unirea provinciilor, A7 Ploiești – Pașcani, iar pentru prima autostradă care să treacă și Carpații, mai devreme de 2028 nu se estimează finalizarea loturilor de munte 2 și 3 (67 km) pe A1 Sibiu – Pitești, loturile Mapa și WeBuild. De la Craiova către A1 și Lugoj, doar 3 din cele 4 contracte pentru Studiul de Fezabilitate ale Autostrăzii Sudului Craiova – Filiași – Lugoj au fost semnate.
S-au făcut pași importanți pentru Autostrada Unirii (A8) Târgu Mureș – Iași – Ungheni, legătura Moldovei la Transilvania, însă până acum CNAIR are contract semnat doar pe 10 % din lungimea traseului. Cu secțiunea de munte promisă a fi scoasă la licitație până la sfârșitul anului, 2030 este ultimul termen estimat pentru A8.
Pentru Magistrala CFR 100 București – Craiova – Timișoara, CFR Infrastructură riscă să rateze finanțarea europeană prin PT pentru modernizarea celor 225 km. dintre Craiova și Caransebeș, licitație pentru proiectare și execuție a celor șase loturi fiind anulată. De la Caransebeș la Timișoara și Arad (aprox. 160 km.) unde finanțarea este prin PNRR au fost semnate contractele pentru loturile 2, 3 și 4, iar lotul 1 este contestat de Alstom la CNSC.