Dispute pe proiectul Autostrăzii București-Alexandria: Reprezentanții societății civile anunță că sunt pregătiți să atace proiectul în instanță din cauza soluției alese/ Eco Civica: Vă tăia 28 de ha de pădure, localitatea Dărăști este afectată major

Redacția ian. 29, 2025 1 comentarii 5392 vizualizări
Drum Alexandria

Autostrada Bucuresti-Alexandria naște dispute: reprezentanții societății civile spun că aceasta va tăia 28 de hectare de pădure, în județe care deja au printre cele mai mici suprafețe din țară, deși specialiștii au oferit soluții care să evite acest lucru. O altă amenințare se regăsește în zona sitului arheologic de lângă orașul Mihăilești, spun reprezentanții Asociației Eco Civica. Aceștia anunță că mai multe ONG-uri sunt pregătite să atace proiectul în instanță, alături de cetățeni din localitățile afectate.

“Toți dorim această autostradă pentru că circulația pe DN 6 a devenit imposibilă”, subliniază, pentru început, reprezentanții asociației. Aceștia se plâng însă de soluția aleasă.

“Dezbaterile publice la faza incipientă a proiectului, pe procedura urbanistică, au fost mai mult secrete Nici ONG-urile care mai urmăresc aceste subiecte nu au știut și nici specialiștii arheologi.
Abia la faza de evaluare de mediu, întâmplător, din presă, s-a aflat de dezbaterile publice la Dărăști-Ilfov, Mihailesti-Giurgiu și Alexandria. Autostrada, ca de obicei, aproape nu ratează nicio pădure, așa că vor tăia 28 de hectare, în județe cu suprafețe de pădure printre cele mai mici din țară. Specialiștii au oferit soluții clare care nu duc la tăierea pădurilor”, spun reprezentanții Eco Civica.

Analize Economedia

software, calculator, IT
CV locuri de munca job
MixCollage-21-Dec-2024-07-15-PM-1798
economie 2024
grafic crestere dreamstime
tranzactii calcula fuziuni
locuinta constructii bricolaj
salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR

Aceștia mai adaugă că o “amenințare mare” se regăstește pe situl geto-dacic, Cetatea Argedava din satul Popești, lângă orașul Mihăilești.

“Situl are o vechime de 4600 de ani, chiar mult mai mult având în vedere descoperirile din zona Pruni, și este singura cetate de asemenea importanță dintre Carpați și Dunăre, pe cursul râului Argeș! Situl este declarat de importanță națională, iar săpăturile merg greoi, pentru că numai 1-2 arheologi sunt alocați, din lipsă de bani pentru cultură”, spun reprezentanții asociației.

Aceștia menționează că localitatea Dărăști este afectată major de soluția aleasă:
-autostrada A0 împarte, deja, localitatea în două;
-autostrada Bucuresti-Alexandria o împarte în alte două părți;
-viitoarea autostradă Bucuresti-Giurgiu pleacă tot din localitate;
-orbitala 10 împarte din nou localitatea;
-portul Arges-Dunăre este tot pe teritoriul comunei;
-DJ 401 este fragmentat iar pasajul peste A0, o investiție nouă, va rămâne muzeu;
-pădurea localității este fragmentată în 3 părți, iar din această pădure se intră direct în pădurea localității vecine și apoi în raza de protecție a sitului de la Popești;
-tot în Dărăsti se afectează case, investiții și depozitele Petrom, care ar trebui relocate.

“Toate aceste probleme au fost aduse la cunoștința autorităților de la Min Transporturilor, Agenția Națională pentru Protecția Mediului, primării. S-au făcut propuneri pertinente pentru a modifica puțin proiectul, iar pădurile din Ilfov, Teleorman și situl din Popești, inclusiv depozitele de petrol să fie salvate, totul cu cheltuieli mai mici decât proiectul inițial. Atitudinea a fost una dictatorială, adică fac cam tot ce vor ei și, cum spunea primarul de la Mihăilești ,,n-o să ne împiedicăm acum de niște geto-daci”. Desigur că odată pus în valoare situl arheologic, cu toate vestigiile deja descoperite, plus cele ce vor fi aduse la lumină, localitatea se va mândri cu o asemenea bogăție culturală. Dar prostia și politicul, sau prostia politicului, fac ce vor și cum vor, distrugând patrimoniul natural și identitatea noastră culturală”, transmite Eco Civica.

Reprezentanții asociației spun că, dacă nu se vor adopta “soluții corecte”, câteva ONG-uri sunt pregătite să atace proiectul în instanță, plus mai mulți cetățeni din localitățile afectate.

Ce prevede proiectul și în ce stadiu se află

Dezbaterile publice pentru obținerea Acordului de Mediu necesar aprobării proiectului Autostrăzii București – Alexandria, parte din Autostrada Sudului, au demarat luni, 27 ianuarie, după cum Economedia a scris AICI. Acordul de Mediu este o etapă importantă pentru aprobarea Studiului de Fezabilitate (contractul cu proiectantul DP Consult) urmând ca indicatorii tehnico-economici să fie avizați de către Executiv. După aprobarea Hotărârii de Guvern, se poate lansa în licitație contractul de proiectare și execuție.

Primele dezbateri au avut loc luni, 27 ianuarie, la Primăria Dărăști (jud. Ilfov) și marți, 28 ianuarie, la Primăria Mihăilești (jud. Giurgiu), urmând ca miercuri, 28 ianuarie, să aibă loc dezbateri la Primăria municipiului Alexandria (jud. Teleorman).

Investiția este pe traseul rețelei europene de Transport TEN – T (coridor principal), iar DN 6 București – Alexandria, drum foarte aglomerat, cu o singură bandă pe sens și care tranzitează numeroase localități este una dintre cele mai periculoase șosele din România.

3 ani pentru proiectarea și execuția lucrărilor

Autostrada București – Alexandria are o lungime totală de 77 de kilometri, trei tronsoane, 10 noduri rutiere, iar durata de realizare este de 36 de luni (12 pentru Proiect Tehnic și 24 luni pentru Execuție). Pe traseul din județele Ilfov, Giurgiu și Teleorman, aprobat încă din 2023 sunt prevăzute 33 de poduri/pasaje și 10 noduri rutiere. Pasajele peste Argeș și Vedea sunt cele mai lungi, 994 metri Podul de la km. 4 peste râul Argeș, respectiv 1153 metri, structura nr. 33, viaductul peste DN 6 F și râul Vedea (lângă Alexandria). Lungimea totală a structurilor din corpul autostrăzii este de 8837 de metri, iar a pasajelor peste autostradă de 2027 metri. Din 5 în 5 kilometri au fost prevăzute 15 zone, fiecare cu o lungime de 160 de metri pentru trecerea de pe o cale pe alta a Autostrăzii (în caz de accidente, devieri/reparații).

Traseul pornește din zona Dărăști (Ilfov), din Drumul Radial 10 Măgurele Expres conexiune cu A0 Autostrada București-Sud, iar finalul traseului este în DN 6 F – Centura Alexandria: „Originea traseului Autostrăzii București – Alexandria a fost fixată la desprinderea din Autostrada de Centură București  – A0 – Inel București la km 78+957 și conexiunea cu drumul radial DR 10 București – Măgurele Expres în apropiere de localitatea Dărăști – Ilfov, iar sfârșitul traseului a fost stabilit în zona centurii Alexandria – DN 6F, asigurând conexiunea cu viitorul Coridor 4 pe relația Alexandria – Roșiorii de Vede – Caracal – Craiova”, se arată în documentația de mediu elaborată de Total Business Land pe care a consultat-o Economedia. Lotul 1 va avea o lungime de 17 kilometri, al doilea lot, 28 de kilometri, iar lotul 3 – o lungime de 24,4 kilometri.

Parcare securizată pentru camioane, dușuri și spațiu destinat construirii hotelurilor

Între dotările proiectului Autostrăzii A6 București – Alexandria se numără trei spații de servicii (stânga -dreapta), la kilometrii 19, 47 și 65, locuri de parcare pentru încărcarea mașinilor electrice, parcare securizată pentru 58 de camioane și un spațiu de 8700 metri pătrați unde ar putea fi construite hoteluri.

„Soluția propusă se remarcă prin organizare funcțională, definită de distribuția pe tipuri de autovehicule astfel încât autoturismele să acceseze doar anumite circulații și să aibă o zonă ce le este dedicată în exclusivitate cu o capacitate de 56 de locuri de parcare, 12 locuri dedicate persoanelor cu dizabilități motorii precum și o zonă dedicată pentru încărcarea autovehiculelor electrice cu 14 locuri.  Autocamioanele accesează cealaltă zonă carosabilă a parcării având 29 de locuri de parcare dedicate staționării pentru o perioadă de scurtă durată și posibilitatea de a accesa o zonă de pauză securizată, cu o capacitate de 58 de locuri de parcare, ce include si o clădire pentru grupuri sanitare și igienă corporală cu amprentă de 400 mp. Suplimentar mai este prevăzută și o zonă dedicată amplasării unui hotel P+2E+R ce poate conține locuri dedicate pentru parcarea autoturismelor, locuri dedicate persoanelor cu dizabilități și locuri speciale pentru autovehiculele ce necesită încărcare cu energie electrică, suprafața parcelei având 8700 mp. Această zonă este prevăzută pentru a fi dezvoltată într-o etapă ulterioară si este permisivă din punct de vedere al amplasării imobilului pe amplasament. Tot în proximitatea terenului atribuit hotelului a fost păstrată rezervă de teren de 3290 mp, ce permite amplasarea unei viitoare stații de încărcare cu combustibil alternativi (hidrogen sau GPL).”

Noduri rutiere cu Autostrada Bucureștiului și A5 București – Giurgiu

Autostrada București – Alexandria va avea 10 noduri rutiere, cel mai important fiind nodul rapid, de la intersecția cu Autostrada Bucureștiului. Va avea 10 bretele și viteză maximă de circulație cuprinsă între 60 și 80 km/h: „Viteza de proiectare propusă pentru amenajarea bretelelor nodului și a benzilor de accelerare și decelerare este de 80 km/h. Pe anumite tronsoane ale bretelelor, viteza de proiectare s-a redus la 60 km/h din cauza necesității de restrângere a amprizei nodului rutier și pentru păstrarea lucrărilor proiectate și executate la Autostrada de Centură București A0 (3 pasaje și parcare de scurtă durată). Astfel, pentru asigurarea tuturor legăturilor rutiere necesare asigurării unui trafic fluent, s-au proiectat un număr de 10 bretele”.

Nod rapid la intersecția cu A5 București – Giurgiu

În județul Giurgiu, lângă satul Bănești/comuna Iepurești este prevăzut nodul 3, pentru conexiunea cu Autostrada/Drum Expres București – Giurgiu: „Nodul rutier 3 s-a prevăzut ca un nod de perspectivă pentru proiectarea intersecției dintre Autostrada București – Alexandria și traseul unui alt drum de mare viteză de importanță strategică (Drum Expres București – Giurgiu) care va face obiectul unui alt proiect. Acest nod rutier s-a proiectat ca un nod de tip „trompetă” între 2 autostrăzi, cu bretele cu două benzi pe sens și viteza de proiectare de 80 km/h. Breteaua 1 a nodului trece peste Autostrada București – Alexandria la km 12+818 cu un pasaj cu trei deschideri 30+40+30 (2 structuri gemene de tip autostradă) de lungime totală 109,40 m.

De la Alexandria la Craiova, DN 6 este parțial modernizat (sectorul Ozaltin Mihăești – Caracal), iar de la Craiova la Lugoj via Filiași sunt semnate contracte pentru realizarea studiilor de fezabilitate aferente celor 4 loturi.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. Mai bine sa nu mai se construiască aceasta autostradă,care într-un fel este inutilă!Pot oameni din zona să meargă liniștiți la pădure,să culeagă ghiocei și tămâioară.Culeg ciuperci și fructe de pădure și i-si asigura în acest fel bunăstarea materială și evită și poluarea adusa de o autostradă sau drum expres!Pot trai liniștiți și săraci că în timpuri străvechi precum in epoca sitului arheologic care odată pus în valoare va atrage că un magnet sute de mii de turiști străini care vor duce la dezvoltarea turistică a zonei că economic nu au nevoie cei pe unde se preconizează autostradă a trece în viitor! Domnule ,nu mai poți trage o flatulatie in România de ONG-,urî și șantiere arheologice de o valoare inestimabilă care in mod cert vor crește nivelul de trai al românilor și va reduce nivelul deficitului de țară și de cont curent.O să producă bani cu care sa se angajeze arheologi și alți experți în vremuri din timpul lui Gingis Han și Timur Lenk prin valorificarea acestor situri inestimabile!

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.