DOCUMENT Măsurile de reformă din sectorul bugetar

Bugetul familiei, bani Sursa foto: Pexels

Principalele măsuri de reformă a sectorului bugetar planificate de Guvern, printr-un proiect de ordonanță de urgență, sunt reducerea numărului de consilieri, a numărului de secretari de stat, a membrilor consiliilor de administrație, reducerea cheltuielilor cu telefoanele mobile și abonamentele, reducerea numărului de beneficiari de vouchere de vacanță și de indemnizație de hrană și reducerea posturilor vacante, arată documentul publicat joi de Blocul Național Sindical. Anterior, acest document a fost publicat și de HotNews.

Documentul arată că Guvernul estimează un deficit de 6,84% din Produsul Intern Brut (PIB), adică 109,44 miliarde lei, la finalul lui 2024, în contextul în care nu se iau măsuri. În acest fel, există risc de creștere a costurilor finanțării deficitului, dar și de pierdere a fondurilor alocate pentru investiții în cadrul Politicii de Coeziune cu un buget alocat de 46 miliarde euro cât și de pierdere a fondurilor alocate prin Planul Național de Redresare și Reziliență cu un buget alocat de 29,33 miliarde euro.

Astfel, Guvernul a elaborat un amplu plan de măsuri care se întinde pe 44 de pagini. Ministrul Finanțelor Marcel Boloș a anunțat anterior aceste măsuri AICI. Conducătorii autorităților publice centrale/județene/locale au obligația de a pune în aplicare prevederile ordonanței de urgență până cel târziu la data de 31 decembrie 2023.

Cele mai importante prevederi ale ordonanței:

Instituții publice 

Numărul de secretari de stat se reduce cu 20%

Numărul funcțiilor de demnitate publică efectiv ocupate la nivelul secretarilor de stat/subsecretarilor de stat/vicepreședinților și a funcțiilor de demnitate publică asimilate acestora se reduce până cel târziu la data de 1 ianuarie 2024 cu minim 20%.

Numărul funcțiilor de demnitate publică la nivelul secretarilor de stat/subsecretarilor de stat/vicepreședinților și a funcțiilor de demnitate vacante la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se anulează.

Numărul de consilieri scade cu 50%

Numărul de posturilor de consilieri efectiv ocupate din cabinetele președinților/vicepreședinților din cadrul autorităților de reglementare/agențiilor/instituțiilor publice de la nivel central, președinților de consilii județene/vicepreședinților, primarilor/viceprimarilor, prefecților/subprefecților precum și a numărului de consilieri din cabinetele conducerii autorităților/instituțiilor publice de interes local se reduce cu 50% până cel târziu la data de 1 octombrie 2023.

Posturile vacante neocupate se anulează

Numărul de posturi vacante, neocupate, fără personal încadrat, din statele de funcții aprobate potrivit legii la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se anulează.

Prevederile se aplică pentru următoarele categorii de entități:

  • autorități publice de interes central și local;
  • ministere și celelalte autorități publice centrale asimilate ministerelor unde conducătorii autorităților publice sunt asimilați funcției de demnitate publică la nivel de ministru;
  • autorități naționale de reglementare/agenții naționale și alte entități publice de interes național;
  • instituțiile publice de subordonare centrală/locală ai căror conducători au calitatea de ordonatori de credite;
  • institutele naționale de cercetare indiferent de subordonarea/coordonarea/autoritatea unde acestea se află;
  • instituțiile/entitățile publice aflate în coordonarea /subordonarea /autoritatea ministerelor, autorităților naționale ai căror conducători sunt asimilați funcțiilor de demnitate publică de miniștri sau secretari de stat, autorităților publice locale;
  • instituțiile/entitățile publice autonome aflate în subordonarea/ coordonarea /autoritatea Parlamentului;
  • Casa Națională de Pensii și casele teritoriale de pensii, inclusiv casele de pensii speciale;
  • Casa Națională de Asigurări de Sănătate inclusiv casele de asigurări de sănătate teritoriale;
  • alte entități publice a căror finanțare este asigurată din fonduri publice sau a căror finanțare este asigurată din taxele/tarifele colectate ca urmare a activității desfășurate;

Prin excepție, numărul de posturi vacante, neocupate, fără personal încadrat, din statele de funcții aprobate potrivit legii se reduce cu minim 30% pentru următoarele categorii de entități:

  • unitățile de învățământ superior și preuniversitar de stat a căror finanțare este asigurată din fonduri publice;
  • unitățile sanitare de interes public;
  • serviciile publice de apărare națională, ordine publică, securitate națională, inclusiv serviciile de poliție locală;
  • serviciile de pază și protecție;
  • serviciile pentru situații de urgență de interes național și local;
  • structurile implicate în implementarea proiectelor de investiții cu finanțare din fonduri externe nerambursabile;
  • structurile de specialitate implicate în colectarea, încasarea, executarea silită, administrarea veniturilor bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale, bugetului fondului unic de asigurări de sănătate, bugetul fondului pentru șomaj, bugetele locale, inclusiv în gestionarea cheltuielilor publice ale statului;
  • alte situații aprobate prin memorandum de către Guvernul României;

Numărul de funcții de conducere dintr-o instituție se reduce de la 12% la 8%

Numărul total al funcțiilor publice de conducere din cadrul fiecărei autorități sau instituții publice, cu excepția funcțiilor publice de secretar general al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale, precum și a funcțiilor publice de conducere a căror ocupare se face prin detașare cu personal din cadrul instituțiilor din sectorul de apărare, ordine publică și siguranță națională, conform statelor de organizare aprobate, în condițiile legii, este de maximum 8% din numărul total al posturilor aprobate.

Voucherele de vacanță se acordă doar pentru salarii brute de până la 10.000 lei

Instituțiile publice, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, inclusiv activitățile finanțate integral din venituri proprii, înființate pe lângă instituțiile publice, acordă, anual, personalului încadrat care realizează venituri brute lunar din salariu de până la 10.000 lei inclusiv, în perioada 1 ianuarie 2024  – 31 decembrie 2026, vouchere de vacanță în cuantum de 1.450 lei pentru un salariat.

Indemnizațiile de hrană, limitate la două salarii minime brute, se acordă doar pentru salarii brute de până la 10.000 lei

Începând cu 1 ianuarie 2024, ordonatorii de credite acordă obligatoriu, lunar, pentru personalul încadrat ale căror venituri salariale brute lunar sunt sub 10.000 lei inclusiv, indemnizații de hrană la nivelul anual a două salarii de bază minime brute pe țară garantate în plată, cu excepția personalului Ministerului Apărării Naționale, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Justiției – Administrația Națională a Penitenciarelor, Serviciului Român de Informații, Serviciului de Informații Externe, Serviciului de Protecție și Pază și Serviciului de Telecomunicații Speciale, precum și a personalului poliției locale care, potrivit legii, beneficiază de drepturi de hrană în temeiul Ordonanței Guvernului nr. 26/1994 privind drepturile de hrană, în timp de pace, ale personalului din sectorul de apărare națională, ordine publică și siguranță națională, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Achiziția de telefoane, limitată la 500 lei, abonamentele lunare la 50 lei

Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență achiziția de aparate de telefonie mobilă în entitățile publice nu poate depăși cuantumul de maxim 500 lei/aparat de telefonie mobil achiziționat.

Cheltuielile lunare cu abonamentul de telefonie mobilă decontat din fonduri publice sunt de maxim 50 lei/lună/aparat de telefonie mobilă.

Eventualele depășiri ale costului de achiziție pentru aparatele de telefonie mobilă sau ale costurilor cu abonamentele lunare de telefonie mobilă sunt suportate de personalul încadrat beneficiar al serviciilor de telefonie mobilă.

Cheltuielile autorităților locale pentru cultură, recreere, religie și sport nu pot depăși 7,5% din veniturile proprii

Începând cu exercițiul bugetar al anului 2024, la elaborarea și aprobarea bugetelor locale, cheltuielile efectuate de autoritățile publice locale aferente capitolului bugetar 67: Cultură, Recreere, Religie și Sport nu pot depăși 7,5% din veniturile proprii realizate în exercițiul bugetar precedent.

În sensul prezentei ordonanțe de urgență prin venituri proprii realizate în exercițiul bugetar precedent se înțeleg veniturile proprii realizate din impozite și taxe, venituri nefiscale din chirii și redevențe, precum și cotele defalcate din impozitul pe salarii, fără a lua în calcul sumele defalcate din impozitul pe salariu pentru echilibrare sau alte categorii de subvenții/transferuri sau alte asemenea fonduri alocate din bugetul de stat sau alte fonduri publice.

Instituțiile pot funcționa dacă au peste 50 de posturi și activitatea nu se suprapune cu a altor instituții

Începând cu data de 1 ianuarie 2024 instituțiile publice cu personalitate juridică aflate în coordonarea/subordonarea/autoritatea autorităților publice centrale/județene sau locale își pot desfășura activitatea dacă îndeplinesc următoarele condiții cumulative:

  • Au un număr de peste 50 de posturi aprobate conform legii și efectiv ocupate în structurile organizatorice;
  • Activitățile desfășurate de instituțiile publice nu se suprapun peste sau sunt similare cu alte activități desfășurate de alte instituții publice cu obiect de activitate același sau similar;

Instituțiile publice care nu îndeplinesc condițiile se pot comasa/desființa/reorganiza/fuziona sau transfera activitatea și personalul încadrat către alte structuri organizatorice inclusiv către structurile organizatorice aflate în coordonarea/autoritatea/subordonarea autorităților publice locale prin modificarea corespunzătoare a numărului de posturi, organigramei și a regulamentelor de organizare și funcționare.

Prin comasare/desființare/reorganizare/fuzionare sau transfer a activității către alte structuri organizatorice inclusiv către structurile organizatorice aflate în coordonarea/autoritatea/subordonarea autorităților publice locale trebuie să rezulte cel puțin următoarele condiții cumulative:

  • o reducere cu cel puțin 15% a numărului de personal proporțional atât pentru funcțiile de conducere cât și pentru funcțiile de execuție;
  • o reducere cu cel puțin 15% a cheltuielilor de funcționare, respectiv a cheltuielilor materiale și servicii.

Transfer de servicii publice de la central la județean

Începând cu data de 1 ianuarie 2025 serviciile publice aflate în coordonarea/subordonarea/autoritatea unor autorități publice centrale se transferă în autoritatea/coordonarea/subordonarea autorităților publice județene.

Fac parte din categoriile de servicii publice aflate în coordonarea/subordonarea/autoritatea unor autorități publice centrale următoarele:

  • Direcțiile Județene de Tineret și Sport care se află în coordonarea /subordonarea/autoritatea Ministerului Tineretului și Familiei;
  • Direcții județene de Cultură care se află în coordonarea/subordonarea autoritatea Ministerului Culturii;
  • Direcțiile de Sănătate Publică aflate în coordonarea /subordonarea /autoritatea Ministerului Sănătății;
  • Direcțiile Sanitar-Veterinare aflate în coordonarea /subordonarea /autoritatea Autorității Naționale Sanitar-Veterinare;
  • Direcțiile Județene pentru Agricultură aflate în coordonarea /subordonarea /autoritatea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale;
  • Inspectoratele Generale Școlare aflate în coordonarea /subordonarea /autoritatea Ministerului Educației;

Unele proprietăți ale statului se transferă de la central la local

Bunurile de natura clădirilor și a terenului aferent indiferent de destinația acestora, proprietatea publică a Statului Român situate pe teritoriul unor unități administrativ teritoriale, aflate în evidența bunurilor imobile care fac parte din domeniul public al Statului Român pot fi transferate în proprietatea publică a unităților administrativ teritoriale și domeniul public al acestora în următoarele condiții:

  • Interdicția de a fi transferate în domeniul privat al unităților administrativ teritoriale și de a fi înstrăinate prin vânzare-cumpărare pe o perioadă de 5 ani de la data la care a avut loc transferul de proprietate;
  • menținerea condițiilor de administrare a clădirilor și terenului aferent transferate din proprietatea publică a Statului Român pe o perioadă de 5 ani de la data la care a avut loc transferul. Pentru entitățile publice/companiile naționale/societățile naționale/societățile comerciale cu capital majoritar/integral de stat care ocupă efectiv clădirile și terenul aferent care fac obiectul transferului de proprietate obligația administrării rămâne pe durata existenței clădirii afară de cazurile în care părțile se înțeleg de comun acord altfel;
  • executarea lucrărilor de reparații curente și întreținere precum și a lucrărilor de modernizare/reabilitare/reparații capitale care sunt necesare clădirilor;
  • menținerea eventualelor contracte de concesionare/închiriere/protocoale încheiate pentru entitățile publice/companiile naționale/societățile naționale/societățile comerciale cu capital majoritar/integral de stat pe durata existenței clădiri afară de cazurile în care părțile nu decid de comun acord altfel;

Bunurile de natura terenurilor indiferent de destinația acestora, proprietatea publică a Statului Român situate pe teritoriul unor unități administrativ teritoriale, aflate în evidența bunurilor imobile care fac parte din domeniul public al Statului Român pot fi transferate în proprietatea publică a unităților administrativ teritoriale și domeniul public al acestora în următoarele condiții:

  • Interdicția de a fi transferate în domeniul privat al unităților administrativ teritoriale și de a fi înstrăinate prin vânzare-cumpărare pe o perioadă de 5 ani de la data la care a avut loc transferul de proprietate;
  • menținerea condițiilor de administrare a terenurilor transferate din proprietatea publică a Statului Român pe o perioadă de 5 ani de la data la care a avut loc transferul. Pentru entitățile publice/companiile naționale/societățile 16 naționale/societățile comerciale cu capital majoritar/integral de stat care ocupă efectiv terenul care fac obiectul transferului de proprietate obligația administrării rămâne pe durata existenței terenurilor afară de cazurile în care părțile se înțeleg de comun acord altfel;
  • menținerea eventualelor contracte de concesionare/închiriere/protocoale încheiate pentru entitățile publice/companiile naționale/societățile naționale/societățile comerciale cu capital majoritar/integral de stat pe durata existenței terenurilor afară de cazurile în care părțile nu decid de comun acord altfel;
  • după îndeplinirea condițiilor legale de valorificare a terenurilor, respectiv de trecere a acestora din domeniul public al unităților administrativ teritoriale în domeniul privat al acestora în condițiile legii, terenurile pot fi utilizate numai pentru a asigura dezvoltarea urbană locală/dezvoltare de proiecte de investiții publice sau dacă valorificarea are loc prin vânzare în condițiile legii, sumele rezultate pot fi utilizate numai pentru a finanța investiții publice de interes local.

Companii de stat

Numărul consilierilor se reduce cu 50%

Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență numărul efectiv al consilierilor din cabinetele președinților consiliilor de administrație, președinților, vicepreședinților, directorilor generali, directorilor generali adjuncți precum și din alte cabinete ale conducătorilor companiilor naționale/societăților naționale/societăților comerciale cu capital integral/majoritar de stat sau al unităților administrativ teritoriale se reduce cu 50%.

Se reduce numărul de membri ai consiliilor de administrație

Regia autonomă este administrată de un consiliu de administrație format din 3-5 persoane, dintre care cel mult 2 sunt desemnate de autoritatea publică tutelară.

Consiliul de administrație este format din 5-7 membri în cazul întreprinderilor publice care îndeplinesc următoarele condiții cumulative:

  • au înregistrat o cifră de afaceri în ultimul exercițiu financiar superioară echivalentului în lei al sumei de 7.300.000 euro;
  • au cel puțin 50 de angajați

Remunerația administratorilor se limitează și se condiționează de performanțele companiei

Remunerația membrilor neexecutivi ai consiliului de administrație constă într-o indemnizație fixă lunară. Indemnizația fixă nu poate depăși de maxim 3 ori media pe ultimele 12 luni a câștigului salarial mediu brut lunar pentru activitatea desfășurată conform obiectului principal de activitate înregistrat de regia autonomă, la nivel de clasă conform clasificației activităților din economia națională, comunicat de Institutul Național de Statistică anterior numirii. Nivelul remunerației, în cadrul plafonului, este propus de comitetul de remunerare al consiliului de administrație al regiei autonome, avizat de autoritatea publică tutelară și notificat AMEPIP, luând în considerare criteriile de referință din sectorul privat, precum și complexitatea operațiunilor desfășurate de regia autonomă.

Remunerația membrilor executivi ai consiliului de administrație este formată dintr-o indemnizație fixă lunară care nu poate depăși de maxim 3 ori media pe ultimele 12 luni a câștigului salarial mediu brut lunar pentru activitatea desfășurată conform obiectului principal de activitate înregistrat de regia autonomă, la nivel de clasă conform clasificației activităților din economia națională, comunicat de Institutul Național de Statistică anterior numirii, și dintr-o componentă variabilă. Componenta variabilă va avea la bază indicatorii de performanță financiari și nefinanciari, negociați și aprobați de autoritatea publică tutelară, diferiți de cei aprobați pentru administratorii neexecutivi, determinați cu respectarea metodologiei aprobate prin ordin comun de Ministerul Finanțelor și Secretariatul General al Guvernului. Componenta variabilă nu poate depăși de maxim 6 ori media pe ultimele 12 luni a câștigului salarial mediu brut lunar pentru activitatea desfășurată conform obiectului principal de activitate înregistrat de regia autonomă și se acordă numai dacă regia autonomă:

  • are achitate datoriile curente și restante față de bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale, bugetul fondului unic de sănătate, bugetul fondului de șomaj, bugetele locale precum și alte datorii față de buget;
  • nu înregistrează arierate;
  • are programele de investiții implementate conform graficelor de execuție
  • nu înregistrează pierderi contabile înregistrate potrivit legii.

Remunerația membrilor neexecutivi ai consiliului de administrație sau ai consiliului de supraveghere este formată dintr-o indemnizație fixă. Indemnizația fixă nu poate depăși de 3 ori media pe ultimele 12 luni a câștigului salarial mediu brut lunar pentru activitatea desfășurată conform obiectului principal de activitate înregistrat de societate, la nivel de clasă conform clasificației activităților din economia națională, comunicat de Institutul Național de Statistică anterior numirii. Nivelul remunerației este propus de comitetul de remunerare al consiliului de administrație sau al consiliului de supraveghere al întreprinderii publice, avizat de AMEPIP și aprobat de adunarea generală a acționarilor, luând în considerare criteriile de referință din sectorul privat, precum și complexitatea operațiunilor desfășurate de întreprinderea publică.

Remunerația membrilor executivi ai consiliului de administrație sau ai consiliului de supraveghere este formată dintr-o indemnizație fixă și o indemnizație variabilă. Indemnizația fixă nu poate depăși de 6 ori media pe ultimele 12 luni a câștigului salarial mediu brut lunar pentru activitatea desfășurată conform obiectului principal de activitate înregistrat de societate, la nivel de clasă conform clasificației activităților din economia națională, comunicat de Institutul Național de Statistică anterior numirii. Componenta variabilă va avea la bază indicatorii de performanță financiari și nefinanciari, negociați și aprobați de autoritatea publică tutelară, diferiți de cei aprobați pentru administratorii neexecutivi, determinați cu respectarea metodologiei aprobate prin ordin comun de Ministerul Finanțelor și Secretariatul General al Guvernului și se acordă numai dacă:

  • are achitate datoriile curente și restante față de bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale, bugetul fondului unic de sănătate, bugetul fondului de șomaj, bugetele locale precum și alte datorii față de buget;
  • nu înregistrează arierate;
  • are programele de investiții implementate conform graficelor de execuție
  • nu înregistrează pierderi contabile înregistrate potrivit legii.

Salariile angajaților din companii de stat nu pot depăși 80% din salariul conducerii companiei

Salariile de bază inclusiv sporurile personalului încadrat în cadrul companiilor naționale/societăților naționale/societăților comerciale cu capital integral/majoritar deținut de stat sau de unitățile administrativ teritoriale nu pot depăși 80% din nivelul componentei fixe ale membrilor executivi ai consiliilor de administrație sau după caz a remunerațiilor conducătorilor care nu fac parte din consiliile de administrație.

Salariile de bază inclusiv sporurile personalului încadrat în cadrul regiilor autonome nu pot depăși 80% din nivelul componentei fixe ale membrilor executivi ai consiliilor de administrație sau după caz a conducătorilor care nu fac parte din consiliile de administrație.

Numărul funcțiilor de conducere din structurile organizatorice ale companiilor naționale/societăților naționale/societăților comerciale cu capital integral/majoritar deținut de stat sau al unitățile administrativ teritoriale precum și regiile autonome de subordonare centrală sau locală este de maxim 8% din numărul total de posturi efectiv ocupate.

Se limitează cheltuielile cu autoturismele și carburanții

Cheltuielile privind dotarea cu autoturisme și consumul lunar de carburanți pentru regiile autonome, companiile naționale/societățile naționale/societățile comerciale cu capital deținut majoritar/integral de Statul Român sau de unitățile administrativ teritoriale se limitează.

Autoturismele achiziționate trebuie să aibă o capacitate cilindrică mai mare de 1.600 cm^3 iar prețul nu poate depăși contravaloarea în lei a sumei de 23.000 de euro inclusiv T.V.A., calculată la cursul BNR din data inițierii procedurii de atribuire a contractului de achiziție. Normativul privind valoarea de achiziție a autoturismelor nu se aplică în cazul autoturismelor achiziționate din fonduri externe nerambursabile.

Societățile comerciale, societățile naționale și companiile naționale cu capital integral sau majoritar de stat, care activează în domeniul energiei electrice, al gazelor naturale și al petrolului, pot achiziționa autoturisme cu capacitate cilindrică mai mare de 1.600 cm^3, al căror preț poate depăși contravaloarea în lei a sumei de 23.000 de euro inclusiv T.V.A., dar nu mai mare de 30.000 de euro inclusiv T.V.A., calculată la cursul BNR din data inițierii procedurii de atribuire a contractului de achiziție, cu aprobarea ordonatorului principal de credite sau a ministerului de resort, după caz, numai în cazuri temeinic justificate și dacă au realizat profit în anul fiscal precedent.

Societățile comerciale, societățile naționale și companiile naționale cu capital integral sau majoritar de stat pot achiziționa, în condițiile legii, autoturisme al căror preț nu poate depăși contravaloarea în lei a sumei de 35.000 euro, inclusiv TVA, cu condiția ca achiziția acestora să fie realizată în cadrul Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante din punct de vedere energetic, finanțat din Fondul pentru mediu, potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare.

Achiziția de telefoane, limitată la 500 lei, abonamentele lunare la 50 lei

Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență achiziția de aparate de telefonie mobilă în entitățile publice nu poate depăși cuantumul de maxim 500 lei/aparat de telefonie mobil achiziționat.

Cheltuielile lunare cu abonamentul de telefonie mobilă decontat din fonduri publice sunt de maxim 50 lei/lună/aparat de telefonie mobilă.

Eventualele depășiri ale costului de achiziție pentru aparatele de telefonie mobilă sau ale costurilor cu abonamentele lunare de telefonie mobilă sunt suportate de personalul încadrat beneficiar al serviciilor de telefonie mobilă.

Se limitează cheltuielile de sponsorizare a evenimentelor sportive și culturale

Cheltuielile anuale cu sponsorizarea/activitățile sportive/culturale realizate de către regiile autonome, companiile naționale, 25 societățile naționale, societățile comerciale unde statul sau unitățile administrativ teritoriale dețin capital majoritar/integral nu pot depăși 0,25% din cifra de afaceri realizată în anul precedent. Depășirea cheltuielilor anuale cu sponsorizarea/activitățile sportive/ culturale este considerată cheltuială neeligibilă la determinarea impozitului pe profit și se impozitează cu un procent adițional față de cota de impozit pe profit de 20% din valoarea cheltuielilor care depășesc limita prevăzută.

Agenții/instituții autonome

Taxă de 80% pe rezultatele instituțiilor autonome

Începând cu data de 1 octombrie 2023 agențiile/autoritățile/instituțiile autonome care se află în coordonarea/subordonarea/autoritatea Parlamentului României și sunt autonome din punct de vedere funcțional și financiar datorează anual o taxă specială în procent de 80% aplicată asupra rezultatului net/rezultatului patrimonial/profitului contabil obținut din activitatea specifică pe care o desfășoară în calitate de autorități/agenții/instituții autonome de reglementare/control/prestări servicii/autorizări dar nu mai puțin de 33% din valoarea veniturilor curente obținute ca urmare a aplicării tarifelor/taxelor indiferent de denumire acestora și de modul de reglementare pentru activitatea curentă desfășurată sau rezultate din colectarea unor taxe/tarife ca urmare a exercitării funcțiilor de reglementare/control/prestări servicii/autorizări.

Indemnizația conducătorilor, limitată la 6 salarii brute ale unui ministru

Conducătorii agențiilor/autorităților/instituțiilor autonome care se află în coordonarea/subordonarea/autoritatea Parlamentului României, respectiv președinții/vicepreședinții/directorii generali/directorii executivi și alte funcții similare pentru conducerea agențiilor/autorităților/instituțiilor autonome nu pot depăși un nivel al remunerației brute lunare mai mare de 6 ori decât indemnizația brută lunară pentru funcția de demnitate publică de ministru.

Numărul consilierilor se reduce cu 50%

Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență numărul efectiv al consilierilor din cabinetele președinților/vicepreședinților/directorilor generali/directorilor generali adjuncți precum și din alte cabinete ale conducătorilor agențiilor/autorităților/instituțiilor autonome care se află în coordonarea/subordonarea/autoritatea Parlamentului României se reduce cu 50%.

Salariile angajaților nu pot depăși 80% din salariul conducerii

Salariile de bază inclusiv sporurile personalului încadrat în cadrul agențiilor/autorităților/instituțiilor autonome care se află în coordonarea/subordonarea/autoritatea Parlamentului României nu pot depăși maxim 80% din nivelul remunerației brute a conducătorului agențiilor/autorităților/instituțiilor autonome.

Se limitează cheltuielile cu autoturismele și carburanții

Cheltuielile privind dotarea cu autoturisme și consumul lunar de carburanți pentru regiile autonome, companiile naționale/societățile naționale/societățile comerciale cu capital deținut majoritar/integral de Statul Român sau de unitățile administrativ teritoriale se limitează.

Autoturismele noi achiziționate trebuie să aibă o capacitate cilindrică mai mare de 1.600 cm^3 iar prețul nu poate depăși contravaloarea în lei a sumei de 23.000 de euro inclusiv T.V.A., calculată la cursul BNR din data inițierii procedurii de atribuire a contractului de achiziție. Normativul privind valoarea de achiziție a autoturismelor nu se aplică în cazul autoturismelor achiziționate din fonduri externe nerambursabile.

Agențiile/autoritățile/instituțiile autonome care se află în coordonarea/subordonarea/autoritatea Parlamentului României, care activează în domeniul financiar-bancar, piața de capital, piața asigurărilor pot achiziționa autoturisme cu capacitate cilindrică mai mare de 1.600 cm^3, al căror preț poate depăși contravaloarea în lei a sumei de 23.000 de euro inclusiv T.V.A., dar nu mai mare de 30.000 de euro inclusiv T.V.A., calculată la cursul BNR din data inițierii procedurii de atribuire a contractului de achiziție, cu aprobarea ordonatorului principal de credite sau a ministerului de resort, după caz, numai în cazuri temeinic justificate și dacă au realizat profit în anul fiscal precedent.

Agențiile/autoritățile/instituțiile autonome care se află în coordonarea/subordonarea/autoritatea Parlamentului României pot achiziționa, în condițiile legii, autoturisme al căror preț nu poate depăși contravaloarea în lei a sumei de 35.000 euro, inclusiv TVA, cu condiția ca achiziția acestora să fie realizată în cadrul Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante din punct de vedere energetic, finanțat din Fondul pentru mediu, potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare.

Achiziția de telefoane, limitată la 500 lei, abonamentele lunare la 50 lei

Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență achiziția de aparate de telefonie mobilă în entitățile publice nu poate depăși cuantumul de maxim 500 lei/aparat de telefonie mobil achiziționat.

Cheltuielile lunare cu abonamentul de telefonie mobilă decontat din fonduri publice sunt de maxim 50 lei/lună/aparat de telefonie mobilă.

Eventualele depășiri ale costului de achiziție pentru aparatele de telefonie mobilă sau ale costurilor cu abonamentele lunare de telefonie mobilă sunt suportate de personalul încadrat beneficiar al serviciilor de telefonie mobilă.

Se limitează sponsorizările de activități sportive sau culturale

Cheltuielile anuale cu sponsorizarea/activitățile sportive/culturale realizate de către agențiile/autoritățile/instituțiile autonome care se află în coordonarea/subordonarea/autoritatea Parlamentului nu pot depăși 0,25% din veniturile totale realizate în anul precedent.

Depășirea cheltuielilor anuale cu sponsorizarea/activitățile sportive/ culturale este considerată cheltuială neeligibilă la determinarea taxei speciale prevăzută de art. XXXVI alin.(1) și se impozitează cu un procent adițional față de taxa specială de 20% din valoarea cheltuielilor care depășesc limita prevăzută la alin.(1).

Controale stricte la achizițiile care depășesc media națională

Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență cheltuielile materiale și servicii precum și cheltuielile cu investițiile efectuate de regiile autonome, companiile naționale, societățile naționale, societățile comerciale unde Statul Român sau unitățile administrativ teritoriale dețin capital majoritar/integral în calitate de autoritate contractantă sunt supuse controlului financiar exercitat de Direcția Generală de Inspecție EconomicoFinanciară din cadrul Ministerului Finanțelor.

Controlul financiar exercitat de inspectorii de specialitate din cadrul Direcției Generale Inspecție Economico-Financiară se realizează asupra achizițiilor de bunuri și servicii precum și a achizițiilor de lucrări necesare implementării investițiilor care au costul de achiziție sub risc și vizează:

  • respectarea procedurilor legale privind achizițiile publice efectuate de autoritățile contractante prevăzute la alin.(1);
  • controlul costurilor de achiziție care depășesc cu 20% media înregistrată pentru codul CPV din care face parte achiziția de bunuri, servicii, echipamente, servicii și lucrări, considerate costuri de achiziție sub risc.

În situația constatării unor sume care nu pot fi justificate prin costuri sau prin alte dovezi potrivit alin.(10) conducătorului regiei autonome, societăților naționale, companiilor naționale, societăților comerciale cu capital deținut de stat sau unitățile administrativ teritoriale integral/majoritar li se aplică o sancțiune de 50.000 lei.

Institutele Naționale de Cercetare Dezvoltare

Se comasează 20% din institutele naționale de cercetare și dezvoltare

Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență până la data de 31 decembrie 2024 institutele naționale de cercetaredezvoltare din subordinea/coordonarea/autoritatea Ministerului Cercetării, Inovării, 32 Digitalizării, Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Academiei Române se comasează în procent de minim 20% din numărul acestora;

Comasarea prevăzută la alin.(1) trebuie să aibă ca rezultat cumulativ:

  • reducerea cu minim 15% a cheltuielilor de personal și a cheltuielilor materiale și servicii;
  • reducerea cu minim 15% a numărului de posturi efectiv ocupate proporțional atât pentru funcții de conducere cât și pentru funcții de execuție.

Procesul de comasare are loc începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și până la data de 31 decembrie 2024.

Se desființează anumite institute

Institutele, Institutele Naționale, Institutele Naționale de Cercetare aflate în coordonarea/subordonarea/autoritatea Parlamentului României, Secretariatului General al Guvernului, Ministerului Cercetării, Inovării, Digitalizării, Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Academiei Române care îndeplinesc majoritar cumulativ condițiile de mai jos, intră în proces de desființare și lichidare astfel:

  • au un număr de sub 25 de posturi prevăzute în organigramele și statele de funcții aprobate potrivit legii;
  • rezultatele activității desfășurate nu stau la baza fundamentării strategiilor respectiv politicilor publice;
  • entitățile publice nu sunt implicate în activitatea de cercetare fundamentală/dezvoltare experimentală/transfer tehnologic;
  • entitățile publice nu au parteneriate/relații de colaborare cu mediul de afaceri;
  • raportul dintre volumul de muncă a activității desfășurate/rezultatele obținute nu justifică funcționarea entității publice;
  • activitatea desfășurată nu este de interes și uz public;
  • entitatea publică a avut un număr de sub 100 de interacțiuni/răspunsuri/petiții a căror beneficiari a fost populația;
  • are încadrat personal cu funcții de conducere în procent de peste 8%;
  • au avut constatări prin rapoarte ale Curții de Conturi prin care se constată abateri și prejudicii ca urmare a încălcării legislației.

Procesul de desființare și lichidare, de valorificare a patrimoniului existent prevăzut la alin.(1) se aprobă prin lege de către Parlamentul României, la propunerea Guvernului și la inițiativa ministerelor de linie și se desfășoară în perioada 1 septembrie 2023 – 31 decembrie 2024.

 

Sursa foto: Pexels

Comentarii

  1. Doi bani nu dau pe Ordonanta asta!
    Au votat politrucii nostri LEGI in Parlament, le-a promulgat Iohannis la Cotroceni cu mare pompa in prezenta intregului Guvern si tot NU se aplica!(vezi LEGEA care aproba Planul National de Prevenire si Combatere a cancerului!)!!
    Si cate alte LEGI care nu se aplica!!!
    Si nici NU se vor aplica vreodata, uitati-va la Programele lor de guvernare, de 33 de ANI toate au fost aprobate in Parlament prin VOT, la Investirea Guvernului!
    Ce au FACUT politrucii nostri din acele marete Programe de guvernare?!
    NIMIC, zero!!!
    Asta va fi si soarta acestei OUG!
    NU vor face nimic, NU vor SCHIMBA nimic, NU se vor atinge de privilegiile lor pana cand nu vom ajunge in situatia Greciei: faliment scrie pe Romania!
    Abia atunci, cu cutitul la os, vor face reforme pentru ca NU vor mai avea bani si nici de unde sa imprumute bani!
    Pana atunci vor fura care cat mai poate!
    Tineti minte: Grecia scrie pe noi!!!

  2. Este un pas important către reforma sectorului bugetar, având în vedere măsurile de reducere a cheltuielilor și de optimizare a aparatului administrativ. Astfel de acțiuni pot contribui la eficientizarea sistemului și la reducerea deficitului bugetar, în contextul unor provocări economice actuale. Cu toate acestea, implementarea acestor măsuri ar trebui să fie atent monitorizată pentru a asigura că impactul asupra serviciilor publice și asupra cetățenilor este gestionat adecvat. Este o abordare responsabilă din partea Guvernului, dar și un proces care necesită transparență și consultare cu toate părțile interesate pentru a asigura o evoluție pozitivă a sectorului bugetar.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *