Doi retaileri online de alimente din Cehia vor să se extindă în Europa / Unul vizează Germania, altul merge către est, în Slovacia și Bulgaria

online shopping, cumparaturi online, card, calculator Foto: Pexels

Doi retaileri online de alimente din Cehia, un start-up de tip “unicorn” şi celălalt susţinut de un miliardar, au decis să concureze cu cele mai mari lanţuri de supermarketuri din Europa, mizând pe creşterea apetitului pentru livrare de alimente acasă, transmite Reuters.

Liderul pieţei de retail online din Cehia, Rohlik Group, are în vedere extinderea pe piaţa din Germania în timp ce rivalul Kosik vrea să se extindă în estul Europei.

Fondatorul şi directorul de la Rohlik, Tomas Cupr, a precizat că retailerul a decis să concentreze pe realizarea de profit în cea mai mare economie a Europei, după ce a amânat planurile de extindere în Italia, Spania şi alte pieţe.

“Vom miza mai mult pe Germania decât pe celelalte pieţe pe care le aveam în vedere în urmă cu un an”, a declarat Tomas Cupr, adăugând că firma a încheiat deja contracte pentru construcţia de centre de livrări în Koln, Essen, Berlin şi Dusseldorf, unde intenţionează să se lanseze.

Atât Rohlik cât şi rivalul Kosik, sprijinit de miliardarul ceh Daniel Kretinsky, încearcă să aplice în străinătate un model care s-a dovedit unul de succes acasă.

Chiar dacă este mică, piaţa livrărilor de alimente din Cehia s-a dezvoltat mai rapid decât alte pieţe europene şi în următorii patru ani este aşteptată să ajungă la 121 miliarde de dolari, de la 73 de miliarde de dolari în prezent.

Înfiinţată în 2014, Rohlik este lider pe piaţa din Cehia prin faptul că mizează în special pe consumatorii din marile oraşe printr-un şir de centre de distribuţie astfel că anul trecut veniturile sale au crescut cu 33% până la 574 milioane de euro. Tomas Cupr a dezvăluit că firma a generat profit pe piaţa din Cehia dar per total a înregistrat pierderi operaţionale pentru că şi-a continuat expansiunea.

Potrivit lui Cupr, un eventual succes al Rohlik pe piaţa din Germania în următorii doi ani va ajuta la strângerea de capital pentru o nouă expansiune a retailerului ceh, care este activ în Ungaria şi Austria şi are un mic program pilot în Italia.

Potrivit firmei de consultanţă McKinsey, proporţia de cumpărători care achiziţionează alimente online este estimată la mai puţin de 10% în Europa, şi de doar 4% în Germania, ceea ce înseamnă că potenţialul de creştere este semnificativ pentru că nu există jucători dominanţi.

McKinsey estimează că în jurul anului 2030, 18-30% din vânzările de alimente ar putea fi realizate online în Europa, ceea ce înseamnă un premiu uriaş pentru acele companii care vor putea depăşi costurile şi provocările logistice prin oferirea de servicii rapide la preţuri competitive comparativ cu supermarket-urile tradiţionale.

Pe măsură ce Rohlik mizează pe piaţa din Germania, rivalul Kosik se uită spre est, intrând pe piaţa din Slovacia şi extinzându-se în Bulgaria.

Directorul general Ivan Utesil a dezvăluit că retailerul online va încerca de asemenea să îşi crească cota de piaţă în Cehia, profitând de legăturile cu grupul german Metro în unele regiuni. Metro, la care miliardarul Kretinsky este acţionarul majoritar, a anunţat în luna ianuarie că a preluat o participaţie de 25% la Kosik, în ideea de a deveni un partener solid şi a îmbunătăţi capacităţile furnizorului online.

“Infrastructura este un facilitator important pentru noi să ne extindem. Modelul de a utiliza magazinele Metro din unele regiuni permite o lansare rapidă şi nu necesită foarte mult capital”, a spus Utesil.

Potrivit acestuia, Germania nu este deocamdată pe radarul Kosik, chiar dacă la un moment dat îşi va îndrepta atenţia asupra altor ţări din Europa Centrală şi de Est.

“Miza noastră pentru finalul acestui an şi începutul anului următor este Bulgaria şi Slovacia. Cu strategia noastră, suntem încrezători că vom putea înregistra o creştere de cel puţin 30-40% pe an”, a apreciat Utesil.

Foto: Pexels

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *