Președintele Donald Trump descrie frecvent o industrie auto americană în plină expansiune, alimentată de noi fabrici din Canada, Mexic și Europa, despre care spune că vor produce în curând vehicule fabricate în America pentru piețele globale – de la Tokyo la Paris, scrie Reuters.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
„Avem atât de multe fabrici ale companiilor auto în construcție sau în curs de proiectare chiar acum. Și provin din China. Vin din Mexic”, a declarat Trump la un eveniment la Casa Albă la începutul acestei luni. Câteva zile mai târziu, el a deplâns pierderea producției auto din SUA de-a lungul anilor și a proclamat: „Fabricile de mașini revin”.
Însă există puține dovezi ale unei avalanșe de construcții de noi fabrici de automobile în SUA. În schimb, companiile auto fac mișcări tactice la fabricile existente, pe măsură ce se adaptează la cei doi piloni ai agendei de afaceri a lui Trump pentru al doilea mandat: tarifele și politicile ostile față de vehiculele electrice.
Pentru a evita tarifele, unii producători auto își modernizează spațiile existente, inactive, din fabricile din SUA pentru a construi vehicule pe care le-au importat și care acum se confruntă cu taxe.
De exemplu, Nissan a declarat că intenționează să producă mai multe SUV-uri Rogue și alte vehicule la fabricile sale din Tennessee și Mississippi, reducând în același timp importurile din Japonia. Vehiculele japoneze se confruntă cu taxe de 15% în baza unui acord provizoriu cu administrația Trump.
„Observăm că fabricile subutilizate sunt umplute cu produse care anterior erau importate. Nu există o creștere a numărului de construcții noi”, a declarat Sam Fiorani, vicepreședinte la firma de cercetare AutoForecast Solutions.
REVENIREA LA MAȘINILE PE BENZINĂ STIMULEAZĂ INVESTIȚIILE
Între timp, multe companii auto se retrag de la angajamentele privind vehiculele electrice pe care le-au luat la începutul deceniului și se concentrează pe producția de vehicule pe benzină. O mare parte din investițiile de capital lăudate de companii în ultimele luni se rezumă la o anulare a proiectelor de vehicule electrice pe care le-au trâmbițat în timpul administrației fostului președinte Joe Biden.
De exemplu, General Motors a declarat în iunie că va reechipa o fabrică din suburbiile Detroitului. Pariul colectiv uriaș al industriei pe vehiculele electrice, care a început la sfârșitul ultimului deceniu, a determinat o creștere bruscă a cheltuielilor din fabrici în timpul administrației Biden, arată cifrele compilate de firma de consultanță AlixPartners. Compania a urmărit investițiile de capital în SUA ale companiilor auto tradiționale din Detroit – GM, Ford și Stellantis, compania-mamă a Chrysler – precum și ale jucătorilor exclusiv din domeniul vehiculelor electrice Tesla, Rivian și Lucid.
În medie, aceste companii au cheltuit aproximativ 21 de miliarde de dolari anual din 2017 până în 2020 – aceeași perioadă ca și primul mandat al lui Trump. În următorii patru ani, cu Biden la putere, cheltuielile lor au fost în medie de aproximativ 38 de miliarde de dolari pe an, majoritatea fiind legate de producția de vehicule electrice și baterii, a declarat AlixPartners.
Producătorii auto își retraseseră deja planurile pentru vehicule electrice chiar înainte ca Trump să câștige alegerile din 2024, invocând o cerere mai slabă decât se aștepta. Directorii din industria auto se așteaptă ca politicile administrației Trump să răcească și mai mult interesul pentru mașinile alimentate cu baterii.
ADMINISTRAȚIA VEDE O CREȘTERE A PRODUCȚIEI ȘI EXPORTURILOR DE VEHICULE
Trump a făcut din economia piatra de temelie a brandului său politic, inclusiv tarife vamale, dereglementare și promisiuni de revitalizare industrială. Un purtător de cuvânt al Casei Albe a declarat că politicile sale comerciale și energetice au alimentat deja investiții istorice în producția de automobile din SUA și au redus miliarde de dolari din costurile de reglementare.
„Pe măsură ce aceste politici și acordurile comerciale fără precedent ale președintelui Trump cu UE, Japonia și alții intră în vigoare, mașinile vor ieși în curând de pe liniile de asamblare din Detroit către showroom-uri din Tokyo, Frankfurt și Paris”, a declarat purtătorul de cuvânt Kush Desai.
Casa Albă notează că importurile de vehicule auto, motoare și piese au scăzut cu aproximativ 10% față de primul trimestru al acestui an, la 421,4 miliarde de dolari.
Până în prezent, producția de vehicule din SUA a crescut cu aproximativ 4% în acest an, dar cifrele recente sunt sub media ultimului deceniu, arată datele Rezervei Federale.
David Adams, președintele Global Automakers of Canada, a contestat afirmațiile lui Trump conform cărora producătorii auto părăsesc Canada pentru fabricile din SUA și a spus că locurile de muncă se mențin.
„Ideea că toată lumea părăsește Canada pentru a produce în SUA nu se potrivește cu realitatea de pe teren”, a spus el.
Adams a spus că tarifele agresive ale lui Trump ar putea remodela în cele din urmă producția auto nord-americană, dar a adăugat: „Nu am ajuns încă acolo”.
st