Lotul lipsă al Autostrăzii A1 Lugoj – Deva, secțiunea de 9 kilometri care lipsește pentru autostradă completă între Sibiu și Nădlac II nu poate fi terminat în 2026, termenul-limită, pentru a nu pierde banii din PNRR, susține liderul USR, Cătălin Drulă, fost ministru al Transporturilor.
Invitat joi, la Digi24, Drulă l-a acuzat pe ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu că ar face promisiuni fără acoperire privind finalizarea celor 9 kilometri dintre Holdea (jud. Hunedoara) și Margina (jud. Timiș) și a explicat că nu urșii sunt de vină pentru întârzierea proiectului așa cum a sugerat ministrul Grindeanu, ci de fapt autoritățile care nu și-au respectat obligațiile la timp (avize/ defrișarea pădurii).
Constructorul UMB ar urma să intre efectiv în șantier de săptămâna viitoare, conform anunțului ministrului Grindeanu, care a promis, totuși, începerea lucrărilor încă din toamna anului 2023.
Drulă estimează finalizarea lotului în 2027 și explică durata prin lucrările specifice unui lot cu tunel. „Singurul motiv pentru care nu avem autostradă acolo este că Statul nu și-a făcut treaba. Am pus (n.r 2021) 300 de milioane de Euro în PNRR pentru acest lot. Încă nu este terminată scoaterea din circuitul forester, proiectul tehnic nu este aprobat. Nu e nicio problemă de urși…ministerul Transporturilor nu a făcut toate formalitățile. Este exclus să fie gata în 2026 și ne va pierde banii din PNRR. Din momentul în care se intră în teren sunt 34 de luni. Tehnic vorbind, va dura minimum 3 ani dacă nu chiar 4 ani. Trebuie construite două tuneluri, iar ritmul (de săpare) este de 5/6 metri pe zi. La 2000 de metri, cu două galerii, cu finisaje că trebuie făcute și lucrările la ventilație la iluminat. Nicio șansă, poate la finalul anului 2027”, a declarat Cătălin Drulă.
Grindeanu a acuzat USR că a „cărat urși pe A1”
„Când am venit în funcție acest pasaj era blocat. Celebrele pasaje pentru urși unde, eu vin din Banat, nu există urși în zona aia. Au cărat tot USR-iștii urși prin păduri să-mi arate că există, nu există. Am văzut poze acum vreo șase luni când am spus că facem pasaj pentru urși, urși care nu există în acea zonă, că nu există. Și mi-au arătat tot niște domni de la USR niște filmări, dar erau din Banatul de sud, adică din Caraș acele filmări cu urși. Dar nu mai dăm timpul înapoi”, a spus Sorin Grindeanu, la Digi24.
Acordul de mediu nr. 07/09.09.2010 (revizuit în 2013 și 2016) emis pentru autostrada Lugoj – Deva impune realizarea a trei ecoducte și două tuneluri pe sectorul cuprins între km 27+620 – km 56+220, pentru asigurarea și menținerea permeabilității pentru carnivorele mari (detalii aici).