UMB, cel mai puternic constructor din România, va intra în șantier pe Autostrada A1 Lugoj – Deva „săptămâna viitoare”(n.r. 15-21 aprilie) a anunțat luni, 8 aprilie, la Digi24, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu, după noi discuții cu Dorinel Umbrărescu, șeful companiei UMB. Întârzierile față de promisiunile de până acum au fost explicate prin chestiuni care țin de mediu, proceduri peste care nu se putea trece. La începutul lunii februarie, chiar la Timișoara, ministrul Grindeanu promitea intrarea UMB în șantier la 1 martie (detalii aici).
Sorin Grindeanu a reacționat și după avertizările Asociației Pro Infrastructură care a arătat riscurile de ratare a jalonului PNRR (2026) pentru finalizarea lotului de aproape 10 km dintre Holdea (jud. Hunedoara) și Margina (jud. Timiș), lotul lipsă care închide A1 Sibiu – Nădlac II, termenul de execuție fiind de aproape 3 ani (34 luni) dar fără ca lucrările să fi început, iar UMB fiind la primul tunel (în asociere cu o firmă din Bosnia Herțegovina).
„UMB va termina înainte de termen așa cum ne-a obișnuit. Încă nu sunt în execuție, dar se va înscrie în termen. Săptămâna viitoare intră în șantier. Au fost chestiuni care țin de mediu peste care nu putem trece. Din discuțiile pe care le-am avut, inclusiv cu constructorul (n.r. UMB), săptămâna viitoare totate aceste lucruri sunt depășite și se intră în șantier la execuție. Pentru forța UMB, 2 kilometri de tuneluri din cei 9 ai autostrăzii… eu merg la Timișoara cu mașina, știu zona. Acum sunt lucrări de pregătire”, arată ministrul.
Întrebat dacă se poate respecta termenul 2026 din PNRR și dacă nu este risc de pierdere a banilor, Grindeanu a dat asigurări că nu vor fi întârzieri. „Evident, fără dubii. Nu vă luați după domnii ăștia, de la Pro Infrastructura ei spuneau că nu semnăm contractele nici pe A7 (Autostrada Moldovei). Vă spun cu procent de 100% că toți banii pe infrastructura rutieră din PNRR vor fi luați”, a afirmat Sorin Grindeanu.
Pro Infrastructura, despre situația contractului A1 Lugoj – Deva:
„A1 Margina – Holdea, prima autostradă PNRR ratată.
Cronologia promisiunilor pentru șantierul UMB
Sorin Grindeanu spunea în ianuarie 2023: „Constructorul UMB va începe lucrările la secțiunea lipsă de pe Autostrada A1 Lugoj – Deva în mai sau iunie, în avans față de termenul estimat” (detalii aici).
Sorin Grindeanu, iulie 2023. „Constructorul român UMB va începe lucrările pentru finalizarea lotului 2 al Autostrăzii A1 Lugoj – Deva (lotul cu tuneluri din PNRR) peste aproximativ două săptămâni” (detalii aici).
Sorin Grindeanu, august 2023 : antreprenorul ,,a făcut un pic de organizare de șantier” (detalii aici).
CNAIR, septembrie 2023: „UMB începe lucrările efective pe Autostrada A1 Lugoj – Deva de-abia în noiembrie după ce predă Proiectul Tehnic (PT) și după ce ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu semnează Ordinul pentru scoaterea din fondul forestier a 18 hectare de pădure, pe o lungime de 2 kilometri din traseul total de aproape 10 kilometri”, precizează CNAIR într-un răspuns pentru publicația Opinia Timișoarei.
Sorin Grindeanu, octombrie 2023: „UMB va preda proiectul tehnic al Autostrăzii A1 Holdea – Margina luna viitoare (n.r noiembrie) când ar urma să fie emise avizele necesare începerii lucrărilor/Cred că, pe parcursul lunii noiembrie și chiar în această dimineață am avut o discuție cu constructorul, vor termina și va fi acceptat proiectul urmând ca, după aceea fiind totuși și o perioadă de iarnă, când vremea va permite să intre la execuție” (detalii aici).
În județul Timiș, UMB lucrează și pe șantierul Centurii Timișoara Sud.
Termenele estimate pentru Tunelul PORR de la Curtea de Argeș (un tunel mai lung și mai greu decât cel din Timiș): 2 ani pentru săpătura tunelului, 1 an pentru căptușarea interioară și până la 8 luni pentru instalarea echipamentelor și testare.