Constructorul UMB va începe lucrările la secțiunea lipsă de pe Autostrada A1 Lugoj – Deva în mai sau iunie, în avans față de termenul estimat, a anunțat joi ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Invitat la Euronews, Sorin Grindeanu a reluat tema urșilor și a altor viețuitoare care ar fi de vină pentru întârzierea proiectului, deși de-a lungul anilor Ministerul Transporturilor și CNAIR au avut banii necesari de la Uniunea Europeană pentru a închide tronsonul Sibiu – Nădlac, parte din coridorul Nădlac – Constanța. Compania de Drumuri și UMB, cel mai puternic constructor din România, au semnat contractul finanțat prin PNRR pentru proiectarea și execuția tronsonului Holdea (jud. Hunedoara) – Margina (jud. Timiș) pe 14 octombrie 2022, la Timișoara, în premieră fiind prezent și patronul UMB, Dorinel Umbrărescu.
Contractul pentru A1 Lugoj – Deva lot 2 a fost semnat încă din 2013 cu italienii de la Salini, iar în 2015 CNAIR a solicitat constructorului să execute ecoducte pentru ca autostrada să nu blocheze/secționeze permeabilitatea animalelor (detalii aici). Deși costurile erau suportate din fonduri europene, proiectul a „picat”, iar contractul a fost reziliat în 2017, dar CNAIR a plătit daune de peste 200 de milioane lei pe motiv de reziliere ilegală. Așadar, nu se poate spune problema de mediu a blocat autostrada, ci neputința CNAIR de a construi pe proiecte cu bani europeni, deci și rigorile necesare.
„Toate aceste proiecte sau de multe ori aceste proiecte au o procedură…eu nu spun că e prea stufoasă, dar este de lungă durată, cea legată de avizele de mediu. Să stai un an de zile să vezi comportamentul gândacului de Colorado în toate cele patru anotimpuri e totuși, parcă un pic prea mult. Eu nu sunt împotriva acestor proceduri și nici nu vreau să fiu înțeles greșit, dar România trebuie să aibă niște priorități, cel puțin pe termen scurt, printre acestea autostrăzile și căile ferate. Probabil că pe traseul Autostrăzii nu sunt urși, dar în Banatul Montan, în Caraș-Severin probabil se mai găsec, nu contrazic specialiștii WWF. Cred că sunt 6-7 ani de când tronsonul lipsă a fost blocat în diverse etape. Am reușit anul trecut să-l deblocăm, avem câștigătorul licitației, probabil că prin mai-iunie va începe construcția, dar au durat undeva la șase ani toate aceste proceduri”, a afirmat Sorin Grindeanu.
Contractul cu UMB are o durată de 45 de luni, din care 11 luni pentru proiectare și 34 pentru execuție. Prin PNRR, contractul este finanțat cu aproape 200 de milioane de euro. Pentru respectarea criteriului de experiență la tuneluri, UMB s-a asociat cu Euro Asfalt, o firmă din Bosnia-Herțegovina cu portofoliu în tuneluri realizate pe autostrăzile din Balcani. Termenul din PNRR, august 2026, poate fi respectat, dar Compania de Drumuri trebuie să emită rapid ordinele pentru începerea proiectării și apoi intrării în șantier, iar constructorul să se mobilizeze rapid având în vedere numeroasele șantiere pe care deja lucrează. După anularea licitației lansată încă din 2019, CNAIR a suplimentat valoarea contractului cu aproape un miliard de lei, până la aproape 2,5 miliarde lei, din care 1,5 miliarde reprezintă finanțare prin PNRR.
Însă, pentru ca întreg coridorul 4 Nădlac 2 – Constanța să fie complet, șoferii mai trebuie să aștepte până în 2028 când vor fi gata loturile de munte ale autostrăzii Sibiu – Pitești.