Compania Națională pentru Investiții Rutiere (CNIR) va lansa în licitație studiul de fezabilitate pentru un drum de mare viteză între București și Giurgiu (legătura la autostrada nemțească), a anunțat Cătălin Urtoi, fost director general interimar CNIR, în prezent administrator al companiei care va prelua șapte mari proiecte de investiții de la CNAIR. DN 5 București-Giurgiu (Oinacu) este la profil de 2X2 pe toată lungimea, cu separatoare de sens din beton, dar tranzitează mai multe localități de pe traseul din Ilfov și Giurgiu.
Drumul Expres București-Giurgiu ,,Drumul Siretului” (DEx7) este un proiect cu punctaj foarte bun în Planul Investiţional în infrastructura de Transport 2020-2030, fiind pe coridor european legătura din sudul Europei către centru și vest spre Nădlac respectiv legătura spre Moldova pe A 7 București-Pașcani-Siret spre Republica Moldova și Ucraina.
,,La cele șapte proiecte transferate prin Ordin al Ministrului Transporturilor s-a adăugat, asta e noutate și proiectul Giurgiu-București. Este un proiect pornit de la zero, îl va lua CNIR-ul și va face studiul de fezabilitate. Drumul București-Giurgiu este în Master Planul General de Transport. Strategic vorbind este foarte important, legătura cu sudul țării și cu ceea ce își doresc grecii, legătura la Salonic” a anunțat Urtoi în cadrul podcastului Asociației civice ,,Hai că se poate”.
Comisia Europeană a aprobat finanțarea studiului de fezabilitate pentru noul pod peste Dunăre de la Giurgiu-Ruse între România și Bulgaria, a transmis marți, 16 ianuarie ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu după o întâlnire la București cu Ambasadorul SUA, Kathleen Ann Kavalec și Ambasadorul Statelor Unite în Grecia, George Tsunis. Finanțarea va fi asigurată prin CEF Connecting Europe Facility – componenta de mobilitate militară, explica, în decembrie 2023, la București, Comisarul European pentru Transporturi, Adina Vălean care sublinia că este un apel competitiv de proiecte, dar critica și decizia autorităților de la București de a depune cererea de finanțare pentru un ,,pod rutier cu rezerva componentei feroviare” după cum Economedia a explicat aici. Finanțarea europeană a studiului de fezabilitate înseamnă practic, continuarea proiectului cu sprijin european și în etapa de execuție.
Pentru că Podul Calafat -Vidin a fost construit de Ministerul Transporturilor din Bulgaria (inaugurat 2013), Podul Giurgiu-Ruse II ar urma să fie construit de CNAIR, deocamdată fiind depusă cererea de finanțare pentru Studiul de Fezabilitate (6 milioane Euro). Prin CEF, finanțarea europeană este 50 %. Precizările comisarului Vălean vin în contextul lucrărilor pe Podul Prieteniei (pe partea bulgară, posibil și reabilitare din 2024).
De asemenea, Ministerul Afacerilor Interne a lansat în dezbatere publică Proiectul de act normativ (Hotărâre de Guvern) pentru redeschiderea punctului de frontieră de la Giurgiu-Ruse, trecere cu BAC la Ostovul Mocănașu.