Licitația pentru execuția Drumului Expres care va asigura legătura Clujului la Autostrada Transilvania se împiedică într-un „aviz de gospodărire a apelor” pe care Ministerul Mediului îl condiționează de transferul unor proprietăți de la „Apele Române” la Ministerul Transporturilor, singura soluție pentru deblocarea situației fiind o Ordonanță de Urgență prin care să se poată face relocarea albiei râului Negroteasa aflat pe traseul Drumului Expres.
Transferul de proprietate de la Ministerul Mediului la „Transporturi” trebuie să se facă în regim de urgență, finanțarea investiției de aproximativ 55 de milioane de euro din fonduri europene nerambursabile având termen-limită decembrie 2023.
Studiul de Fezabilitate și Proiectul Tehnic pentru acest Drum Expres de 6 kilometri între Autostrada Transilvania și DN 1 (zona Tureni) sunt finalizate, însă licitația pentru execuție este condiționată de emiterea avizului de mediu.
Pentru acest aviz, Ministerul Transporturilor a prezentat Proiectul unei Ordonanțe de Urgență. „Pentru emiterea acordului de mediu aferent realizării lucrărilor la obiectivul de investiție ”Drum expres pentru realizarea conexiunii dintre Autostrada A3 (Zona Turda) și Drum Național DN1 (Zona Tureni)”, obținerea avizului de gospodărire a apelor necesar este condiționat de dovedirea existenței dreptului de proprietate sau a unui dezmembrământ al dreptului de proprietate asupra unor imobile și părți din imobilele aflate în proprietatea publică a statului și în administrarea Ministerului Apelor și Pădurilor, prin Administraţia Naţională “Apele Române”- Administraţia Bazinală de Apă Mureș, în suprafață totală de 9.654 mp, această condiționare putându-se acoperi doar prin darea în administrarea acestui imobil către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii. Schimbarea titularului dreptului de administrare se poate realiza doar prin derogare de la prevederile art. 2 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2002, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 404/2002, cu modificările și completările ulterioare, și nu prin raportare la dispozițiile art. 867 alin. (1) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, precum și al art. 288 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu completările ulterioare, pentru acest proiect de infrastructură de transport este necesară reglementarea acestei măsuri în regim de urgenţă, pentru deblocarea avizului de gospodărire a apelor și, în consecință a emiterii acordului de mediu”, arată Ministerul Transporturilor.
Acest drum Expres este necesar pentru asigurarea unei legături mai rapide pentru accesul în Municipiul Cluj Napoca din Autostrada Transilvania, în prezent legătura fiind posibilă prin municipiul Turda (zona de Sud) sau prin Vest, prin Floreşti şi DN 1, unul dintre cele mai aglomerate tronsoane din România (peste 50.000 autovehicule/zi). Practic, din 2009, de la deschiderea circulației pe Autostrada Transilvania, clujenii așteaptă o șosea de legătură care să le scurteze drumul spre și dinspre oraș.
Valoarea suprafeței totale (9.654 mp) afectată de realizarea investiției este de 10.715 lei, notează Ministerul Transporturilor în Nota de Fundamentare a Ordonanței.