Constructorul italian Todini ar putea scăpa de primirea celui de-al treilea certificat negativ și rezilierea contractului după progresul înregistrat în ultimele cinci luni pe șantierul Drumului Expres de legătură Timișoara – Autostrada A1, de la doar 2% în iunie 2022 la 20% la intrarea în iarnă. Certificatele de progres nu evaluează proiectul în ansamblu, ci doar pentru etapa respectivă, așadar de la al doilea certificat negativ primit pentru perioada iulie, august, septembrie și până la evaluarea de la sfârșitul anului este posibil ca antreprenorul să fi respectat graficul asumat pentru octombrie, noiembrie și decembrie.
CNAIR, prin Regionala de Drumuri și Poduri Timișoara, a transmis luni date despre situația șantierului pentru șoseaua de 10 kilometri.
„La începutul lunii decembrie, pe șantierul drumului de legătură A1 – DN 69 Timișoara – Arad, stadiul de execuție este de circa 20,2%. În noiembrie, au fost finalizate lucrările în vederea descărcării de sarcină arheologică, s-au executat lucrări la viitoarele pasaje și podețe, precum și aprovizionare cu armături, balast și piatră spartă. Din cauza condițiilor meteo nefavorabile, nu s-au realizat lucrări la terasamente”, arată Compania de Drumuri.
Contractul cu Todini a fost semnat în ianuarie 2021 pentru 190 de milioane de lei, fonduri europene, iar durata de realizare este de doi ani, din care primele șase luni pentru proiectare. Ministerul Transporturilor a emis Autorizația de Construire încă din iulie 2021 și a autorizat Proiectul Tehnic de Execuție în noiembrie 2021, dar până în această vară antreprenorul nu a lucrat aproape deloc din cauza dificultăților financiare. O altă mare investiție mult întârziată la Timișoara este Centura Timișoara Sud (antreprenor Tirrena Scavi – Italia).
Lungimea noului drum de legătură pentru descărcarea traficului de pe autostrada A1 spre Timișoara, pe conexiunea DN 69 Timișoara – Arad, este de 10,25 km. Drumul va avea două poduri noi, șase pasaje și trei noduri rutiere. Durata contractului, care a început în martie 2021, este de 24 de luni, din care: 6 luni a fost perioada de proiectare, iar 18 luni este perioada de execuție a lucrărilor. Perioada de garanție a lucrărilor este de 7 ani, arată Compania de Drumuri. Finalizarea șoselei la termen – 1 aprilie 2023 – este imposibilă, ba chiar rămâne de văzut dacă se va termina în decembrie 2023, la expirarea POIM. Profilul este de Drum Expres, cu parte carosabilă de 2 x 7 metri lățime și 1,5 metri spațiu median pentru separator de sens.
Prin realizarea acestui obiectiv se asigură descărcarea traficului rutier de pe Autostrada Arad – Timișoara, cu scopul creșterii mobilității la nivelul infrastructurii rutiere aferente rețelei TEN-T, ce va contribui la promovarea competitivității economice și la îmbunătățirea condițiilor în transportul rutier de mărfuri și călători și la reducerea emisiilor poluante prin eliminarea/reducerea blocajelor de trafic și reducerea duratelor de transport.
Cea mai mare investiție pentru legătura unui municipiu reședință de județ la rețeaua de Autostrăzi este Drumul Expres Oradea – Autostrada Transilvania. Constructorul Strabag (Austria) ar putea termina lucrările în decembrie 2023, cu câteva luni înainte de termenul contractual.