Economie culturală: Cât costă să scoți Opera în stradă? Managerul Operei din Cluj, după un festival de șase zile, cu spectacole în piață, în parc și la balcoane: “Cea mai costisitoare parte ține de elementele sceno-tehnice”

opera nicu cherciu Foto: Nicu Cherciu/ Opera Națională Cluj, Facebook

Scenă de vară în “capitala Transilvaniei”: în timp ce pe scena mare amplasată în centrul Clujului dansează balerine de calibru internațional pe acordurile operei Romeo și Julieta, fetițele își suflecă poalele rochițelor lungi și fac piruete în fântâna de alături, din Piața Unirii. Spectacole cântate, jucate și dansate de artiști profesioniști au fost aduse în stradă de Opera Națională Română din Cluj-Napoca la final de iunie. Astfel de spectacole de operă, în stradă, mai au loc și la Timișoara și la Hunedoara. Despre bani, buget și organizarea unor astfel de manifestări “mutate” din clădiri impozante în stradă dă câteva indicii pentru Economedia baritonul Florin Estefan, managerul general al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, unul dintre cei care au coordonat festivalul Opera Aperta din Cluj.

De la un spectacol Lacul Lebedelor montat chiar pe lac, într-un parc din Cluj, în urmă cu câțiva ani, oferta pentru public s-a extins și a inclus, în acest an, fragmente din Madama Butterfly, cântate la balcon de palate din centru, un balet Romeo și Julieta în piața centrală a orașului, dar și spectacole în parc.

Festivalul care scoate astfel de evenimente în stradă, denumit Opera Aperta, e organizat la Cluj de Opera Națională Română din Cluj și Opera2you, asociaţie constituită pentru susţinerea şi promovarea intereselor Operei Naţionale Române. Spectacolele au fost puse în program de festival anul acesta și s-au desfășurat pe parcursul a șase zile, în perioada 25-30 iunie.

Organizatorii spun că edițiile de până acum ale Opera Aperta (șapte la număr, începând din 2015) au adunat peste 130.000 de spectatori, la spectacole lirice precum Carmen de G. Bizet, Nabucco și La Traviata de G. Verdi, Concertul La Negra Noche, precum și spectacolul de balet Lacul lebedelor de P. I. Ceaikovski, montat în mod excepțional pe scena plutitoare a Lacului Chios din Parcul Central. Anul acesta, din program au făcut parte un musical ecranizat și premiat cu Oscar, serenade la balcon, o selecție de artiști din țară și din străinătate, inclusiv o oprire, cu muzică, a pianistul Stanisław Łopuszyński, aflat în turneu pe bicicletă pe ruta Cracovia-Istanbul.

Foto: Nicu Cherciu/ Opera Cluj

Cea de-a VIII-a ediție a Festivalului Internațional Opera Aperta s-a încheiat cu 3500 de spectatori la Romeo și Julieta, în Piața Uniriii, ceea ce, spun organizatorii, înseamnă un record pentru această manifestare.

Bugetul total al Festivalului Internațional Opera Aperta a fost, în acest an, de 1,62 milioane de lei, spun reprezentanții Operei. Din această sumă, 60% au reprezentat fonduri nerambursabile, în timp 40 % au fost aduse prin sponsorizări, mai multe companii fiind implicate în eveniment. Menționăm că primăria Cluj-Napoca a alocat 700.000 de lei de la bugetul local pe anul 2024 pentru Asociația Culturală Opera 2 You, în vederea realizării proiectului “Festivalul Internațional Opera Aperta 2024”.

“Bugetul a crescut de la 1 milion de lei la 1,62 milioane de lei datorită complexității evenimentului, a numărului de zile în care se desfășoară Festivalul, precum și datorită numărului de spectacole invitate în festival, atât din țară, cât și din străinătate”, spune managerul Florin Estefan.

Care este cea mai costisitoare parte a pregătirii acestui eveniment? “Cea mai costisitoare parte este reprezentată de elementele sceno-tehnice – Scena din Piața Unirii, alături de sistemul de lumini și sunet. De asemenea, începând din acest an, am folosit un nou sistem de transmisie audio-video pentru a putea plasa orchestra lângă scenă, fiind astfel protejată de intemperii. În primele două seri din Piața Unirii vremea rea ar fi oprit reprezentațiile, însă, datorită acestui amplasament, evenimentele s-au desfășurat conform planului”, menționează Estefan.

Foto: Nicu Cherciu/ Opera Cluj

Acesta adaugă că scena mare din Piața Unirii nu presupune doar costuri ridicate, ci și un timp îndelungat de montare. “În acest an, provocarea a fost să montăm această scenă în 48 de ore. Am reușit, alături deo echipa tehnică”, spune managerul.

Foto: Nicu Cherciu/ Opera Cluj

I-am întrebat pe organizatori și de ce consideră că e important să scoată astfel de spectacole în stradă. “Festivalul Internațional Opera Aperta este cel mai important festival liric în aer liber din România, iar scopul său principal este împărtășirea artei lirice și coregrafice întregii comunități locale, încurajând creația artistică și producțiile culturale originale, care contribuie la dezvoltarea socială și urbană a orașului, dar și la dezvoltarea educației, a interesului cultural și coeziunii sociale“, consideră Estefan. Acesta menționează că astfel de spectacole mai au și potențial de a atrage vizibilitate și apreciere din plan național și internațional.

“Festivalul Internațional Opera Aperta are ca principal scop oferirea accesului la cultură fiecărui membru al comunității locale, indiferent de vârstă, sex, nivel de studii ori statut social”, adaugă managerul- artist. De altfel, la aceste evenimente, printre spectatori poți să vezi clienți fideli de operă și teatru, dar și trecători care s-au oprit din plimbarea de seară ca să asiste la balet, doamne pregătite cu accesorii de săli de spectacole sau tineri în teniși savurând înghețată.

Foto: Nicu Cherciu/ Opera Cluj

 

 

Organizatorii spun că pentru anul viitor vor pregăti o ediție cu artiști din țară, dar și din afară, cu spectacole de operă, dar și activități conexe. “Pentru anul 2025 plănuim o ediție cel puțin la fel de complexă ce va cuprinde spectacole din străinătate, dar și din țară, alături de o expoziție de artă contemporană, simpozionul academic Opera Aperta, concerte, recitaluri, precum și numeroase activități pentru copii”, mai spune Estefan.

Din programul de la Cluj: Serenade din balcoane, Carmen cu flamenco, jazz în parc, Romeo și Julieta în piață

Ce a cuprins programul Opera Aperta din acest an și cine au fost invitații:

  • Deschidere s-a marcat cu fragmente din Madama Butterfly, Boema sau Turandot, în interpretarea Muzicii militare a Diviziei a IV-a Infanterie „Gemina” Cluj-Napoca, din balcoanele Muzeului de Artă, Primăriei Vechi, Casei de Cultură a Studenților, în 3 mini-concerte prin care se celebrează anul Puccini.
  • Stand up muzical Carnavalul animalelor la Opera Română și concert de jazz și world music, în parc, susținut de The Preda’s (Olanda),
  • La Opera Națională Română, Barcelona Flamenco Ballet a prezentat, în premieră mondială, versiunea adaptată a operei Carmen, care integrează accente moderne de jazz și flamenco, precum și o coregrafie  semnată de dansatorul și coregraful catalan David Gutiérrez.
  • Scena din Piața Unirii a fost împărțită de cele două instituții de operă clujene, Opera Maghiară de Stat și Opera Națională Română, cu două dintre spectacole importante din repertoriul clasic: Trubadurul și Tosca.
  • În program au fost incluși și doi tineri muzicieni cu activitate la nivel internațional, acordeonistul italian Giancarlo Palena și muzicianul grec Dimitris Soukaras, care au interpretat capodopere muzicale semnate de Ennio Morricone, Astor Piazzolla și Mikis Theodorakis.
  • Din program a făcut parte și musical-ul Scripcarul pe acoperiș, o poveste ecranizată și premiată cu trei Oscaruri și două Globuri de Aur, în interpretarea Operei Naționale Române din Timișoara.
  • În turneul său pe bicicletă pe ruta Cracovia-Istanbul, pianistul Stanisław Łopuszyński a făcut o oprire specială în cadrul Opera Aperta, pe 30 iunie.
  • Musical Landscapes. Alina Andriuti-Shemchuk,  Pianist la Opera Nationala Romana Iasi  și Ivan Shemchuk, un Piano Duo, cu interpretare de compoziții pentru patru mâini și două piane, începând de la muzica barocă și până în prezent.
  • Cea de a VIII-a ediție a festivalului Opera Aperta s-a încheiat, în 30 iunie, pe scena din Piața Unirii cu Romeo și Julieta, baletul lui Serghei Prokofiev, inspirat din temele tragediei lui William Shakespeare, unul dintre spectacolele vedetă ale Operei clujene.

 

La Hunedoara și Timișoara, la mină și la castel

În această lună urmează și un festival de operă în aer liber la Hunedoara: Opera Nights 2024 va avea loc în perioada 17 – 21 iulie în cinci oraşe din judeţ, manifestarea culturală fiind organizată de Consiliul Judeţean Hunedoara, prin Centrul de Cultură şi Artă, cu participarea Teatrului Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski” din Constanţa.

Sursa foto: Opera Nights/ Facebook

Ediţia aniversară debutează în municipiul Brad, cu spectacolul ‘La Traviata’ de Giuseppe Verdi, cu invitați din țară. În rolurile principale sunt soprana Diana Ţugui, de la Opera Naţională Română din Cluj-Napoca, şi tenorul Mihai Irimia, de la Opera din Braşov.

Festivalul continuă în 18 iulie cu reprezentaţia „My Fair Lady”, de Frederick Loewe, spectacolul fiind programat la Orăştie, în Piaţa Victoriei. A treia reprezentaţie din cadrul ”Opera Nights” 2024 va avea loc vineri, 19 iulie, în incinta Exploatării Culturale Petrila – fosta Exploatare Minieră Petrila, unde publicul este invitat la spectacolul de sunet şi lumina „Rock’n’Opera”, conform Agerpres. Castelul Corvinilor din Hunedoara va fi gazda celei de-a patra reprezentaţii din cadrul Festivalului de operă în aer liber, sâmbătă, 20 iulie.

Pentru final de vară, și Opera Naţională Română din Timişoara anunță Festivalul de Operă și Operetă în aer liber, la Teatrul de vară din Parcul Rozelor, ajuns la ediția a XIX. Vineri, 30 august 2024, este programat un balet rock pe muzica formației Queen- Dancing Queens,  sâmbătă, urmează spectacolul Țara Surâsului de F. Lehár, iar duminică Nabucco, de G. Verdi.

Sursa foto: Opera Timișoara