Pandemia i-a obligat pe mulți români să economisească: mai mult de jumătate dintre persoanele chestionate într-un sondaj (60%) au recunoscut că au cumpărat mai multe produse la reducere în ultimul an decât înainte. Categoriile de produse cumpărate cel mai frecvent la reduceri includ îmbrăcăminte și încălțăminte, articole sport și electrocasnice. Datele fac parte dintr-un sondaj realizat de echipa de analiză Picodi.com pentru a verifica care este atitudinea lor față de vânzări și pentru a descoperi cele mai populare modalități de a economisi bani.
Categoriile de produse cumpărate cel mai frecvent la reduceri includ îmbrăcăminte și încălțăminte, articole sport și electrocasnice. Produsele cumpărate cel mai puțin la reduceri sunt produsele pentru îngrijirea copiilor, accesoriile pentru animale și mașinile (piese auto).
Există produse pentru care românii sunt dispuși să aștepte în loc să le cumpere la prețul inițial. Acestea includ îmbrăcăminte și încălțăminte (91%), electrocasnice (88%), cosmetice și parfumuri (84%), articole sportive (73%) servicii legate de călătorii și agrement (72%).
Pe de altă parte, există unele categorii de produse pentru care românii nu doresc sau nu pot aștepta – și le cumpără indiferent dacă există sau nu reduceri. Acestea includ alimente la livrare (65% nu doresc să aștepte reduceri), medicamente (68%), alimente (59%), bunuri pentru animale de companie (50%) sau produse pentru îngrijirea copiilor (51%).
De ce cumpără consumatorii români la reduceri? Cel mai frecvent răspuns (77%) în rândul femeilor respondente a fost că pot economisi mulți bani datorită reducerilor, la fel ca în rândul bărbaților (60%). Al doilea cel mai popular răspuns atât în rândul bărbaților, cât și al femeilor (62%, respectiv 49%) a fost că prețul inițial este excesiv.
Nu tuturor le plac reducerile, arată autorii studiului: 23% dintre femei și 43% dintre bărbați nu cumpără la reducere, deoarece consideră că produsele de înaltă calitate își merită prețul lor standard. 12% dintre femei și 16% dintre bărbați ignoră reducerile deoarece pur și simplu nu își fac griji cu privire la prețuri. De asemenea, 8% dintre femei cred că produsele reduse sunt de calitate slabă sau învechite și până la 16% dintre bărbați împărtășesc această opinie.
Uneori românii cumpără produse la vânzare și nu le folosesc niciodată. Primele 5 categorii de produse aruncate sau lăsate nefolosite sunt: îmbrăcăminte și încălțăminte, alimente, articole sportive, cosmetice și parfumuri, lenjerie.
Dintre cele mai populare modalități de a economisi bani, pliantele magazinelor s-au plasat pe primul loc. 10% dintre români cunosc această metodă și o folosesc în mod regulat și până la 35% o folosesc din când în când. 18% din participanți au recunoscut că știu despre această metodă, dar nu o folosesc și 37% nu știu deloc ce este. Pe de altă parte, serviciile de cupoane sunt utilizate în mod regulat de al doilea procent dintre cei chestionați (16%). 23% le folosesc uneori, 6% le cunosc și nu le folosesc, iar 55% au afirmat că nu știu despre existența serviciilor de cupoane.
În al treilea rând au fost serviciile de comparare a prețurilor – 10% le folosesc în mod regulat. 24% le folosesc din când în când, 16% le cunosc și nu le folosesc, în timp ce 50% nu le cunosc deloc.
Serviciile de cashback nu sunt foarte comune (67% dintre consumatorii chestionați nu știu ce sunt), similar cu aplicațiile pentru comanda surplusului de alimente nevândute (78%), plug-in-urile de browser cu cupoane (70%) și rafturile cu produse aproape de data expirării (61%).
Reclamele
Ce cred românii despre reclame? Peste jumătate (58%) dintre respondenți consideră că numărul de reclame este acceptabil. Pe de altă parte, doar 5% consideră că există prea multe reclame. 37% consideră că nu sunt prea multe reclame.
Cel mai popular mod de reclame la care sunt expuși românii este e-mailul – în medie, până la 31 pe săptămână. Pe locul doi se află notificările push din browsere (de 18 ori pe săptămână). Notificările push din aplicațiile mobile completează podiumul – consumatorii le văd de aproximativ 16 ori pe săptămână.
SMS-urile cu reclame (7 pe săptămână) și pliantele prin poștă (4 pe săptămână) nu sunt la fel de frecvente.