EXCLUSIV Câți angajați din România lucrează oficial din telemuncă

munca, lucru, distanta, acasa

România avea o lege a telemuncii încă din anul 2018, însă angajatorii nu s-au înghesuit să beneficieze de prevederile ei, până când pandemia ne-a forțat pe mulți să lucrăm de acasă. Datele obținute de Economedia de la Inspecția Muncii arată cum au adoptat angajatorii acest stil de lucru, odată cu izbucnirea unei crize de sănătate.

În anul adoptării legii telemuncii, doar 3 angajați aveau contracte în regim de telemuncă și toți de la privat, arată datele pentru 31 decembrie 2018 de la Inspecția Muncii.

În 2019, mediul privat a început, timid, să treacă mai mulți angajați în telemuncă, numărul acestora ridicându-se la 13.744 la 31 decembrie. Și la stat erau 91 de angajați în telemuncă, la final de 2019. Pe primele două luni din 2020 numărul contractelor în regim de telemuncă a continuat să crească constant.

Însă luna martie, care a reprezentat adevăratul debut al pandemiei în România, a adus o triplare a angajaților în telemuncă la privat și o creștere chiar mai mare la stat.

Dacă la final de februarie 2020 erau aproape 15.000 de angajați în telemuncă la privat, în martie numărul lor a crescut la peste 53.000. La stat creșterea a fost și mai mare, de la numai 171 de angajați la 5.679 de angajați în telemuncă.

Finalul anului 2020 arată un număr record de angajați în telemuncă: peste 300.000 la privat și peste 31.000 la stat, într-o dinamică ce indică o potențială adoptare permanentă a acestui stil de lucru.

Numărul de salariați cu contracte de telemuncă

Telemunca în România fost reglementată în 2018, prin Legea nr.81/2018, potrivit colorful.hr. Telemunca sau lucratul „remote” este modalitatea prin care un angajat își poate îndeplini atribuțiile de serviciu de la distanță, prin intermediul unor dispozitive de tipul PC-ului, laptopului, tabletei sau al smartphone-ului și cu o conexiune la internet.

Condițiile necesare pentru desfășurarea telemuncii

Pentru ca activitatea de telemunca să se poată desfășura în condiții optime, care să încurajeze productivitatea și comunicarea dintre angajați și angajator, este necesară îndeplinirea anumitor condiții organizatorice, reglementate și în legea 81/2018. Iată care sunt acestea:

  • Angajatorul trebuie să asigure toate mijloacele tehnologice referitoare la tehnologia informației și cea a comunicației și/sau echipamente de muncă necesare prestării în siguranță a activităților zilnice, cu excepția cazului în care părțile convin altfel;
  • Să instaleze, să verifice și să întrețină echipamentul de muncă pus la dispoziția angajatului, cu excepția cazului în care părțile convin altfel;
  • Să asigure salariatului o instruire potrivită cu privire la sănătatea și securitatea în muncă, și să furnizeze informații și instrucțiuni de lucru specifice locului în care se desfășoară activitatea de telemuncă. De asemenea, telesalariatul trebuie să primească instructaj la angajare, la schimbarea locului de desfășurare a telemuncii, la introducerea unui nou echipament de muncă sau la adoptarea unei noi proceduri de lucru.

În ceea ce privește telesalariatul, acesta are aceleași responsabilități pe care le-ar avea dacă și-ar desfășura activitatea de la birou.

Activitatea de telemuncă trebuie să fie prevăzută în contractul individual de muncă, în cazul în care acesta se încheie pentru personalul nou angajat sau printr-un act adițional la contractul individual de muncă, atunci când este vorba despre un angajat care ocupă deja o funcție în interiorul companiei.

Sursa foto: Unsplash

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.