EY: Importurile de materii prime pentru producţia sau repararea de aeronave pot fi scutite de taxe vamale

avion Sursă foto: Unsplash

Importurile de materii prime pentru producţia sau repararea de aeronave pot fi scutite de taxe vamale în procedură vamală simplificată, se arată într-o analiză a EY România, citată de Agerpres.

În ultimii ani, industria aeronautică din România a atras o serie de investiţii în unităţi de producţie sau reparare/mentenanţă de aeronave şi componente atât din categoria civilă, cât şi militară, subliniază consultanţii.

“Odată cu expansiunea acestei industrii au crescut şi importurile de materii prime în România sau piese de schimb supuse prelucrărilor sau utilizate la reparaţia aeronavelor (inclusiv a părţilor de aeronave). O bună parte din produsele finite au rămas în piaţa europeană sau au fost exportate în afara acesteia”, se precizează în analiza semnată de Mihai Petre, director, Comerţ Internaţional, şi Cosmin Dincă, manager, Comerţ Internaţional, EY România.

Implicit, importurile de astfel de materii prime au generat şi costuri cu taxele vamale pe care marii jucători din piaţa aeronautică au trebuit să le suporte.

“La importul clasic de astfel de materii prime (de exemplu aliaje din titan sau aluminiu) şi/sau piese de schimb, în mod normal sunt aplicabile taxe vamale între 3-10% din valoarea declarată în vamă, cu excepţia cazului în care sunt aplicate regimuri vamale speciale. Pot fi aceste costuri evitate, astfel încât companiile din industrie să-şi crească competitivitatea? Răspunsul este da, după cum vom detalia în continuare”, se arată în comunicatul citat.

În cazul materiilor prime non-UE supuse prelucrărilor sau destinate reparaţiilor de aeronave sau părţi ale acestora, legislaţia vamală pune la dispoziţia producătorilor/importatorilor regimul de perfecţionare activă.

Conform sursei citate, materia primă destinată prelucrării în România (de exemplu pentru producţia/repararea de aeronave civile/militare şi părţi) poate fi importată cu scutire sau reducere de taxe vamale dacă produsul rezultat în urma prelucrării este exportat în afara UE producătorul/importatorul beneficiază de scutire de taxe vamale atât pentru materia primă utilizată la prelucrare, cât şi pentru produsul finit exportat.

Mai beneficiază de scutire sau reducere de taxe vamale dacă produsul rezultat rămâne în piaţa europeană, producătorul/importatorul are posibilitatea să aleagă să plătească taxa vamală cea mai redusă, adică ori cea aplicabilă materiei prime ori cea aplicabilă produsului finit prelucrat (în funcţie de care nivel este mai mic).

“Aplicarea unui astfel de regim vamal necesită obţinerea în prealabil a unei autorizaţii de la autoritatea vamală (autorizaţie care se obţine în 3-4 luni maxim). Partea cea mai complexă cu care companiile s-au confruntat atunci când au dorit să aplice un astfel de regim a fost cea a formalităţilor de încheiere a regimului. Mai precis, să arate autorităţii vamale faptul că materiile prime importate (aflate sub supraveghere vamală) au fost efectiv prelucrate şi incluse în produsele finite rezultate, proces destul de complex care necesită reconcilieri, depunerea de deconturi de încheiere şi alte formalităţi mari consumatoare de timp”, mai arată analiza.

Totodată, pentru a simplifica procesul de încheiere a regimului de perfecţionare activă în cazul industriei aviaţiei, Comisia Europeană, prin legislaţia vamală, a introdus o procedură de încheiere simplificată.

“Spre deosebire de procedura clasică de încheiere, regimul de perfecţionare activă se consideră încheiat atunci când mărfurile plasate sub acest regim sunt folosite pentru prima oară la fabricarea aeronavelor şi a părţilor de aeronave pe teritoriul Uniunii Europene. Procedura este direct aplicabilă şi în România”, mai arată cercetarea.

În concluzie, spre deosebire de procedura clasică de import (unde taxele vamale odată plătite nu pot fi recuperate) regimul de perfecţionare activă permite marilor jucători din industria producătoare de aeronave să realizeze economii atât financiare, cât şi de timp.

“Neplata de taxe vamale va avea un efect pozitiv imediat asupra fluxului de numerar şi a timpilor de vămuire (atât timp cât nu se mai aşteaptă după procesarea sumelor de plată în contul biroului vamal). În plus, aplicarea procedurii simplificate de încheiere va reduce semnificativ procesul de încheiere atât la nivelul companiilor, cât şi la nivelul birourilor vamale care supraveghează regimul”, notează EY.

EY are peste 900 de angajaţi din România şi Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistenţă fiscală, juridică, strategie şi tranzacţii, consultanţă către companii multinaţionale şi locale.

Sursă foto: Unsplash

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *