Facebook și Instagram introduc abonamentele. Este sfârșitul a douăzeci de ani de rețele sociale gratuite

facebook-logo sigla sursa foto: Pixabay

Cei douăzeci de ani de rețele sociale gratuite pentru toată lumea se apropie de sfârșit. Printr-un anunţ neaşteptat, Mark Zuckerberg, CEO al Meta, a anunțat introducerea unui serviciu de abonament plătit pentru utilizatorii Instagram și Facebook care doresc să acceseze un nou set de servicii oferite de platformă, scrie La Stampa, potrivit Rador.

În schimbul „bifei albastre”, Meta va oferi suport tehnic și verificarea contului cu un sistem oficial de identitate pentru a evita profilurile false. Opțiuni concepute mai ales pentru companii și pentru cei care, cum este cazul creatorilor de conținut, lucrează graţie utilizării rețelelor sociale. Zuckerberg urmează, așadar, calea trasată de Elon Musk pentru Twitter. Pentru aceste rețele sociale, bifa albastră reprezintă primul pas al unei schimbări de paradigmă în modelul de afaceri al platformelor. De la un model free-for-all, unde adevărata forță motrice a afacerii a fost stabilirea profilului utilizatorilor și utilizarea datelor pentru a permite companiilor să facă publicitate, la un model diferit, format din servicii și abonamente. Şi nu este o întâmplare că schimbarea a fost decisă de-abia în ultimele luni. 2022 a fost anul horribilis al platformelor sociale care și-au văzut scăzând cifra de afaceri din cauza veniturilor mai mici de la agențiile de publicitate, cedând în medie pe Nasdaq 40% din capitalizarea lor. Inflația și incertitudinile situației economice au declanșat o inversare a direcției de creștere, aparent de neoprit, din ultimii ani.

După mii de concedieri făcute pentru a reduce costurile, abonamentele sunt primul răspuns industrial. Meta va începe în Australia și Noua Zeelandă: 11,22 euro pentru utilizatorii care se abonează la serviciu prin web; 14,22 euro pentru cei care o vor face prin aplicație. Un preț similar cu cel decis de Twitter. Abonamentul, atât pe Instagram, cât și pe Facebook și pe Twitter, va fi opțional. La început, îi va afecta în principal pe cei care își bazează o parte din afacere pe sponsorizările făcute pe rețelele de socializare sau pe conținutul publicat online. Însă este clar că asistăm la sfârşitul unei epoci.

Meta Verified și Twitter Blue reprezintă ceea ce pentru mulți experți în rețelele sociale este noul skin al spațiului public virtual. Un răspuns la creșterea progresivă a numărului de utilizatori față de o reducere îngrijorătoare a veniturilor.

Zuckerberg anunțase deja lansarea de noi funcții care îi pot face pe creatorii de conținut să devină și mai „productivi și mai creativi”. Pachetul Verified este un prim pas în acest sens. Snapchat și aplicația de mesagerie Telegram au început să facă şi ele primele demersuri în acest proces, Traiectoria este deja trasată. Va fi nevoie însă de ceva timp pentru a înțelege dacă este cea potrivită.

sursa foto: Pixabay

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *