Fără taxă la Podul Prieteniei Giurgiu – Ruse, luni, pe 20 iunie. Taxa de 3 euro nu se plătește pentru autoturisme de „Ziua Podului”

Pod-Giurgiu-Ruse-vama-e1614961001403-768x461 Sursa foto: Poliția de Frontieră

Taxa de 3 euro pe care Compania de Drumuri o percepe la intrarea pe Podul Prieteniei Giurgiu – Ruse nu va fi achitată luni, pe 20 iunie, cu ocazia „Zilei Podului”, facilitate acordată exclusiv pentru autoturisme printr-un Ordin al Ministrului Transporturilor (OMT 1836/2018). Podul „Dunărea”, așa cum s-a numit la inaugurare, este un pod mixt (rutier și feroviar), are o lungime de 2 kilometri, a fost proiectat de inginerii sovietici, iar deschiderea centrală de 86 metri are un tablier mobil care se poate ridica pentru trecerea vaselor mari pe Dunăre.

Podul Prieteniei Giurgiu – Ruse a fost deschis circulației în 20 iunie 1954 (are 68 de ani de exploatare), este principalul punct de trecere a frontierei între România și Bulgaria, iar în sezonul estival traficul ușor este foarte intens, turiștii români și din alte țări folosind ruta spre Bulgaria, Grecia sau Turcia.  Pentru autoturisme, taxa pentru o trecere spre Bulgaria este de 3 euro, 6 euro pentru autoutilitare ușoare, 12 euro pentru microbuze, 25 euro pentru autocare și 37 euro pentru camioane grele. Pentru 20 de treceri/an pentru autoturisme se achită 38 euro în timp ce 20 de treceri la camioane costă 644 euro.

OMT 1836/2018: „art 41. data de 20 iunie a fiecărui an este considerată ”Ziua Podului”, în care autoturismele pot trece fără achitarea tarifului”.

Analize Economedia

Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu

Administrarea Podului Prieteniei se face în comun, România și Bulgaria fiecare cu jumătatea corespunzătoare. Însă, în timp ce CNAIR a făcut reparații capitale în 2015 și 2016 (FOTO Matache), drumarii de la sudul Dunării execută doar lucrări de întreținere așa cum sunt cele începute sâmbătă și programate să dureze până pe 26 iunie.

Fostul ministru al Transporturilor, Iulian Matache, în 2015, la reparaţiile Podului Prieteniei
Sursa foto: Ministerul Transporturilor

Podurile promise în 2014 la Turnu Măgurele şi Călăraşi – Silistra au rămas „pe hârtie

Podul combinat Calafat – Vidin, al doilea pod peste Dunăre între România şi Bulgaria, a fost deschis circulaţiei în iunie 2013, după zece ani de la primele lucrări, fiind construit de Guvernul Bulgariei, iar taxa de trecere este de 6 euro pentru autoturisme.

Traficul comercial nu este foarte intens pe acest pod, care nu e legat, nici la noi, nici în Bulgaria, de reţelele naţionale de autostrăzi. De altfel, de la Atena, Salonic sau Istanbul via Sofia spre Centrul şi Vest-ul Europei se poate merge bine şi prin Belgrad, traseu acoperit în mare parte de autostradă. România pierde, astfel, un culoar de tranzit (pierderi financiare prin alimentări de carburant, taxe, alte produse de consum).

Varianta prin Giurgiu – Ruse şi Siret (coridorul pan European IX) este mult mai aglomerată de când Rusia a invadat Ucraina. Transportul multimodal RO – LA – tranzitul camioanelor pe platforme feroviare de marfă, aşa cum există în ţările dezvoltate, încă nu funcţionează şi la noi, din cauza infrastructurii feroviare nemodernizate şi a timpului mare de deplasare. În 2018, ministerul Transporturilor a făcut un test, iar pe ruta Craiova – Curtici (400 km) un tren de marfă cu opt camioane a făcut 12 ore, media de viteză fiind de 35 km/h. Tot în 2018, de la Dorneşti (jud. Suceava) la Giurgiu, un tren de marfă cu 20 de camioane a făcut 13 ore.

În octombrie 2014, puţin peste un an de la inaugurarea podului Calafat – Vidin, Guvernele României şi Bulgariei semnau un memorandum pentru construirea a două noi poduri peste Dunăre. Variantele propuse de un expert bulgar în ministerul Dezvolării Regionale au fost Turnu Măgurele – Nikopol (variantă susţinută şi de Liviu Dragnea, atunci ministrul Dezvoltării şi Administraţiei Publice), Călăraşi – Silistra, Bechet – Oriahovo şi chiar Giurgiu – Ruse. Pentru primele trei rute, trecerea Dunării se face cu BAC-ul (sunt restricţii, în funcţie de condiţiile meteo, nivelul Dunării sau starea tehnică a navelor). Memorandum-ul a fost semnat de Liviu Dragnea pentru partea română, respectiv de ministrul Transporturilor din Bulgaria, Nikolina Angelkova, iar la ceremonie fostul premier Victor Ponta dădea şi un termen: trei ani. „Doamna ministru şi domnul ministru sunt optimişti şi spun doi ani de zile, eu zic în trei ani de zile (…) să inaugurăm podul. Şi îi rog pe cei doi miniştri să ne invite şi pe noi la inaugurare”, declara Victor Ponta în octombrie 2014.

Un nou pod peste Dunăre la Giurgiu – Ruse

Varianta unui nou pod peste Dunăre la Giurgiu – Ruse a fost discutată încă din 2014. Podul actual nu mai face faţă traficului, în special în sezonul estival, partea bulgară încă nu a făcut reparaţiile capitale, iar legătura rapidă cu Bucureştiul şi apoi cu vama Nădlac 2 pe Autostrada A1, respectiv cu Albiţa, şi mai ales vama Siret, pe viitoarea Autostradă A7, sunt argumente pentru această locaţie. 

Partea bulgară este mult mai interesată de realizarea unor noi poduri în timp ce Guvernul de la București cere insistent dragarea Dunării (Proiectul Fast Danube) pentru asigurarea navigabilității pe toată durata anului.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: