Filmul zilei în care politicienii puterii au promis Autostrada Moldovei de la București, dar au uitat de întârzierile Autostrăzii Unirii (A8) care unește Moldova cu Transilvania

Ciucă Ciolacu Grindeanu pe A 7

Liderii coaliției de guvernare PSD-PNL au promis vineri, 22 martie 2024, Autostrada Moldovei Ploiești – Pașcani, proiect inclus în PNRR în 2021, dar au uitat de adevărata problemă a Moldovei: întârzierea majoră a proiectului A8 Autostrada Unirii, cel mai important proiect de infrastructură, legătura Moldovei la Transilvania și mai departe la rețeaua europeană de transport.

Într-o zi în care elicopterul a fost mijlocul de transport, unind simbolic și aerian (nu prin autostrăzi și căi ferate modernizate) Moldova cu Transilvania, președintele Senatului, Nicolae Ciucă, premierul Marcel Ciolacu și ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu au promis finalizarea a 148 de kilometri din Autostrada Ploiești – Pașcani (A7), adică aproape jumătate din lungimea contractată, lipsind cei 100 de kilometri de la Pașcani la Siret, în pregătire pentru lansarea contractelor de execuție. Ziua de vineri a început cu verificarea pe Autostrada Moldovei, la prânz au fost la Beclean în Bistrița Năsăud (detalii aici), iar după amiază la Oradea și la Timișoara.

Dacă pentru fostul premier Ciucă „Autostrada Moldovei este cel mai important proiect de infrastructură din România”, iar actualul premier Marcel Ciolacu a uitat de inaugurarea primilor kilometri din A7 (detalii aici), ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu a preferat tema inaugurărilor la termen sau înainte de termen, deși știe că atât loturile de munte cât și secțiunea Târgu Neamț – Iași – Ungheni (proiectare Consitrans) sunt în întârziere față de promisiunile de până acum, iar 2024 și caietele de sarcini din acest an pentru cele 6 loturi cu trecerea complicată a Carpaților sunt „cărămida” A8.

Nemulțumirea politicienilor din Moldova (inclusiv a celor de putere), a asociațiilor civice, a oamenilor din Moldova se simte, ba chiar unii se simt trădați pentru că la peste 5 ani de la Legea pentru Autostrada Unirii (A8) sunt contracte semnate (PNRR) pentru doar 60 din cei peste 300 de kilometri și nu sunt licitații lansate pentru restul celor 250 de kilometri. Mai mult de atât, în Moldova se vede clar cum proiecte de investiții din Transilvania (exemplu Drum Expres Oradea – Arad de 2 miliarde euro) avansează fulger și riscă să consume finanțarea din Programul Transport, deși Autostrada Unirii (A8) este Proiect Fanion (prioritar).

Poate nu întâmplător, chiar vineri, în ziua verificării de pe A7 – Adjud, liberalii din Iași au venit, din nou, la Ministerul Transporturilor. „Demersuri pentru autostrăzile Moldovei ! Alături de colegii mei din conducerea Consiliului Județean Iași, am avut o întâlnire de lucru cu Irinel Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor și Infrastructurii România. Am discutat despre proiectele urgente de infrastructură rutieră din regiunea Moldovei, cu accent pe cele două investiții vitale: Autostrăzile A7 și A8. Iașul și întreaga zonă de Nord-Est a României are nevoie de aceste două autostrăzi în egală măsură și nu ne permitem niciun pas greșit pe parcursul implementării lor. Împreună cu parlamentarii PNL IAȘI și administrația liberală a Iașului, am făcut toate demersurile și eforturile care au ținut de mandatul și angajamentul nostru față de ieșeni. Din acest punct, Ministerul Transporturilor trebuie să se asigure că cele două autostrăzi își respectă termenele și calendarele asumate”, a declarat Alexandru Muraru, PNL Iași.

Apelurile Asociațiilor civice din Iași pentru Autostrada Unirii:

Asociația Moldova vrea Autostradă: „ACUM ORI NICIODATĂ: CONSTRUIȚI AUTOSTRADA UNIRII!

Autostrada Unirii este “dezbinată” de întârzieri, blocaje, erori și lipsuri! Autostrada Unirii/Autostrada A8, o cale de dezvoltare necesară Moldovei (Apusene și Răsăritene) se afundă în meandrele instituțiilor publice ! Etapa imediată, de ordinul săptămânilor (din noiembrie 2023 până în prezent-martie 2024) trebuia să consemneze lansarea IMEDIATĂ a celor 159 de km de drum rapid dintre Miercurea Nirajului și Leghin. Însă au trecut 4 luni de așteptare însemnând o întârziere de neconceput, în contextul în care există resurse prevăzute în Bugetul Public pe anul 2024. Însă în același timp trebuie precizat că finanțările europene nu sunt disponibile la nesfârșit și (atenție!) TIMPUL LUCREAZĂ ÎMPOTRIVA MOLDOVEI! Spre exemplu, sectorul ieșean, a contorizat în luna martie 2024 a 22-a lună de întârziere și se îndepărtează de la o săptămână la alta de finanțarea din Programul Transport 2021-2027.

În același timp, alte regiuni (Muntenia, Banat, Crișana și Transilvania), mult mai bogate decât Moldova beneficiază de noi/alte finanțări pentru a-și conserva și dezvolta avantajele economice (dobândite deja), inclusiv cu sprijinul și taxele și impozitele colectate și de la nord de Milcov”, a transmis Adrian Covăsnianu, vicepreședintele Asociației civice „Moldova Vrea Autostradă”.
Asociația Hai că se Poate: „Tot mai mult aud in stanga si in dreapta si ne este solicitat de cetateni plus alte asociatii civice, sa facem un protest cum nu a mai fost pana acum, cu mars la Bucuresti, cu intrare autorizata in București, etc, reprosand si cerand CNAIR sa nu mai aiba o atitudine partizana si discriminatoare cand vine vorba de Autostrada Unirii: A8! Toata lumea vede exact ce se intampla, a inteles ca tronsonul montan din A8 e singurul din Romania ce are de mai bine de un an de zile acord de mediu iar conducerea PNL de la CNAIR nu a lansat licitatiile de proiectare si executie ! In acelasi timp, pt ca legea nu prevede obligativitatea efectuarii in paralel a mai multor etape, la tronsonul montan CNAIR lucreaza etapizat si intarzie chiar etapele intre ele (de ex semnarea contractelor de audit pt siguranta rutiera – ASR – pe restul de 4 loturi). De asemenea, CNAIR spune ca nu se pot lansa aceste licitatii fara ASR insa legea nu impune acest lucru iar ASR se poate finaliza in timpul derularii procedurii de achizitie publica, mai ales ca sedintele premergatoare pt documentatie au aratat ca nu vor fi masuri suplimentare si ca proiectantul a prevazut in mare parte ceea ce era necesar, conform normativului”, a transmis Irinel Bucur, președintele Asociației.

Comentarii

  1. Viața este scurtă și merită trăită din plin în minciună.
    Iar demaogii ăștia trăiesc si livreaza minciuni!😵

  2. Toate drumurile trebuie să înceapă de la buricul pământului, adică de la București. Că nu mai ajung la celălalt capăt…nu-i nici o problemă, bine că au bucureștenii capete de autostrăzi pe toate direcțiile

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *