FOTO Aktor a început forajul tunelurilor de 24 de kilometri pe Magistrala CFR Brașov-Sighișoara cu TBM-urile botezate ,,Eleni” și ,,Varvara”. Secretarul de stat Săvoiu : ,,lucrurile să nu întârzie mai mult că deja am întârziat prea mult”

Eleni si Varavara

Constructorul Aktor (Grecia) a început marți, 5 martie 2024 forajul tunelurilor de la Ormeniș și Racoș, tunelurile cu galerie dublă și o lungime de 12 kilometri (24 km. total) pe magistrala CFR Brașov-Sighișoara. Primul utilaj TBM botezat ,,Eleni ” a început lucrările la tunelul Ormeniș (7 km), iar al doilea utilaj ,,Varvara” (protectoarea minerilor) va intra în funcțiune în scurt timp. Aktor lucrează pe lotul 3 al Autostrăzii A 0 București Sud, dar finalizarea celui mai important lot de autostradă din 2024 este imposibilă (în decembrie) fără o mobilizarea mult mai bună care să permită recuperarea întârzierilor. Loturile Brașov-Apața și Cața-Sighișoara sunt la 25 % execuție, iar lotul de mijloc Apața-Cața la doar 20 %, potrivit CFR Infrastructură.

Contractele pentru loturile Brașov-Apața și Cața -Sighișoara au fost semnate pe 5 martie 2020 cu Asocierea RailWorks (Alstom lider de proiect), iar pentru lotul de mijloc cu tuneluri Apața-Cața în toamna 2020 cu Aktor, lider de proiect. Valoarea totală este de 1,2 miliarde Euro, finanțare prin Programul CEF Connectig Europe Facility.

Secretarul de stat Ionuț Săvoiu : ,,este pentru prima dată pentru CFR când va începe forarea unui tunel cu o mașină TBM Tunnel Borring Machine.  Construcția a implicat un ansamblu de proiecte. Înainte de a începe săparea au existat foarte multe etape în dezvoltarea acestei adevărate uzine, sperăm să intre într-un termen predictibil și să avem, așa cum este previzionat în octombrie anul viitor primul tunel terminat, imediat și al doilea. Credem noi că în vară se va lucra și pe tunelele 3 și 4 de la Homorod. Proiectul de astăzi, deși au fost foarte multe întârzieri, important este că începe și acest missing link de pe traseul feroviar către frontiera de vest să se finalizeze (n.r CFR Infrastructură nu are contract nici pe secțiunea Predeal-Brașov) într-un termen predictibil. De asemenea, îmi doresc foarte mult ca toți participanții la acest proiect să trateze cu foarte mult seriozitate pentru că, odată început pot apărea și alte situații care trebuie foarte bine programate astfel încât lucrurile să nu întârzie mai mult că deja am întârziat prea mult”.

Sursa Foto Aktor

Contractul pentru reabilitarea secţiunii centrale Apaţa – Caţa, (acum în lungime de 43 km şi 28 de km după reabilitare) a fost semnat pentru 2,7 miliarde lei cu asocierea Aktor- Alstom – Arcada şi are o durată de 4 ani. Este un contract cu o mare complexitate tehnică pentru că vor fi construite şi patru tuneluri noi a anunţat CFR Infrastructură:

Modernizarea a 28,2 km linie de cale ferată din care 6,11 km vor fi reabilitaţi, 9,626 km line nou construită şi 12,464 km linie în tunele

– 3 staţii reabilitate (Racoş, Mateiaş, Ormeniş)

– 2 pasaje superioare

– 7 poduri ✓ 10 podețe ✓ 3 viaducte ✓ 4 tuneluri nou construite (cale simplă) la Ormeniș (dublă galerie 6,9 km) și Homorod (dublă galerie 5,2 km).

Pe lângă mobilizarea insuficientă a Asocierii Aktor – Alstom – Arcada, o altă problemă este cauzată de creșterea prețurilor la materialele de construcții, peste ce poate acoperi contractul de 2,7 miliarde lei. „Pe lângă faptul că acest tronson este pe CEF (Connecting Europe Facility) și acolo e o procedură aparte față de POIM și PNRR pentru actualizarea prețurilor. Se lucrează pentru a găsi o soluție pentru actualizare, dar asta nu înseamnă și altceva, domnii care lucrează și pe A0 Sud (Autostrada București Sud) să nu se mai facă, scuzați -mi cacofonia că lucrează. De pe vremea lui Bode, chiar Cuc (Răzvan Cuc) în al doilea mandat ne amenință cu TBM -urile pe care le aduc și nu vin. Problema este că răbdarea s-a cam terminat, așa cum v-am anunțat și acum două săptămâni pe rutier. Nu ating țintele, aia e… reziliem”, spunea în 2023, Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.

Comisarul European pentru Transporturi, Adina Vălean confirmă întârzierile uriașe pentru modernizarea Magistralei CFR Brașov-Sighișoara și iminenta pierdere a finanțării europene prin Programul CEF (Connecting Europe Facility). Ministerul Transporturilor, prin CFR Infrastructură a pierdut deja aprox. 300 de milioane de Euro (finanțare europeană) ca urmare a semnării cu mare întârziere a contractelor de reabilitare, iar acum, prin CEF termenul-limită pentru finalizarea proiectului și decontare este decembrie 2024, deși stadiile de execuție sunt de 20/24 % cu termene estimate de finalizare în 2026 și 2027 : septembrie 2026 pentru lotul central Apața-Cața (28 km.) respectiv aprilie 2027 Brașov-Apața și Cața -Sighișoara (84 km.). În octombrie 2023, la Strasbourg, Vălean estima că România va pierde ,,până la 300 de milioane de Euro”, dar spunea că ,,nu s-au făcut lucrări în ultimii 7 ani”, deși se lucra (detalii aici)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *