FOTO Firme abonate la contracte cu statul livrează noile uniforme ale polițiștilor, în valoare de 31 milioane de euro. Două loturi, câștigate de șeful Senatului Universității din Craiova. Sindicatul Europol: „A primat cantitatea în detrimentul calității”/ „Prețul, peste cel al pieței”

uniforme polițiști Sursa foto: Europol

Firmele care vor livra noile uniforme ale polițiștilor din România, un contract cu o valoare de peste 31 de milioane de euro, sunt toate abonate la contracte cu statul, iar două dintre ele sunt controlate de șeful Senatului Universității din Craiova, conform datelor analizate de Economedia. Polițiștii reclamă faptul că aceste noi uniforme sunt de calitate slabă, cu un preț peste cel al pieței, în ciuda cantității uriașe achiziționate, și că unele firme au câștigat contractele la prețul maximal al licitației, deși uzanța este ca prețul de atribuire să fie ușor mai mic.

Economedia a scris încă din luna martie că Inspectoratul General al Poliției Române a lansat în SICAP o licitație cu o valoare maximală de 138 de milioane de lei pentru cumpărarea de elemente ale uniformei, cum ar fi berete, pardesie, cămăși, impermeabile, șepci cu care să-și îmbrace agenții.

Licitația a fost între timp atribuită și a început inclusiv livrarea uniformelor.

Valoarea la care a fost atribut contractul a crescut la 155.548.576 milioane lei (31,4 milioane de euro), față de cea estimată inițial în licitație, de 138 de milioane de lei (28 milioane de euro). Șase firme au câștigat fiecare câte un lot.

Economedia a analizat cine sunt companiile câștigătoare ale licitației și a descoperit că toate sunt firme abonate la stat, având contracte adunate în valoare de zeci de milioane de lei. Însă, odată cu această licitație, unele firme vor încasa chiar încă o dată pe cât au câștigat până acum, adunat, din toate contractele cu statul.

Lotul 1 – Șapcă din stofă vară/iarnă (agenți/inspectori/comisari/chestori) – min. 12.000 buc., max. 120.000 buc. – a fost câștigat de TREXIMCO, cu o valoare atribuită de 18.050.420,17 RON.

Compania TREXIMCO SRL a încheiat până în prezent 628 contracte de achiziții publice în valoare totală de 38.704.040,77 RON, conform datelor analizate de Economedia pe platforma Confidas.

Practic, cu acest contract, compania a câștigat, dintr-un singur contact, aproape jumătate din cât a câștigat din toate contractele cu statul, cel puțin din 2013 până în prezent.

De-a lungul timpului, compania a livrat articole de îmbrăcăminte pentru numeroase instituții ale statului, de la Academia de Poliție Alexandru Ioan Cuza București, Administrația Lacuri Parcuri și Agrement București sau Direcția Generală de Poliție a Municipiului București.

Compania a avut o evoluție de 8,31% a cifrei de afaceri în 2021 față de 2020, raportând afaceri de 8,66 milioane lei, un profit net de 362.002 lei și 73 de angajați.

Acționarii companiei sunt: Mihaela Murariu (27%), Dragoș Dima (24%), Grigore Ungurean (24%), Eliza Pintilie (12,4%) și Iuliana Pintilie (12,6%).

Lotul 2 – Beretă agenți/ofițeri/chestori – min. 1.000 buc., max. 55.000 – a fost câștigat de GCONF COMERCIAL SRL, cu o valoare atribuită de 3.512.605,04 RON.

Compania GCONF COMERCIAL SRL a încheiat 26 contracte de achiziții publice în valoare totală de 8.762.557,00 RON, din 2019 până în prezent.

Este o firmă cu numai 2 angajați, care a raportat afaceri de 2.495.921 lei și un profit net de 22.451 lei în 2021.

Compania este deținută in integralitate de Ștefan Lungu.

Lotul 3 – Pardesiu bărbați/femei (agenți/inspectori/comisari/chestor) – min. 500 buc., max. 55.000 – a fost câștigat de MONICA DESIGN IMPEX S.R.L., cu o valoare atribuită de 48.483.193,28 RON.

Compania MONICA DESIGN IMPEX SRL a încheiat 299 contracte de achiziții publice in valoare totală de 24.715.684,74 RON, cel puțin din 2013 până în prezent.

Compania a avut o cifră de afaceri de 6.569.118 RON în 2021, un profit net de 1.277.234 RON și 45 de angajați.

Acționar unic este Iulian Brabete.

Lotul 4 – Jachetă bărbați/femei – min. 3.000 buc, max. 60.000 – a fost câștigat de AXEL PROJECT SRL, cu o valoare atribuită de 34.840.336,13 RON.

Compania AXEL PROJECT SRL a încheiat până în prezent 119 contracte de achiziții publice în valoare totală de 36.366.398,10 RON.

Așadar, acum a primit un singur contract cât toate cele peste 100 derulate până în prezent.

Compania a avut anul trecut afaceri de 9.317.738 RON, un profit de 68.372 RON și 92 de angajați.

Asociat unic este Constantin Giura, care mai este de asemenea acționar unic și în Axel Fashion, companie cu un angajat care a avut afaceri de 3.646.813 RON în 2021, dar care nu a avut contracte cu statul.

Lotul 5 – Impermeabil pentru ploaie bărbați/femei – min. 3.000 buc., max. 55.000 – a fost câștigat de VLADOOR SMART, cu o valoare atribuită de 14.882.352,94 RON.

Compania VLADOOR SMART S.R.L. a încheiat în ultimii doi ani 204 contracte de achiziții publice în valoare totală de 37.857.335,28 RON.

Compania din Breasta, județ Dolj, a avut afaceri de 6.034.174 RON anul trecut, un profit net de 1.267.258 RON și 41 de angajați.

Compania este controlată de Mihaela Mănescu, unic asociat, fiind administrată de Leonardo Geo Mănescu, șeful Senatului Universității din Craiova.

Cei doi sunt și acționari ai Mentor SRL, compania care a câștigat cel de-al șaselea lot.

Lotul 6 – Cămașă-bluză, uniforma de serviciu bărbați/femei (cu mânecă lungă/ cu mânecă scurtă) – min. 12.000 buc., max 120.000 – a fost câștigat de MENTOR SRL Craiova, cu o valoare atribuită de 15.126.050,42 RON.

Compania MENTOR SRL a încheiat 168 contracte de achiziții publice in valoare totală de 209.973.977,55 RON, cel puțin din 2013 până în prezent.

Compania a raportat anul trecut afaceri de 42.283.843 RON, un profit net de 2.389.636 RON și 108 angajați.

Compania este controlată de Mihaela Mănescu (75%) și de Leonardo Geo Mănescu (25%), după cum am precizat mai sus, șeful Senatului Universătiții din Craiova.

Așadar, compania a „împușcat” două contracte cu statul dintr-un singur foc, cu o valoare cumulată de aproape 30 milioane lei.

Sindicaliști: „A primat cantitatea în detrimentul calității”

Sindicatul Europol a reclamat, zilele trecute, că noile uniforme au fost create în „bătaie de joc” și că „a primat cantitatea în detrimentul calității”.

Cosmin Andreica, liderul sindicatului Europol, a declarat pentru Economedia că, în primul rând, nu se impunea achiziția unui nou set de uniforme. „Începând de la șosete, maiouri, mănuși, acestea vor trebui cumpărate din nou de către fiecare polițist, lucru care nu se justifică, pentru că 80% a rămas la fel”, spuen el.

De asemenea, el susține că polițiștii nu au fost consultați cu privire la modelele de uniformă. „Ne așteptam să nu reinventăm apa caldă, în sensul să preluăm din materialele folosite de poliția din alte state europene, dar acest lucru nu s-a întâmplat. Avem aceste uniforme hibride, care sunt produse de către fabrici care nu au la vânzare astfel de uniforme, ci le-au produs special pentru Poliția Română.

Oficialul mai reclamă faptul că, față de prețul anticipat de IGPR, prețul la care a fost atribuit contractul detaliat mai sus a crescut. În plus, prețul estimat de către IGPR a fost identic cu prețul oferit, ceea ce din nou este ciudat, spune el. „Dacă aveai o companie care oferea un preț cu un leu sub prețul estimat, ai fi câștigat licitația. Nu aveai cum să mergi la sigur știind că oferi prețul maxim. Vedem totuși că au adjudecat”, mai spune Andreica.

Reprezentantul sindicatului mai afirmă că la 4 dintre licitații a participat câte un singur ofertant. „Ceea ce este mai mult decât ciudat, mai ales că România este cunoscută ca o țară în care lohn-ul e prezent, deci este puțin justificată lipsa de participanți interesați”, afirmă Andreica.

El mai susține că multe dintre echipamente au fost cumpărate la un preț mai mare decât prețul pieței, deși un contract de o asemenea dimensiune ar trebui să aducă discount-uri.

„La Poliția Română am văzut că au semnat acorduri-cadru, unele dintre ele prevăd și achiziția a 100.000 de pantofi de piele, undeva la 280 lei perechea. Această sumă, trecând peste faptul că este peste prețul pieței, a fost dată pentru niște pantofi pe care polițiștii îi au deja cumpărați și nu este nicio diferență”, afirmă reprezentantul sindicatului Europol.

Conform lui, o serie de colegi care au cerut oferte de la un producător scump din Germania pentru 25 de seturi de uniforme au primit discount de 40% față de prețul pieței, afișat pe site-ul producătorului.

Sursa foto: Europol

Comentarii

  1. Sa ziceti mersi si de astea!in curand in slapi si cu bata pe umeri,de nu luati atitudine!de pensii cred ca trebuie sa uitati la cat vor intra la apa!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *