Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Horaţiu Cosma, a anunţat, luni, că centura ocolitoare a municipiului Zalău va fi deschisă circulaţiei miercuri, după o perioadă îndelungată de întârzieri care au generat nemulţumiri în rândul comunităţii locale.
Oficialul a arătat, într-o postare publică, faptul că momentul are o semnificaţie personală, amintind implicarea sa în demararea proiectului încă din anul 2021, transmite Agerpres.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -

“Aşteptarea a luat sfârşit: miercuri se deschide centura Zalău! Pentru mine, momentul acesta are o încărcătură aparte. În 2021, în scurtul mandat la Ministerul Transporturilor, am pus umărul la soluţionarea birocraţiei şi la pornirea şantierului”, a declarat secretarul de stat.
Potrivit acestuia, proiectul ar fi trebuit finalizat în doi ani, însă termenele au fost depăşite cu aproape trei ani, fapt care a generat multă frustrare în comunitate.

În mesajul său, secretarul de stat a subliniat importanţa momentului pentru locuitorii judeţului Sălaj şi a apreciat că evenimentul inaugurării ar trebui să fie dedicat cetăţenilor.
“Ştiu cât de mult înseamnă acest moment pentru zălăuani şi pentru întreg judeţul Sălaj, mai ales după anii de întârzieri şi dezamăgiri. Cred cu tărie că ziua de miercuri trebuie să fie dedicată în primul rând sălăjenilor şi mai puţin festivismelor deplasate’, a spus Horaţiu Cosma.

În opinia sa, deschiderea centurii va avea un impact direct asupra traficului din municipiu.
“După această inaugurare, oraşul nostru va răsufla uşurat: traficul de tranzit între Hereclean, Aghireş şi Meseş va ocoli Zalăul, iar circulaţia din interiorul oraşului va deveni mult mai fluentă, aerisită şi mai sigură”, a declarat secretarul de stat.
Secretarul de stat a subliniat că deschiderea centurii Zalău reprezintă doar un pas într-un proces mai amplu de dezvoltare a infrastructurii rutiere. Astfel, autorităţile îşi propun ca în anul 2026 sa fie daţi în circulaţie aproximativ 100 de kilometri din Autostrada Transilvania, spre Cluj şi Oradea, o legatură considerată esenţială pentru integrarea judeţului Sălaj în reţeaua naţionala şi europeană de transport.

În primele zile ale lunii noiembrie, a început recepția lucrărilor pe Centura Zalău, un drum de 5,5 kilometri cu o bandă pe sens, primul șantier chinezesc din România, demarat în 2020. Lucrările trebuiau să fie gata deja din martie 2023.
Centura municipiului Zalău a fost prima şosea nouă din România care s-a făcut cu un constructor din China.
Contractul cu o valoare de 186 milioane de lei a fost atribuit încă din vara anului 2020 Asocierii SINOHYDRO CORPORATION LIMITED (CHINA) – SC GOOD PROOD S.R.L.
Ulterior, în 2021, România a adoptat o lege prin care a decis să excludă companiile din China de la licitațiile publice pentru proiecte de infrastructură. Decizia de atunci s-a putut însă aplica doar noilor proceduri de achiziții publice lansate după acel moment.
Lucrările la Centura Zalău, un drum cu o lungime de numai 5,5 kilometri, au început în aprilie 2021 și trebuiau să fie gata deja din martie 2023. Compania din China a asigurat managementul pe şantier şi utilajele specializate, în timp ce forţa de muncă a venit din plan local. De asemenea, şi unele utilaje au fost închiriate din ţară.

Pe acest șantier a existat și o slabă mobilizare a constructorului, dar și alunecări de teren, iar Ministerul Transporturilor și CNAIR nu au pus presiune pentru ca lucrările să respecte graficul. A existat o vizită a autorităților pe șantier în anul 2023, dar ritmul lucrărilor a continuat să fie slab. Proiectul s-a lovit de asemenea și de întârzieri birocratice cu exproprierile, scoaterea din circuitul forestier și autorizația de construire. În plus, în 2023, partenerul român din asociere a realizat o cifră de afaceri de puțin peste 2.500 lei și a înregistrat o pierdere de peste 133 mii lei.
Parchetul European (EPPO) condus de Laura Codruța Kovesi a derulat în 2024 31 de percheziții în mai multe locații, în cadrul unei anchete privind posibile fraude în legătură cu lucrările la șoseaua de centură a municipiului Zalău, finanțate cu 37 de milioane de euro din fonduri UE. CNAIR a transmis că oferă „tot sprijinul necesar organelor judiciare”.

EPPO transmitea că „există suspiciuni că subcontractanții au conlucrat cu antreprenorul pentru a prezenta documente false care să ateste că lucrările au fost finalizate cu succes. Conform anchetei, lucrările nu au respectat cerințele de calitate. De asemenea, există suspiciuni că reprezentanții beneficiarului (CNAIR) nu au efectuat controale adecvate”.
Proiectul de proiectare și execuție a Centurii Zalău este finanțat prin Fondul European de Dezvoltare Regională și Coeziune, în valoare de 37 de milioane de euro. Beneficiarul fondurilor este CNAIR.

Sursa foto: Facebook/ Horatiu Cosma