Startup-ul românesc Bonapp și startupul maghiar Munch au anunțat o fuziune pentru a-și extinde eforturile în reducerea risipei alimentare în Europa Centrală și de Est. Fuziunea combină operațiunile Munch din Ungaria, Cehia și Slovacia cu prezența Bonapp în România, formând o platformă unificată cu peste 3,5 milioane de descărcări de aplicații și 6.000 de magazine partenere. Compania nou fuzionată are acum o echipă de aproape 100 de angajați și se estimează că va genera venituri de 7,5 milioane de euro în 2024.
Bonapp a fost fondată la sfârșitul anului 2021 de Grégoire Vigroux, Diego Roy de Lachaise și Luka Zivkovic. Compania a strâns 1,4 milioane de euro în finanțare pre-seed de la investitori precum Up Romania, Roca X, Early Game Ventures, Impact Ventures și SeedBlink.
Munch a fost înființată în 2020 de Botond Zsoldos, Bence Zwecker, Albert Wettstein și Kirill Perepelica. Cea mai recentă rundă de finanțare a startup-ului, o serie A în decembrie 2023, a strâns o sumă estimată între 5 și 10 milioane de euro, condusă de Piton Capital. Printre alți investitori s-au numărat FJ Labs, Christopher Muhr (cofondator al Groupon), Kai Hansen (cofondator al Lieferando), Fiedler Capital, Silicon Gardens, Márton Szőke, Péter Záborszky, STRT Holding și László Czirják.
Munch s-a extins anterior printr-un parteneriat cu aplicația cehă pentru deșeuri alimentare Nesnězeno în 2022 și a intrat pe piața din România în 2024.
Ambele societăți își desfășoară activitatea în sectorul reducerii risipei alimentare, punând în legătură întreprinderile cu surplusuri de alimente cu consumatorii, iar alimentele sunt oferite la prețuri reduse. Se preconizează că fuziunea va spori aria de acoperire a pieței, va îmbunătăți eficiența operațională și va spori colaborarea cu comercianții cu amănuntul.
Bonapp și Munch își vor integra platformele, echipele și operațiunile.
„În ceea ce privește numele mărcii, lucrăm cu echipele noastre pentru a decide ce nume nou va fi cel mai bun. Lucrăm la rebranding”, explică Gregoire Vigroux, fondatorul Bonapp.
Împreună, fondatorii plănuiesc să se extindă în noi piețe în 2025, inclusiv în Bulgaria, Croația, Grecia, Serbia și Slovenia.
„Obiectivul nostru este să fim lider de piață și să cucerim mai multe țări din ECE. Urmează Croația și am primit un feedback bun de la potențialii parteneri de acolo”, a menționat Kirill Perepelica, cofondator Munch.
Co-fondatorii au în vedere, de asemenea, o nouă rundă de finanțare pentru a-și alimenta planurile de creștere.
Risipa alimentară este o problemă globală presantă, Uniunea Europeană generând aproape 60 de milioane de tone de risipă alimentară anual — echivalentul a 132 kg de persoană.