Germania a anunțat, vineri, că va investi 8 miliarde de euro în 62 de proiecte de hidrogen pe scară largă, precum infrastructura de conducte și electroliza apei pentru producerea hidrogenului, ca parte a efortului țării de a-și decarboniza industria și de a deveni lider mondial în această tehnologie pionieră, scrie Euractiv.
Ministerele germane ale economiei și transporturilor au selectat 62 de proiecte care vor primi finanțare de stat, dintr-un total de 230 de proiecte. Acesta vor fi probabil echivalate cu investiții private suplimentare de 33 de miliarde de euro.
Această infrastructură este clasificată drept „proiecte importante de interes european comun” (IPCEI), ceea ce înseamnă că va putea primi finanțare guvernamentală fără a fi nevoie să respecte regulile stricte ale UE privind ajutoarele de stat.
„Vrem să devenim numărul unu mondial în domeniul tehnologiilor hidrogenului”, a declarat ministrul economiei Peter Altmaier. El a afirmat că industria siderurgică și industria chimică sunt sectoarele cheie în care utilizarea hidrogenului ar putea duce la o reducere semnificativă a emisiilor de carbon.
Cea mai mare parte a finanțării va fi direcționată spre proiecte de electroliza apei pentru producerea hidrogenului și către conducte pentru transportul hidrogenului.
Companiile producătoare de oțel sunt printre marii beneficiari ai acestor investiții. Principalii producători de oțel din Germania vor primi 2 miliarde de euro pentru finanțarea proiectelor de decarbonizare legate de hidrogen. O tonă de hidrogen neutru în carbon ar putea preveni emisia a 26 de tone de carbon din fabricarea oțelului, potrivit lui Hans Jürgen Kerkhoff, președintele Federației Oțelului German (WV Stahl).
„Aceasta este o etapă importantă pe drumul către producția de oțel neutră din punct de vedere climatic și un semnal puternic din partea guvernului german”, a spus și Nils Pfennig, de la congomeratul siderurgic thyssenkrupp, care urmează să primească finanțare pentru un proiect de hidrogen în Duisburg.
Infrastructura pentru transportul hidrogenului este o altă prioritate, cu finanțare alocată pentru 1.700 de kilometri de conductă nouă de-a lungul frontierei germano-olandeze și care se desfășoară de la vest la est prin Germania.
Între timp, BASF, cel mai mare producător de produse chimice din lume, va primi finanțare pentru proiecte de fabricare a hidrogenului fără carbon și proiecte de utilizare a hidrogenului, cum ar fi producția de amoniac și combustibili de aviație durabili.
Proiectele legate de transport, cum ar fi vehiculele, vor primi de asemenea finanțare, deși într-o pondere mai mică decât industria.
Proiectele, care intră toate sub incidența sistemului IPCEI, beneficiază de faptul că nu trebuie să respecte regulile stricte ale UE privind ajutoarele de stat. Măsura a fost criticată de unele state UE și ONG-uri, deoarece ar putea fi folosită în mod abuziv ca o modalitate de a oferi ajutor de stat infrastructurii pe bază de gaze și producției de hidrogen.