Autoritățile europene acuză cele trei mari companii americane de carduri de credit – Visa, Mastercard și American Express – că au prezentat consumatorilor servicii ieftine, care ulterior au venit cu costuri ascunse uriașe.
Comisia Europeană și rețeaua autorităților naționale pentru consumatori (CPC), conduse de Ombudsmanul danez al consumatorilor, au scris celor trei mari companii pentru a solicita modificări ale modului în care informațiile sunt prezentate consumatorilor atunci când aceștia efectuează o plată care implică taxe recurente de abonament.
Cercetări recente arată că până la 1 din 12 consumatori din UE a comandat un produs sau un serviciu ieftin online doar pentru a afla mai târziu că a fost atras într-un abonament lunar costisitor.
Cazurile obișnuite implică telefoanele mobile și produsele de înfrumusețare vândute de vânzătorii online, care ascund costurile efective cu plățile recurente, scriindu-le cu font foarte mic.
Potrivit Comisiei, atunci când consumatorii fac cumpărături online, în fereastra de plată în care se introduc informațiile despre cardul de credit există adesea doar informații despre suma unică de plată, nu despre abonamentul recurent.
Astfel, autoritățile europene afirmă că aceste companii de carduri de credit au datoria de a-și informa în mod corespunzător clienții, chiar dacă nu ele gestionează aceste scheme.
Conform normelor UE, și anume Directiva privind serviciile de plată și Directiva privind practicile comerciale neloiale, consumatorii trebuie să fie informați cu privire la suma specifică pentru tranzacțiile de plată și nu trebuie induși în eroare.
Comisarul pentru Justiție, Didier Reynders, a declarat: „Adevărul este că uneori consumatorii sunt păcăliți și apelăm la companiile de carduri de credit pentru a ne asigura că propriii lor clienți nu pățesc acest lucru. Companiile de carduri de credit au datoria de a respecta legislația UE și de a asigura consumatorii că cunosc costurile reale atunci când cumpără”.
Cele trei companii de carduri de credit au acum două luni pentru a informa Comisia și autoritățile pentru consumatori cu privire la schimbările pozitive pe care intenționează să le aducă proceselor actuale de plată.