În doar câțiva ani, gigantul chinez de îmbrăcăminte Shein a cucerit piața de modă pentru cumpărătorii Gen-Z care caută chilipiruri, oferind o varietate imensă de articole de îmbrăcăminte ieftine. Însă de-a lungul timpului a primit o listă lungă de plângeri privind furt de drepturi de autor de la branduri mari și designeri de buticuri, scrie Wall Street Journal.
Evaluată la peste 100 de miliarde de dolari și susținută de investitori de renume precum Sequoia Capital China și General Atlantic, Shein – pronunțat „și-in” – s-a bucurat de o creștere în plină expansiune. Punctele sale forte sunt prețurile reduse, relațiile de succes cu influencerii online și o garderobă fără nesfârșit revigorantă cu până la 6.000 de articole noi pe zi.
Creșterea sa a dus la un număr tot mai mare de procese care susțin că această companie profită de pe urma modelelor altora. Shein sau compania mamă cu sediul în Hong Kong, Zoetop Business Co., a fost citată în ultimii trei ani ca pârât în cel puțin 50 de procese federale în SUA, în care se invocă încălcarea drepturilor de autor sau a mărcilor comerciale, potrivit documentelor publice.
Reclamanții variază de la mici designeri care își desfășoară activitatea în studiouri de acasă până la giganți din domeniul comerțului cu amănuntul, inclusiv o unitate a Ralph Lauren Corp. și producătorul de ochelari de soare Oakley Inc., arată înregistrările judiciare. Pe rețelele de socializare, designerii independenți se plâng fanilor și fac schimb de povești despre produse sau modele care, spun ei, au apărut la vânzare de către Shein fără permisiune.
În multe cazuri, Shein a ajuns la o înțelegere cu reclamanții, de multe ori pentru o sumă nedezvăluită, arată înregistrările din instanță. În unele cazuri, Shein a răspuns la plângerile privind imitațiile lucrărilor lor dând vina pe furnizori terți, spun reclamanții.
În martie, brandul de îmbrăcăminte de stradă Stussy Inc. a dat în judecată Shein, susținând că firma vindea produse, inclusiv tricouri și pantofi, cu logo-ul său fără permisiune. Într-o imagine atașată la proces, Shein oferea spre vânzare pe site-ul său un tricou negru cu inscripția „Stussy” în față. Tricoul era listat pe site-ul web al Shein la prețul de 17,67 dolari, potrivit procesului intentat de Stussy. Shein a negat, într-un document juridic, acuzațiile din procesul intentat de Stussy.
„Nu este în intenția noastră să încălcăm proprietatea intelectuală valabilă a nimănui și nu este modelul nostru de afaceri să facem acest lucru”, a declarat un purtător de cuvânt al Shein, fără a comenta cazuri specifice. „Furnizorilor Shein li se cere să respecte politica companiei și să certifice că produsele lor nu încalcă proprietatea intelectuală a terților. Continuăm să investim și să ne îmbunătățim procesul de examinare a produselor.”
Atunci când sunt formulate plângeri legitime de către deținătorii de drepturi de proprietate intelectuală valabile, Shein rezolvă prompt situația, a adăugat purtătorul de cuvânt. Un avocat al companiei Stussy a refuzat să comenteze.
Acuzațiile de încălcare a drepturilor de autor nu sunt neobișnuite în industria fast-fashion, unde comercianții cu amănuntul sunt presați să mențină prețurile scăzute și să își reînnoiască continuu ofertele. Dar numărul de procese împotriva Shein iese în evidență în rândul rivalilor: Începând cu 2019, a fost numit ca pârât în aproape de 10 ori mai multe cazuri federale de încălcare a drepturilor de autor sau a mărcilor comerciale decât rivalul fast-fashion H&M Hennes & Mauritz AB, arată o căutare în registrele juridice publice.
„Shein este unul dintre cei câțiva retaileri de modă ultra-rapidă care sunt noii ”suspecți obișnuiți” în ceea ce privește pirateria în materie de design”, a declarat Susan Scafidi, profesor la Fordham Law School și fondator al școlii Fashion Law Institute. Riscul de procese este un cost al afacerilor pentru astfel de companii, a adăugat ea.
În ianuarie, Shein a ajuns la o înțelegere nedeclarată cu Nirvana LLC, deținătorul drepturilor de autor pentru trupa grunge din anii 1990. Nirvana a acuzat Shein că a folosit fără permisiune ilustrațiile trupei în hainele sale, inclusiv că a folosit cel puțin două coperte de album Nirvana pe tricourile sale.
Capacitatea Shein de a scoate la vânzare mii de articole noi pe zi la prețuri care sunt mult mai mici decât cele ale rivalilor se datorează în parte faptului că a reușit să profite de lanțul de aprovizionare cu îmbrăcăminte bine dezvoltat din China. Articolele de bază, cum ar fi tricourile și pantalonii scurți, ajung adesea la 5 dolari sau mai puțin pe site-ul său.
Vizând consumatorii occidentali și evitând magazinele clasice, Shein a fost catapultată de nebunia cumpărăturilor online din epoca pandemiei. Vânzările companiei cu capital privat au crescut de șase ori în doi ani, ajungând la 19 miliarde de dolari în 2021, egalând aproximativ veniturile generate în același an de H&M, potrivit estimărilor Credit Suisse.
Numărul de reclamații privind proprietatea intelectuală împotriva Shein reflectă volumul mare de articole pe care compania le scoate la vânzare în fiecare zi, a declarat Simon Irwin, analist al industriei de îmbrăcăminte la această bancă.
Nu toate plângerile împotriva lui Shein se transformă în procese. Tiina Menzel, o artistă cu sediul în Germania care creează printuri și autocolante, a declarat că s-a plâns de mai multe ori la Shein după ce a descoperit că retailerul avea produse cu arta sa.
În iulie 2020, ea a scris un e-mail companiei cerând retragerea unui tricou pe care aceasta îl vindea cu un imprimeu despre care a spus că l-a conceput în mod clar, care arăta o pisică și un craniu. Un angajat al Shein i-a răspuns că firma vânduse 15 dintre tricouri și i-a oferit profitul declarat, în valoare de 40 de dolari. Angajatul a spus că o investigație a descoperit că produsele nu au fost fabricate de Shein, ci au fost cumpărate ca produse finite de la un furnizor chinez.
„Vom verifica mai amănunțit în viitor”, a spus angajatul în e-mailul văzut de The Wall Street Journal.
Menzel a refuzat oferta, numind-o inacceptabilă – tricourile cu modelele realizate de Menzel se vând cu 19 dolari de la un retailer licențiat. În timp ce Menzel se tot certa cu Shein, alte modele ale sale au început să apară în alte părți ale companiei, inclusiv pe un alt tricou și pe o husă de telefon, a spus ea. În total, Shein a folosit desenele ei fără permisiune pe produse de nouă ori, a spus Menzel. Ea a spus că nu a angajat un avocat din cauza costurilor.
Shein a refuzat să comenteze plângerea.
Raeha Keller, designer din Los Angeles, a declarat că o colegă artistă i-a dat un pont în urmă cu câțiva ani că Shein vindea mai multe broșe practic identice cu cele puse în vânzare pe propriul site, dar la o fracțiune din prețurile ei, care sunt de obicei în jur de 13 dolari sau similar. Printre acestea se numărau o broșă cu o inimă anatomică ruptă în două și o broșă cu flori care conținea cuvântul stilizat „feministă”, potrivit unui proces pe care l-a depus în noiembrie. Shein a negat că a furat lucrările artistei.
Keller a declarat că este membră a unui grup de pe Facebook numit „Pin Theft”, unde ea și alți creatori de modă ce fac schimb de exemple de presupuse furturi de design de către retailer.
„Este scăpat de sub control”, a spus ea. „Atât de mulți oameni cumpără de la Shein”.
Citește și: