Grindeanu caută un miliard de Euro din Emiratele Arabe Unite pentru terminale specializate în Portul Constanța /17 dane de mare adâncime pentru operarea navelor mari

Portul Constanta Sursa foto: www.portofconstantza.com

România își dorește investiții din Emiratele Arabe Unite în dezvoltarea terminalelor specializate din Portul Constanța, molurile 3 și 4, anunță Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu după discuții cu Șeicul Mohammed bin Zayed al Nahyan, președinte al Emiratelor Arabe Unite și conducătorul Emiratului Abu Dhabi.

Amenajarea celor 17 dane de mare adâncime (16 metri)  în Portul Constanța Sud ar costa peste un miliard de Euro, conform studiului de fezabilitate din 2019. Guvernul a aprobat pe 7 martie 2024 un Memorandum pentru lucrări de modernizare în Portul Constanța Sud pentru realizarea unor terminale specializate care să opereze nave de mare capacitate.

,,Am discutat astăzi, la Abu Dhabi, despre extinderea parteneriatului dintre România și Emiratele Arabe Unite. Propunerile noastre au vizat în special sectoarele aerian, rutier și feroviar. Mai exact, România își dorește expertiză și finanțare pentru o serie de proiecte de interes internațional. Astfel, le-am transmis oficialilor emiratezi și reprezentanților companiilor din EAU că avem deja primele rezultate ale cooperării dintre România și Emiratele Arabe Unite. Mai exact, la jumătatea lunii mai, vom inaugura noul terminal RO-RO (roll-on/roll-off), un proiect comun dezvoltat de compania portuară din Dubai (DP World) cu Administrația Portului Constanța, în baza memorandumului semnat autoritățile române și emirateze. Avem în vedere continuarea acestei colaborări cu EAU și pe alte proiecte. În acest sens, suntem interesați de dezvoltarea Molurilor III S și IV S din Portul Constanța, digitalizarea Portului, modernizarea rețelei feroviare din cadrul acestuia, dar și realizarea unor zone de conectivitate multi-modală pentru transportul de mărfuri (naval-feroviar).” -Sorin Grindeanu.

,,Extinderea Portului Constanța prin crearea unor dane de mare adâncime/terminale specializate de operare, obiectiv inclus în Master Planul de Transport, poate determina creșterea investițiilor din zonă. Lucrările aferente Molurilor III S şi IV S au fost prevăzute în cadrul investiției “Port Constanța Sud. Zona Liberă”. Potrivit Studiului de Prefezabilitate întocmit de către CN Administrația Porturilor Maritime SA Constanța, în anul 2019 valoarea estimată pe cele 2 obiective și caracteristicile tehnice se prezintă astfel:
⮚ Mol III S – 305,6 milioane euro; 45 ha platformă de operare, 11 ha zonă logistică, 7 dane (adâncime la dană -16,5 m)
⮚ Mol IV S – 815 milioane euro; 110 ha platformă operare, 25 ha zonă logistică, 10 dane (dintre care 5 dane cu adâncimea -16,5m şi 5 dane cu adâncimea de -19m). Astfel, valoarea estimată totală a lucrărilor (Mol III S și IV S) este de 1,12 miliarde euro.
Prin realizarea investiției, se creează posibilitatea pentru operarea navelor de mare capacitate la cele aproximativ 17 dane nou create pe Molul III S și Molul IV S, datorită adâncimilor mari ale apei din zona cheurilor nou-construite. Realizarea obiectivului de investiții va conduce astfel la creșterea capacității de transport maritim de mărfuri și, implicit, la creșterea volumului schimburilor comerciale.
Prin Memorandumul aprobat Executivul a stabilit că obiectivul de investiții ”Realizarea lucrărilor de infrastructură, căi de acces și utilități, în vederea dezvoltării de terminale specializate în Portul Constanța Sud – Molurile III S si IV S” va fi declarat obiectiv strategic de interes național, iar Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA va întreprinde demersurile necesare pentru realizarea Studiului de Fezabilitate/Documentației de avizare a lucrărilor de intervenție cu privire la acest obiectiv de investiții.

Necesitatea și oportunitatea realizării lucrărilor

Cu toate că zona aferentă Molului III S prezintă interes pentru diverși operatori portuari în a dezvolta terminale specializate, această zonă nu poate fi utilizată pentru activități portuare corespunzătoare din cauza mai multor factori tehnici care nu sunt realizați, respectiv:
– lucrările de infrastructură aferente Molului III S sunt nefinalizate și în diferite stadii de execuție;
– cheurile aferente Molului III S care sunt executate se află în general la nivel de zid de cheu, fără a avea coronamentul realizat;
– nu s-au realizat lucrări de infrastructură de racordare la zonele operative, cum ar fi drumuri, racord de cale ferată și rețele de utilități.

Extinderea Portului Constanța prin crearea unor dane de mare adâncime/terminale specializate de operare, obiectiv inclus în Master Planul de Transport, poate deveni un important punct de atracție pentru investitori, mai ales având în vedere oportunitatea dezvoltării unei linii comerciale de navigație cu porturile maritime învecinate (Batumi, Poti etc) şi nu numai.

,,Realizarea obiectivului de investiții va conduce atât la creșterea volumului schimburilor comerciale, cât și la creșterea veniturilor companiei din exploatarea și administrarea infrastructurii nou-create.În același timp, prin dezvoltarea infrastructurii portului şi demararea unor lucrări de anvergură, se vor crea noi locuri de muncă. Menționăm faptul că în 2022, Portul Constanța a atins nivelul maxim istoric înregistrând un trafic de peste 75 de milioane de tone. Conflictul militar din Ucraina și suspendarea operațiunilor din porturile ucrainene au pus o presiune semnificativă asupra capacității operaționale a Portului Constanța în perioada 2021 – 2023, când s-a confruntat cu importante fluxuri de marfă din Ucraina. Includerea portului Constanța pe Ruta Internațională de Transport Trans-Caspică (Coridorul de Mijloc) şi recâștigarea cotei de piață la nivel internațional necesită accelerarea acțiunilor legate de dezvoltarea capacității portului. ” – se arată în Memorandum.

 

Sursa foto: www.portofconstantza.com

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *