România și Serbia au ajuns la un acord pentru noua vamă de la Moravița pe viitorul Drum de mare viteză (Drum Expres) Timișoara-Moravița-Belgrad, însă costurile pentru punctul de trecere a frontierei ar fi de 400 de milioane de Euro și ar fi suportate de partea Română, a declarat, vineri, la Timișoara, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu care s-a arătat nemulțumit de rezultatul discuțiilor comisiei România-Serbia. ,,Cam toate să le facem noi, pe zona de frontieră, dar costă 400 de milioane de Euro să facem și partea sârbă” a subliniat ministrul Grindeanu.
Studiul de Fezabilitate pentru Autostrada Timișoara -Moravița ,,retrogradată” la profil de Drum Expres va fi recepționat în iunie, iar licitația pentru proiectare și execuție va fi lansată în această vară, conform promisiunilor.
,,În principiu, trebuie să se continue la sârbi, am semnat acum doi ani, sunt angajamente la nivel de Stat. Marți, săptămâna asta a avut loc o comisie mixtă româno-sârbă, s-a discutat foarte mult despre punctul de trecere (n.r a frontierei) s-a ajuns la un acord care, în acest moment pot să spun mă nemulțumește…cam ar trebuie toate să le facem noi pe zona de trecere a frontierei. Ăsta e acordul de acum..la concluzia asta s-a ajuns. Să nu vă mire faptul următor…o să merg cu Drumul Expres în prima licitație până la Moravița. De la intersecție de la Albina, de la Autostrada A 1 până în adiacența comunei Moravița și să facem descărcarea. Vreau să discutăm foarte bine acel punct (de frontieră). Eu înțeleg să facem eforturi, noi tot, dar știți cât costă ? 400 milioane Euro să facem și partea sârbă. Ok, rămâne de discutat. Pe mine mă interesează să mă duc cu Drumul Expres până la Moravița. Punctul de frontieră îl discutăm separat și cred că e abordarea corectă. ” -Sorin Grindeanu.
„Poziția viitorului Punct de Trecere a Frontierei de la Moravița, de pe autostrada A9 Timișoara – Moravița, a fost stabilită zilele trecute, la a doua reuniune a Grupului de lucru la nivel de experți. Cu această ocazie, în locul unde va fi noul PTF, a fost amplasată și o bornă kilometrică simbolică – Km 0 al A 9. Detaliile referitoare la conexiunea între autostrada Timișoara – Moravița și autostrada Belgrad – Vatin și stadiul celor două proiecte au fost discutate la întâlnirea care a avut loc la Moravița și la care au participat reprezentanți ai Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, CNAIR, DRDP Timișoara, Autoritatea Vamală din România, Inspectoratul Teritorial al Poliției de Frontieră Timișoara, proiectantul desemnat pentru elaborarea studiului de fezabilitate – Search Corporation –, precum și reprezentanții Întreprinderii Publice a Drumurilor din Republica Serbia”, a transmis în iunie 2023 DRDP Timișoara.
Autostrada Timișoara -Moravița are o lungime proiectată de 73 kilometri și include punctul de trecere a frontierei de la Moravița-Vatin cu Republica Serbia. Contractul pentru Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic a fost semnat în 2020 cu Asocierea Search-Egis și avea termen inițial de finalizare mai 2022. După 12 acte adiționale, proiectanții au obținut o prelungire de peste 2 ani, până în octombrie 2024. Solicitarea CNAIR de finanțare a segmentului de la Moravița (punct de frontieră prin CEF) a fost respinsă la Bruxelles după cum Economedia a explicat aici.
,,Agenția pentru protecția Mediului Timiș a emis, în 28 martie 2024, Acordul de Mediu pentru proiectul Autostrada Timișoara – Moravița. Traseul propus al autostrăzii A9 va trece prin extravilanul/intravilanul UAT Remetea Mare, Recaș, Bucovăț, Moșnița Nouă, Giroc, Sacoșu Turcesc, Pădureni, Liebling, Jebel, Voiteg, Birda, Deta, Denta, Moravița.