Ministerul Transporturilor din România va primi de la Comisia Europeană 6,9 milioane euro pentru proiectarea unui nou pod peste Dunăre la Giurgiu – Ruse, finanțarea fiind aprobată în cadrul Programului CEF Connecting Europe Facility, pachetul de Mobilitate Militară prin care se asigură 50% din fonduri, potrivit unui comunicat de presă de la Bruxelles. Anterior, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu anunțase reușita cererii de finanțare pentru acest pod mixt, rutier și feroviar, după cum Economedia a explicat aici. În total, Comisia Europeană a aprobat finanțare prin CEF pentru 38 de proiecte din cele 112 propuse, iar suma este de 807 milioane de euro, a explicat comisara pentru Transporturi, Adina Vălean. Finanțarea pentru Podul Giurgiu – Ruse 2 este singurul proiect transfronalier aprobat. Partea bulgară este în mod special interesată de infrastructură rutieră peste Dunăre, iar România de deblocarea proiectului Fast Danube (navigația pe Dunăre pe toată durata anului, dar depinde de dragarea pe care (nu) o fac bulgarii).
Pe de altă parte, CNAIR nu a reușit să includă la finanțare prin CEF loturile lipsă din Autostrada Moldovei la vama Siret (frontieră cu Ucraina) respectiv cel de la vama Moravița la frontiera cu Serbia de pe Autostrada A9 Timișoara – Moravița.
Podul Giurgiu – Ruse II
A fost aprobată o finanțare de 6,9 milioane euro pentru documentația tehnică (studiul de fezabilitate și proiectul tehnic) al noului pod rutier și feroviar.
Acest proiect va include studiile de fezabilitate și proiectele tehnice pentru construirea unui nou pod feroviar și rutier peste Dunăre la Giurgiu – Ruse, frontiera româno-bulgară și drumurile de acces pe ambele maluri. Podul va avea o lungime de 2 km, iar infrastructura de acces 15 km pe partea din România și 15 km. – pe partea din Bulgaria. Acest proiect va îmbunătăți atât mobilitatea civilă, cât și cea militară și va elimina ambuteiajele din frontieră.
CNAIR a cerut finanțare prin CEF pentru continuarea A7 Pașcani – Siret până la frontiera cu Ucraina
În septembrie 2023, CNAIR anunța într-un comunicat de presă că a depus solicitarea de finanțare pentru lotul de lângă vama Siret, în continuarea proiectului A7 Pașcani – Suceava – Siret, spre Ucraina (comunicatul eronat făcea referire la Republica Moldova, dar a fost ulterior corectat), după cum Economedia a explicat aici.
„COMPANIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE A INFRASTRUCTURII RUTIERE S.A., în calitate de Solicitant, a elaborat și depus, in data de 20.09.2023 Aplicatia de Finanțare pentru proiectul „„Proiectare si executie Autostrada Suceava – Siret (Lot 3)” in vederea obtinerii unui grant alocat prin CEF-T-202-MILMOB —LUCRARI (CEF 2 Transport – Adaptarea retelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila- aparare; Pachetul Mobilitate Militara). CEF 2 – Pachetul de mobilitate militară promovează acțiuni care contribuie la adaptarea infrastructurii de transport pentru a permite deplasarea trupelor și echipamentelor militare. Obiectivul general al proiectului este : imbunătățirea infrastructurii de transport rutier prin construirea Autostrăzii A7, tronsonul Suceava-Siret, Lot 3, lot care este independent funcțional. Autostrada Suceava – Siret – Lotul 3, are ca scop asigurarea unei infrastructuri rutiere adecvate de inalta calitate, ca parte a retelei nationale de infrastructura, care sa acomodeze traficul de marfa si pasageri pe distanta lunga precum si traficul local, asigurand in acelasi timp un nivel corespunzator de siguranta si securitate a traficului cu Republica Moldova. Obiectivul specific al proiectului este: adaptarea proiectului, parte a rețelei TEN-T, pentru infrastructura de transport cu dublă utilizare, în vederea îmbunătățirii mobilității atât civile, cât și militare, până în 2027. Proiectul contribuie la realizarea apelului: CEF 2 Transport – Adaptarea TEN-T la dublă utilizare civilă-apărare – Anvelopă de mobilitate militară, prin construirea unui tronson de autostrada numit lotul 3, parte din Autostrada Suceava – Siret, tronson din TEN Rețeaua -T, prin crearea unei infrastructuri rutiere moderne pentru utilizarea duală a infrastructurii de transport, în vederea îmbunătățirii atât a civililor, cât și a celor militare. Valoarea totală a proiectului este de 218.768.273,00 lei din care contributia Uniunii Europeane este de 109.384.136 Euro”.
Nu a prins finanțare prin CEF nici „ciotul” de 2 kilometri de la Moravița pe Autostrada A9 Timișoara – Moravița – Belgrad
Tot în septembrie 2023, CNAIR cerea finanțare (133 milioane euro) pentru autostrada de 2 km de la Moravița la frontiera cu Serbia.
„CNAIR a depus aplicația de finanțare pentru obținerea grantului de la Comisia Europeană pentru sectorul lipsă de la Frontieră: COMPANIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE A INFRASTRUCTURII RUTIERE S.A., în calitate de Solicitant, a elaborat și depus, in data de 20.09.2023 Aplicatia de Finanțare pentru proiectul „Proiectare si executie Autostrada Timisoara – Moravita- Sector granita” in vederea obtinerii unui grant alocat prin prin CEF-T-202-MILMOB —LUCRARI (CEF 2 Transport – Adaptarea retelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila- aparare; Pachetul Mobilitate Militara). CEF 2 – Pachetul de mobilitate militară promovează acțiuni care contribuie la adaptarea infrastructurii de transport pentru a permite deplasarea trupelor și echipamentelor militare. Obiectivul general al proiectului este : construirea unei noi infrastructuri de transport amplasate pe rețeaua TEN-T din România, precum și a conexiunii transfrontaliere dintre România și Serbia, pentru a asigura un trafic rutier fluid și o stare tehnică corespunzătoare, în conformitate cu cu reglementarile in vigoare. Obiectivul specific al proiectului este: construirea unei autostrăzi cu 2×2 benzi de circulatie, conform prezentului formular de cerere, parte a Rețelei Centrale TEN-T, pentru utilizarea dublă a infrastructurii de transport, în scopul îmbunătățirii atât a mobilității civile, cât și a celor militare. Lungimea totală a autostrăzii este de 2,1 km. Proiectul mai include 3 poduri, 1 nod rutier, 1 centru de intretinere si 1 punct de frontiera cu o suprafata de 29 de hectare. Valoarea totală a proiectului este de 266.582.203,00 Euro din care contributia Uniunii Europene este de 133.291.101,50 Euro”.