Noi discuții România-Bulgaria pentru finanțarea Podului Giurgiu-Ruse 2, navigația pe Dunăre și reluarea curselor cu BAC-ul pe la Giurgiu/Podul Prieteniei se închide la noapte pentru patru ore

Podul Pieteniei Ruse Giurgiu Sursa foto: www.europarl.europa.eu

Oficiali guvernamentali din România și Bulgaria au avut noi discuții despre un nou pod peste Dunăre la Giurgiu-Ruse, navigația pe Dunăre (proiectul Fast Danube) și reluarea curselor cu BAC-ul pe la Giurgiu, un proiect pe care Ministerul Transporturilor l-a promis încă din 2022 (detalii aici). Discuțiile au loc și în contextul reparațiilor în regim de urgență pe care drumarii din Bulgaria le fac pe jumătatea lor de pod, iar în noaptea de miercuri spre joi, 30 – 31 august, pentru patru ore, de la ora 22 00 până la ora 02 00, Podul ,,Prieteniei” Giurgiu Ruse va fi închis complet pentru finalizarea lucrărilor.

Miercuri, 30 august, la București, secretarul de stat Bogdan Mândrescu (răspunde de domeniul aviației) a discutat cu Dimitar Nedyalkov, ministrul adjunct al transporturilor și infrastructurii din Bulgaria și a anunțat că, în perioada imediat următoare se vor clarifica aspectele ce țin de finanțarea podului și dacă va fi unul rutier sau mixt (rutier și feroviar așa cum este și primul pod peste Dunăre) : ,,Întâlnirea pe care am avut-o astăzi la sediul MTI cu ministrul adjunct al transporturilor și infrastructurii din Bulgaria, Dimitar Nedyalkov, a fost una de succes. Dialogul deschis pe care l-am purtat cu partenerul bulgar a vizat aspecte ce țin de proiectul Fast Danube, de noul pod Giurgiu-Ruse precum și de redeschiderea trecerii cu bacul la Giurgiu-Ruse. Am subliniat dorința României de finalizare a proiectului Fast Danube în acord cu Memorandumul semnat de Guvernele noastre în martie 2019. Acest obiectiv este foarte important pentru noi deoarece astfel navigația în sectorul comun se va putea desfășura în parametri optimi, ceea ce este în avantajul ambelor state. Totodată, prin discuția de astăzi, am convenit ca în perioada imediat următoare să clarificăm aspectele de natură tehnică referitoare la noul pod Giurgiu-Ruse, aspecte ce țin de finanțarea proiectului și de modurile de infrastructură ce vor fi deservite. I-am mulțumit partenerului nostru din Bulgaria pentru rezultatele obținute până în prezent și am convenit că dialogul început să continue în aceeași notă de deschidere și respect reciproc.” – Bogdan Mândrescu, secretar de stat. Luna trecută, Consiliul de Administrație CNAIR aproba Punctul de Control și Încasare de la Mocănașu (detalii aici) pentru vama Giurgiu-Ruse 2.

CNAIR a făcut reparații capitale pe Podul Prieteniei în 2015, bulgarii doar plombări

Primul pod dintre România și Bulgaria a fost deschis în 1954, iar în 2015 CNAIR a făcut reparații capitale pe jumătatea pe care o administrează România. Partea bulgară nu a avut nicio intervenție la structura podului, ci doar lucrări de întreținere/plombări ale covorului asfaltic. În 2013, a fost construit Podul Noua Europă la Calafat-Vidin, pod construit de Bulgaria, dar traseul principal pentru traficul comercial și turistic este pe la Giurgiu-Ruse.

Bulgaria spune că vrea pod nou la Giurgiu

Un nou pod peste Dunăre la Giurgiu-Ruse are sprijinul Comisiei Europene spunea în mai, la București, comisarul European pentru Transporturi, Adina Vălean, doar că la Sudul Dunării nu era un Guvern stabil.

Ulterior, pe 14 iulie, la București, premierul Bulgariei Nikolai Denkov sublinia importanța unui nou pod, inclusiv pentru întărirea flanului estic al NATO: „Al doilea subiect (n.r după dosarul Schengen) este legat de transport. De ani de zile discutăm de un al doilea pod la Ruse – Giurgiu. Este o direcție foarte importantă care leagă Bulgaria de capitala București. Această direcție a dobândit o dimensiune nouă odată cu începerea războiului din Ucraina de către Rusia. Face parte din direcția logistică pentru pregătirea flancului estic al NATO și de aceea avem toate motivele de a accelera procesul de planificare, proiectare și pregătire a podului în cel mai scurt termen posibil. Am discutat despre posibilele surse de finanțare. Ambele state vor să se realizeze cât mai repede posibil. În același timp, având în vedere că acest proiect necesită timp, din partea noastră s-a pus problema ca în cel mai scurt timp posibil  să se pună în funcțiune linia de ferryboat Ruse – Giurgiu, să putem să ajutăm traficul intens pe linie economică și trebuie să-i ajutăm și pe turiști.”

Sursa foto: www.europarl.europa.eu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *