Podul Prieteniei Giurgiu-Ruse se închide pentru reparații pe timpul nopții, câte patru ore de luni, 28 august până joi, 31 august, inclusiv, potrivit Poliției de Frontieră. Între 28 și 31 august, între orele 22:00 și 02:00 se fac reparații pe partea bulgară, lucrări de intervenție la rosturile podului care au cedat miercuri și au provocat accidentul în urma căruia traficul a fost oprit 5-6 ore. În afara intervalului de 4 ore (22:00-02:00) circulația se va desfășura dirijat, pe o singură bandă.
DN 5 București-Giurgiu-Ruse este principala rută turistică spre Bulgaria, Grecia și Turcia, dar și ruta comercială pe coridoarele de transport spre Nădlac 2 și Siret. Peste 1000 de camioane, cele mai multe din Turcia, tranzitează zilnic podul construit în 1954.
,,Autorităţile de frontieră bulgare au informat Inspectoratul Teritorial al Poliţiei de Frontieră Giurgiu, prin intermediul Centrului Comun de Contact Giurgiu, că în perioada 28-31.08.2023 vor fi demarate lucrări de reparaţii pe partea bulgărească a podului peste fluviul Dunărea dintre Ruse şi Giurgiu-Podul Prieteniei, aspect ce necesită introducerea unor măsuri temporare de reducere a traficului pe pod. Astfel, în perioada respectivă, pe timpul zilei traficul pe Podul Prieteniei se va desfăşura cu dificultate, pe o singură bandă în zona unde se derulează reparaţii, iar pe timpul nopţii vor fi intervale de timp (între orele 22.00-02.00) când traficul pe pod va fi restricţionat în totalitate, după următorul program:
Intervalul orar | Trafic autovehicule |
28.08.2023, ora 22.00 – 29.08.2023, ora 02.00 | Restricţionat |
29.08.2023, ora 02.00- 29.08.2023, ora 22.00 | Se circulă cu dificultate pe o singură bandă |
29.08.2023, ora 22.00 -30.08.2023 ora 02.00 | Restricţionat |
30.08.2023, ora 02.00- 30.08.2023, ora 22.00 | Se circulă cu dificultate pe o singură bandă |
30.08.2023, ora 22.00 -31.08.2023, ora 02.00 | Restricţionat |
31.08.2023, începând cu ora 02.00 | Se circulă cu dificultate pe o singură bandă |
CNAIR a făcut reparații capitale pe Podul Prieteniei în 2015, bulgarii doar plombări
Primul pod dintre România și Bulgaria a fost deschis în 1954, iar în 2015 CNAIR a făcut reparații capitale pe jumătatea pe care o administrează România. Partea bulgară nu a avut nicio intervenție la structura podului, ci doar lucrări de întreținere/plombări ale covorului asfaltic. În 2013, a fost construit Podul Noua Europă la Calafat-Vidin, pod construit de Bulgaria, dar traseul principal pentru traficul comercial și turistic este pe la Giurgiu-Ruse.
Bulgaria spune că vrea pod nou la Giurgiu
Un nou pod peste Dunăre la Giurgiu-Ruse are sprijinul Comisiei Europene spunea în mai, la București, comisarul European pentru Transporturi, Adina Vălean, doar că la Sudul Dunării nu era un Guvern stabil.
Ulterior, pe 14 iulie, la București, premierul Bulgariei Nikolai Denkov sublinia importanța unui nou pod , inclusiv pentru întărirea flanului estic al NATO: „Al doilea subiect (n.r după dosarul Schengen) este legat de transport. De ani de zile discutăm de un al doilea pod la Ruse – Giurgiu. Este o direcție foarte importantă care leagă Bulgaria de capitala București. Această direcție a dobândit o dimensiune nouă odată cu începerea războiului din Ucraina de către Rusia. Face parte din direcția logistică pentru pregătirea flancului estic al NATO și de aceea avem toate motivele de a accelera procesul de planificare, proiectare și pregătire a podului în cel mai scurt termen posibil. Am discutat despre posibilele surse de finanțare. Ambele state vor să se realizeze cât mai repede posibil. În același timp, având în vedere că acest proiect necesită timp, din partea noastră s-a pus problema ca în cel mai scurt timp posibil să se pună în funcțiune linia de ferryboat Ruse – Giurgiu, să putem să ajutăm traficul intens pe linie economică și trebuie să-i ajutăm și pe turiști.”