Grindeanu spune că toate autostrăzile din Moldova sunt la fel de importante, dar banii nu ajung pentru toate/A7, A 8 şi A 13 costă aproape 15 miliarde de euro

Harta Reţelei Primare

Cele trei autostrăzi din Moldova, A 7 Ploieşti- Paşcani (320 km.), A 8 Autostrada Unirii Târgu Mureş – Iaşi- Ungheni (311 km.) şi Autostrada A 13 Braşov- Bacău (159 km.) sunt la fel de importante, a spus astăzi, la Parlament, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu după o întâlnire cu asociaţiile civice ,,Împreună pentru A 8″, ,,Moldova vrea Autostradă” şi ,,Mişcarea pentru Dezvoltarea Moldovei”, şedinţă la care a fost prezent şi liderul PSD, Marcel Ciolacu. De remarcat că, în postarea sa, Grindeanu vorbeşte despre Autostrada A 7 ,,Ploieşti – Buzău”, proiectul complet fiind până la Paşcani şi apoi încă 100 de kilometri până la Siret, la vama cu Ucraina. 

Întâlnirea vine după ce, Ministerul Transporturilor a prezentat un document controversat care ,,retrogradează” şoselele din Moldova în faţa altor proiecte secundare cum ar fi ,,Drumul Expres Giurgiu -Bucureşti” (Drumul Siretului) despre care Economedia a scris aici. (n.r Drumul dintre Bucureşti şi Giurgiu are în prezent 4 benzi cu separator median, dar trece prin mai multe localităţi unde limita de viteză este de 50km/h.)

Grindeanu a spus că cele trei autostrăzi care asigură legătura Moldovei cu Muntenia şi Transilvania nu sunt în concurenţă : ,,Toate autostrăzile din regiunea Moldovei sunt la fel de importante! Fie că vorbim despre:

A7 (de la Ploiești la Buzău),
A8 (de la Târgu Mureș la Iași și de acolo spre Ungheni),
-A13 (de la Bacău la Brașov),
Autostrada Nordului (de la Suceava la Bistrița).
Aceste proiecte nu sunt în concurență!
Toate contribuie la dezvoltarea Moldovei!” a scris pe contul său de Facebook, Sorin Grindeanu, ştiind probabil despre ,,canibalizarea financiară” între Autostrada Târgu Mureş – Iaşi (A8)  şi A 13 Braşov- Bacău. Ambele sunt pe reţeaua primară, dar costurile sunt diferite : A8 costă aprox. 7 miliarde de Euro (încă NU are indicatorii tehnico-economici aprobaţi) în timp ce A 13 Braşov- Bacău costă 2,8 miliarde Euro. Sunt estimări care nu iau în calcul evoluţiile recente ale preţurilor materialelor de construcţii, în plus nici nu sunt finalizate studiile de fezabilitate care dau listele de cantităţi. Dacă mai adăugăm şi Autostrada A 7 ( 4 tronsoane cu 320 km.) Ploieşti- Paşcani finanţată parţial prin PNRR mai adăugăm 3,770 miliarde de euro din care prin PNRR cerem 1,7 miliarde euro cu condiţia să finalizăm lucrările până în august 2026.
Execuţia autostrăzilor A 8 şi A13 se va face prin Programul Operaţional Transport (POT 2021- 2027) care are buget total de 4,8 miliarde, practic insuficient pentru a asigura decontarea, deci este nevoie de alte surse de finanţare, pe lângă banii de la buget. (Doar capetele Târgu Mureş- Miercurea Nirajului şi Leghin -Moţca 58 km. sunt finanţate prin PNRR)
Sursa Cătălin Urtoi

Sursa Ministerul Transporturilor

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *