În România, guvernanța corporativă a fost, ani la rând, una dintre promisiunile favorite ale reformiștilor de cabinet. Teoretic, ar fi trebuit să devină un mecanism de profesionalizare a conducerii companiilor cu capital de stat, de scoatere a lor din logica feudală a numirilor politice și de creștere a performanței economice. În practică, s-a transformat într-un decor de carton, folosit pentru a acoperi perpetuarea neaoșelor practici păguboase.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Implementarea reformelor asumate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) – în special cele care vizează întreprinderile publice – a pus lupa exact pe această problemă: selecția conducerii în întreprinderile publice, denumite curent „companii de stat”. Comisia Europeană a urmărit îndeaproape respectarea jaloanelor privind numirile transparente și competitive în consiliile de administrație, precum și modalitatea în care legislația incindentă – inclusiv principiile OCDE – este aplicată în funcționarea conducerii administrative și a celei executive. România, însă, cel mai probabil a eșuat, din nou, în a demonstra că poate respecta propriile angajamente.

În mai multe cazuri, autoritățile publice tutelare au tratat selecțiile ca pe o formalitate incomodă, bifată în grabă sau amânată fără explicații. În locul proceselor deschise, bazate pe merit și experiență, s-au derulat proceduri opace, marcate de lipsă de profesionalism, intervenții politice și decizii arbitrare. Consecințele nu sunt doar de imagine. Statul român riscă să piardă – și în unele cazuri deja a pierdut – zeci de milioane de euro din fondurile PNRR. Acești bani nu erau o simplă finanțare externă, ci resurse destinate reformei, dezvoltării și modernizării infrastructurii publice. Fiecare milion pierdut este o șansă irosită de a construi un stat funcțional – stradă, școală sau spital pentru români.

Analize Economedia

Hidroelectrica logo
armament-romania
utilitati, electricitate, energie
Angajați, recrutări
inflatie
aparare militari
baraj Hidroelectrica
joburi, oameni, persoane, agitație, aglomeratie, locuri de muncă, muncă, angajatori, stradă
Neptun Deep
bursa, investitii, indici, cresteri, scaderi, investitori
calcule buget
Biserica fortificată din Bierțan) de Kayle Kaupanger
Economii, Bani, Tineri, Pușculiță
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume

Eșecul nu poate fi pus pe seama unei erori colective vagi. El are cauze precise și responsabili clari: miniștri care au tratat reforma cu indiferență sau dispreț, funcționari care au ignorat termene și standarde, directori care au acceptat compromisul în locul integrității. Toți acești actori au acționat – sau au omis să acționeze – într-un mod care a produs un prejudiciu direct și cuantificabil. Într-o guvernanță autentică, fiecare actor instituțional are o răspundere clară. În cleptocrație, însă, răspunderea este diluată deliberat, iar eșecurile devin anonime. Nimeni nu semnează paguba, nimeni nu plătește factura, nimeni nu-și dă demisia.

România nu duce lipsă de legi bune în domeniul guvernanței corporative. Ordonanța 109/2011, completată de legislația secundară, oferă un cadru suficient, aliniat la principiile OECD, chiar dacă efortul de a-i diminua conținutul este unul permanent și tenace. Dar legislația, oricât de bine redactată, devine inutilă atunci când este ignorată sistematic sau aplicată doar formal. În multe dintre ministerele implicate, reforma guvernanței corporative nu a fost niciodată tratată ca o prioritate strategică. A fost o sarcină de serviciu trecută într-un fișier Excel, fără resurse reale, fără voință politică și, mai ales, fără înțelegerea consecințelor. Acolo unde a existat bunăvoință, a lipsit competența. Acolo unde a existat competență, politicul a blocat demersul și a eliminat competența.

Selecțiile au fost, în cel mai bun caz, tratate ca episoade birocratice. În cel mai rău caz, au fost instrumentalizate pentru a recompensa loialități personale, a consolida rețele de influență și a menține controlul politic asupra banilor publici. Chiar și în rarele situații în care selecțiile pentru consiliile de administrație directorate sau directori au fost derulate corect, cu respectarea principiilor de competență și transparență, au apărut imediat reacții de respingere din interiorul sistemului. Soluțiile au variat de la anularea procedurilor, intimidarea candidaților independenți sau îndepărtarea acestora sub pretexte birocratice, totul pentru a nu altera tiparul politic și clientelar deja consacrat. Astfel, companiile de stat au rămas feude moderne, gestionate după reguli informale. Câștigarea unor procese în instanță de către cei nedreptățiți se întâmplă doar după lungi perioade de timp și consecințele sunt neclare.

Este greu de imaginat un mesaj mai toxic transmis partenerilor europeni decât acesta: că România cere bani pentru reforme pe care nu are nicio intenție să le aplice. Este o dublă fraudă – una financiară, alta de încredere. Și, poate cel mai grav, este un act de trădare față de cetățenii care vor suporta consecințele. Pierderile din PNRR nu pot fi tratate ca o simplă contabilitate de fonduri pierdute. Ele sunt dovada unui sistem care se autoprotejează, care sabotează din interior orice tentativă de schimbare și care a învățat să mimeze reformele pentru a evita sancțiunile externe. Este o formă rafinată de cleptocrație, în care furtul nu se mai face prin pungă, ci prin inacțiune.

Când funcționarii nu aplică legea, când miniștrii încalcă jaloanele, iar întreaga administrație ignoră standardele de integritate, rezultatul este același cu ce se întâmplă în cazul unui furt deliberat. Diferența este doar de formă, nu de fond. Banul public, în loc să fie folosit pentru dezvoltare, este compromis prin neglijență calificată. Acest tip de guvernare generează costuri pe termen lung: lipsă de investiții, încredere publică erodată, cinism instituționalizat. Și, poate cel mai periculos, creează o normalitate în care incompetența și impunitatea devin regula.
Dacă vrem să nu ne fie rușine de răspunsurile la viitoarele întrebări ale copiilor noștri, să nu fim nevoiți să plecăm din țară pentru că hoția și abuzul sunt cultură națională, poate că este timpul ca întrebările să nu mai fie generale. Cine a semnat rapoartele de etapă? Cine a condus grupurile de lucru? Cine a validat numirile neconforme? Cine a refuzat, explicit sau implicit, să respecte standardele asumate în fața Uniunii Europene?

Refuzul de a trage la răspundere pe cei care au generat pierderile transformă statul într-un complice al propriilor eșecuri. Nu doar că nu corectăm greșelile, dar le transmitem și mai departe, ca model de conduită acceptabilă în spațiul public.

Noua conducere a AMEPIP pare una profesionistă și pusă pe treabă. Aplicarea legii și amendarea unor conducători de autorități publice tutelare este o premieră, deși legislația există de mai bine de 14 ani. Dar, cel mai probabil, lupta cea mai grea nu va fi în zona sancționării cu amenzi a celor care ignoră legea, ci la nivelul la care nu se doresc procese de selecție corecte, nu se dorește normalitate funcțională, ci feude împărțite frățește, conform „algoritmului”.

Guvernanța corporativă în România nu mai poate fi tratată ca un exercițiu opțional. Este un test de civilizație administrativă. Fie devenim un stat capabil să-și gestioneze profesionist resursele, fie rămânem captivi unui sistem de selecție bazat pe pile, obediență și impunitate. Într-un viitor nu foarte îndepărtat, România va fi din nou chemată să răspundă în fața Comisiei Europene. Iar atunci, explicațiile nu vor mai putea fi birocratice. Va trebui să arătăm nu doar ce planuri avem, ci ce am făcut efectiv. Cine a fost tras la răspundere pentru pierderile din PNRR? Ce mecanisme am schimbat pentru ca ele să nu se repete? Pentru că, în esență, atunci când statul este lipsit de resursele care i se cuvin, prin neglijență, complicitate sau cinism instituțional, vorbim despre o formă de furt. Un furt sofisticat, dar tot furt. Și trebuie să învățăm că, într-un stat de drept autentic, furtul are consecințe.