Guvernul Ciucă pune „ca prim obiectiv” energetic un proiect de terminal GNL din Grecia de unde Romgaz, la decizia Ministerului Energiei, tocmai se retrăsese

romgaz

România are „ca prim obiectiv”  deschiderea interconectorului de gaz dintre Grecia și Bulgaria, ca să poată importa gaz lichefiat de proveniență americană de la terminalul Alexandropolis, Grecia, a spus, în weekend, premierul Nicolae Ciucă. Acesta spune că gazul de la terminalul LNG din Grecia este soluția imediată pentru România la eventuala sistare a importurilor din Rusia.

Sigur, mai rămâne problema ca guvernele din Bulgaria și Grecia să se înțeleagă între ele și să finalizeze lucrările la interconectorul amintit. Ciucă vede ca o certitudine acest lucru, în doar câteva luni. „Suntem în legătură şi avem ca prim obiectiv deschiderea interconectorului dintre Grecia şi Bulgaria, se va întâmpla în luna iunie…(Gazul american va fi importat în România – n .r.),  sigur că da, în toamnă, sau cel mai târziu la sfârşitul acestui an. Vom avea efectiv gaz care să fie injectat prin acel interconector şi atunci există posibilitatea să folosim gaz lichefiat care poate fi injectat prin terminalul de la Alexandropolis”, a spus Ciucă, la Digi24. Conform premierului,  acest proiect „este esenţial nu numai pentru noi, ci este vorba de tot ce înseamnă proiectele viitoare şi importanţa lui în circuitul gazelor atât pe coridorul vertical, cât şi pe coridorul pe care noi deja l-am realizat, pe infrastructura BRUA”.

Faptul că acum Guvernul României consideră de importanță deosebită terminalul de la Alexandropolis și rețeaua de gazoducte care urcă din sudul Europei către noi și, mai departe, către vestul țării, poate părea bizar. Aceasta pentru că, nu mai departe decât acum un an și jumătate, țara noastră, prin Romgaz, era implicată direct în acest proiect, fiind la un pas să devină partener. Romgaz fusese invitată de către compania grececească care dezvoltă terminalul să devină acționar cu 20%, pentru 13,5 milioane de euro. Ca acționar, cu siguranță, Romgaz ar fi avut un cuvânt greu de spus la „împărțirea” și transportul gazului. Nu a fost să fie, autoritatea tutelară a Romgaz, adică ministerul Energiei a considerat că nu este așa important acest proiect, așa că a votat pentru renunțarea la el.

În 2019, la inițiativa conducerii de atunci a Romgaz și prin decizie a Adunării Generale a Acționarilor, se aproba achiziționarea de către compania românească a 20% din acțiunile emise de compania Gastrade, care dezvoltă proiectul terminalului LNG din oraşul grecesc Alexandroupolis. Aici vor ajunge vasele încărcate cu gaze lichefiate din Qatar și SUA, gaze care pleacă ulterior pe conducte către Bulgaria(gazoductul IGB, ce urmează a fi finalizat), România, unde se face joncțiunea cu BRUA, pentru a se duce mai departe către Ungaria și vestul Europei. În 2020, Consiliul de Administrație Romgaz respingea definitiv proiectul, considerându-l, fără prea multe explicații, a nu fi „de actualitate”. Locul lăsat liber de români a fost imediat ocupat de bulgari, prin Bulgartransgaz, care a cumpărat pentru Bulgaria 20% din compania care dezvoltă terminalul. Bulgarii vor beneficia așadar, la momentul când metanierele vor descărca miliarde de metri cubi de LNG, ei vor avea putere de decizie la împărțirea pe cantități și transportul lor, nu România.

Terminalul Alexandropoulis ar fi fost prima internaționalizare a business-ului Romgaz și direct într-un proiect de importanță capital pentru regiunea noastră de Europă. Fiind într-un stadiu avansat de implementare, țara noastră ar fi fost printre cele care „fac cărțile” în asigurarea surselor alternative de gaze pentru UE, în contextul în care aprovizionarea din Rusia este pusă sub semnul întrebării. Acum însă, bulgarii vor face aceste cărți, noi neputând decât să așteptăm să vedem când ajung gazele și la noi.

În prezent, România își asigură din intern circa 9 miliarde de metri cubi de gaze, dintr-un consum total de aproximativ 11 miliarde. Din acest an, ar trebui să înceapă exploatarea gazelor din perimetrul concesionat de Black Sea Oil&Gas în Marea Neagră, de unde mai pot intra în Sistemul Național de Trasnport încă 1 miliarde de metri cubi anual.

Sursa foto: romgaz.ro

Comentarii

  1. Capetele patrate din Minister si Romgaz!
    Ce a contat pentru acesti politruci?
    Numirile in Consiliile de Administratie Romgaz.
    A incompetentilor!
    Omul potrivit la locul potrivit!😪😪

  2. capete SECI , un ,,board”plin de cretini la ME =ROMGAZ .nu mi.a venit sa cred in 2020 cind am citit ca ROMGAZ renunta la o asemenea PLEASCA ! ce mai face DNS ? nu ii inhata pe Volinturu si sfeckele alea de paradituri de ,,menegeri”care au fc praf banii si proiectul IERNUT ?? cum e acum ???? ,,punem ALTI BANI “??? mai aud ca ROMELECTRO mai e si ,,protejata “..!!! aloo , nenorocitilor !!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *