Guvernul lansează schema de ajutor pentru HoReCa. Cine poate primi bani de la stat și cum se poate înscrie

protest, horeca, restaurante Protest al HoReCa în Centrul Vechi din București Sursa foto Inquam Photos / Sabin Cirstoveanu

Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului a lansat marți schema de ajutor pentru HoReCa, prin care business-urile din sector care au înregistrat pierderi în 2020 le pot acoperi cu bani de la stat. Valoarea totală a ajutoarelor acordate se va ridica la 500 de milioane de eupo.

„Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului  lansează apelul de proiecte de ajutor de stat pentru industria HORECA, instituit în baza Ordonanţei de urgenţă nr. 224/2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru întreprinderile din domeniul turismului, alimentaţiei publice și organizării de evenimente, a căror activitate a fost afectată în contextul pandemiei de COVID-19, cu modificările și completările ulterioare”, a transmis Ministerul Economiei.

Formularul electronic de înscriere aferent etapei a doua de înscriere este activ pe link-ul granturi.imm.gov.ro începând de astăzi, MARȚI, 29 IUNIE 2021, ora 10.00.

Formularul de înscriere va rămâne activ timp de 22 zile calendaristice de la demararea înscrierii, până   MARȚI, 20 IULIE 2021, ora 20.00, cu posibilitatea prelungirii perioadei de înscriere.

Cursul de schimb utilizat în implementarea schemei de ajutor de stat este cursul Băncii Naţionale a României 1 EURO = 4.9260 RON.

Ordinea în care se înscriu potențialii beneficiari ai schemei nu este relevantă. Schema nu este făcută pe principiul primul venit, primul servit. Întreaga suma alocată se împarte proporțional tuturor beneficiarilor eligibili.

Aplicanții care și-au creat deja profil, user și parolă în cadrul platformei în vederea primirii unui ajutor de stat în baza OUG nr. 130/2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operational Competitivitate 2014-2020, în contextul crizei provocate de COVID-19, precum și alte măsuri în domeniul fondurilor europene, cu modificările și completările ulterioare, vor putea folosi respectivul profil în cadrul Schemei HoReCa.

Schema HoReCa este prevăzută de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 224/2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru întreprinderile din domeniul turismului, alimentaţiei publice și organizării de evenimente, a căror activitate a fost afectată în contextul pandemiei de COVID-19, cu modificările și completările ulterioare.

Schema se derulează până la 31 decembrie 2021, plata ajutorului urmând a fi realizată până cel târziu la data de 30 iunie 2022Bugetul schemei este estimat de MEAT la 2,5 miliarde lei, iar prin implementarea măsurii se estimează acordarea de ajutor de stat unui număr de 74.000 de beneficiari.

Prin această schemă de finanțare nerambursabilă, firmele din domeniul HoReCa care îndeplinesc criteriile de eligibilitate vor putea obține un grant în cuantum de maximum 20% din baza de calcul, în limita a 800.000 de euro pentru fiecare beneficiar. Baza de calcul este determinată în mod diferit în funcție de modalitatea de generare a veniturilor / modalitatea de înregistrare contabilă a veniturilor/încasărilor – pe scurt, ea reprezintă diferenţa dintre cifra de afaceri, încasările, etc. obţinute din activitatea eligibilă aferentă anului 2019 şi cele obținute din activitatea eligibilă aferentă anului 2020. Potrivit actului normativ, baza de calcul a ajutorului va trebui certificată şi asumată de către un expert contabil sau o societate de expertiză contabilă, membri CECCAR, selectați şi remunerați de către aplicant. La alegere, baza de calcul poate fi certificată de către un auditor financiar sau o firmă de audit, membri ai Camerei Auditorilor Financiari din România, selectați şi remunerați de către aplicant.

Pentru a putea beneficia de această finanțare, un aplicant eligibil conform procedurii trebuie să urmeze următorii pași:

Pasul 1: Înscrierea în platforma dedicată programului, completarea informațiilor conform anexei 1 la procedura programului și selectarea băncii partenere.

Pasul 2: MEAT va analiza aplicația depusă conform procedurii și, în cazul unui răspuns favorabil, va propune semnarea acordului de finanțare cu beneficiarul.

Pasul 3: După realizarea procedurilor interne, banca va deschide și va alimenta contul special al firmei cu suma nerambursabilă solicitată în aplicație, urmând ca beneficiarul să o utilizeze pentru continuarea activității sale.

Codul sau codurile CAEN rev. 2 pentru care aplicantul solicită finanțare trebuie să fi fost autorizat/autorizate pe perioada aferentă bazei de calcul (adică în anii 2019 și 2020). Codurile CAEN rev. 2 eligibile în cadrul acestei măsuri sunt: 5510, 5520, 5530, 5590, 5610, 5621, 5629, 5630, 7911, 7912, 7990, 8230. Firmele trebuie să fie înregistrate în scopuri fiscale pe teritoriul României.

Potrivit ministrului Economiei Claudiu Năsui, „toți cei care aplică și sunt eligibili vor primi bani”. „Ce se întâmplă dacă cererile depășesc bugetul maxim alocat? Vom plăti pe toată lumea proporțional din acel buget maxim. Deci nimeni nu va fi lăsat în urmă”, afirmă Năsui.

Ministrul Economiei spune că „procedura de aplicare este simplă și 100% online” iar „birocrația este redusă la maxim” în condițiile în care „nu e nevoie decât de maxim 3 documente”:

  1. un raport făcut de un expert contabil, care să certifice cifra de afaceri aferentă codului CAEN.
  2. autorizația de funcționare pentru 2019 și 2020, dacă acestea nu sunt emise de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului.

Claudiu Năsui susține că acest program „este făcut în așa fel încât să fie imposibil de manipulat de către politicieni sau funcționari” iar din această cauză cei care în trecut „erau obișnuiți să poată alege ei cine primește și cine nu primește bani publici” sunt acum „supărați”.

Varianta actualizată a procedurii de implementare a schemei, însoțită de cele 8 anexe poate fi consultată aici:

1.Anexa-1-Formular-inscriere.doc
2.Anexa-2-Contract-de-finantare .doc
3.Anexa-3-Model Imputernicire.docx
4.Anexa-4-Declaratie-ajutor-de-stat.doc
5.Anexa-5-Declaratie tip întreprindere.doc
6.Anexa-6-Calcul-intreprinderi.doc
7.Anexa-7- Anexa raport.docx
8.Anexa-8-lista aimmaipe.doc
9. Procedura HORECA actualizata la 28.06.2021.doc

Protest al HoReCa în Centrul Vechi din București Sursa foto Inquam Photos / Sabin Cirstoveanu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *