Deși România a ieșit din pandemie în martie, odată cu ridicarea stării de alertă, începutul de an a fost însă marcat de războiul din Ucraina. Tendința inflaționistă în țară era în creștere, iar la acest aspect s-a mai adăugat și incertitudinea privind conflictul din regiune. În acest context, românii au fost ceva mai temperați în ceea ce privește achizițiile. Cristi Movilă, director general pentru Europa de Est la platforma de comerț digital VTEX, a declarat în cadrul conferinței European Digital Commerce că s-a putut observa o scădere a cumpărăturilor, traficul ajungând în martie-aprilie mai mic chiar și cu 20-30% în anumite săptămâni.
„Au fost schimbări majore la începutul anului: am ieșit din pandemie și a început un război în regiune. S-au deschis magazinele, ceea ce este clar că a revenit comerțul și am văzut reîntoarcerea traficului în mall și în magazine. Pe fondul războiului am văzut incertitudine. Au scăzut anumite achiziții din diverse verticale, traficul în martie-aprilie a scăzut cu 20-30% chiar în anumite săptămâni, însă lucrurile au revenit cumva la normalul dinaintea perioadei. Uitându-ne clar cum au evoluat business-urile față de anul trecut, media a fost pozitivă, unele au avut de suferit și alte de câștigat”, a transmis Cristi Movilă.
Totuși schimbarea în comportamentul de consum se reflectă pe mai multe industrii, fie alimentară, de tip food-delivery și HoReCa sau în industria electrocasnicelor. Victor Răcariu, director general regional al Glovo, a spus că a observat o creștere a coșul mediu de cumpărături în aplicație pe fondul inflației, precum și o schimbare de comportament în ceea ce privește alegerea fast-food-urilor în detrimentul restaurantelor mai scumpe, așa cum era înainte. Astfel, oamenii au început să comande produse mai ieftine și mai multe, a crescut consumul mai mult către zona de fast-food și supermarketuri în această perioadă.
„În ultima vreme este un comportament cumva prea mult împins spre zona de reducere. Se pierde valoarea produsului. Cred că o să mai continue o perioadă până când nu o să mai fie sustenabil de nicio parte să ofere aceste reduceri”, precizează Victor Răcariu.
În ceea ce privește retailul alimentar, consumatorii au devenit mai atenți la produsele de zi cu zi pe care le pun în coșul de cumpărături.
„Am văzut un comportament destul de greu de anticipat, reacții de panică când clienții au încercat să își facă provizii. Consumatorii sunt foarte atenți la consumul de zi cu zi, la alimentele pe care le pun în coșul de cumpărături. (Alimentele, n.r.) s-au scumpit și clientul va rămâne în continuare destul de complicat. Ne concentrăm să menținem puterea de cumpărare”, a spus Teodor Șerban, director regional la Auchan România.
Retailerii sunt de părere că este o luptă continuă în menținerea unor prețuri mai mici.
„Avem un mediu inflaționist cu care nu ne-am mai confruntat de multă vreme și care sperăm să rămână în zona aceasta de 10%. Probabil că mai mult ar fi nociv, dar cu bune și cu rele am văzut de-a lungul anilor că în România inflația a stimulat consumul, pe termen scurt. Pe termen lung este o problemă care trebuie ținută sub control și cred că este o realitate pentru următorii 5 ani. Va trebui să regândim business-ul într-un mediu inflaționist. Costul banilor crește. Rolul retailerilor este de a media vârful, de a nu transmite imediat în piață creșterile de costuri, dar a păstra o linie constantă astfel încât să nu perturbăm clienții”, spune CEO-ul Altex.
Și în ceea ce privește achiziția hainelor, consumatorii încep să se uite către alte considerente. Robert Berza, general manager Fashion Days a precizat că oamenii caută articole calitate-preț. Presiunea inflației o să împingă consumatorii să cumpere mai multe produse mai ieftine, însă aceasta este o reacție pe termen scurt, de câteva luni de zile, potrivit lui.