Impactul inflației: Românii își pierd din puterea de cumpărare, caută mai multe reduceri și cumpără produse mai multe, dar mai ieftine

cumparaturi

Deși România a ieșit din pandemie în martie, odată cu ridicarea stării de alertă, începutul de an a fost însă marcat de războiul din Ucraina. Tendința inflaționistă în țară era în creștere, iar la acest aspect s-a mai adăugat și incertitudinea privind conflictul din regiune. În acest context, românii au fost ceva mai temperați în ceea ce privește achizițiile. Cristi Movilă, director general pentru Europa de Est la platforma de comerț digital VTEX, a declarat în cadrul conferinței European Digital Commerce că s-a putut observa o scădere a cumpărăturilor, traficul ajungând în martie-aprilie mai mic chiar și cu 20-30% în anumite săptămâni.

„Au fost schimbări majore la începutul anului: am ieșit din pandemie și a început un război în regiune. S-au deschis magazinele, ceea ce este clar că a revenit comerțul și am văzut reîntoarcerea traficului în mall și în magazine. Pe fondul războiului am văzut incertitudine. Au scăzut anumite achiziții din diverse verticale, traficul în martie-aprilie a scăzut cu 20-30% chiar în anumite săptămâni, însă lucrurile au revenit cumva la normalul dinaintea perioadei. Uitându-ne clar cum au evoluat business-urile față de anul trecut, media a fost pozitivă, unele au avut de suferit și alte de câștigat”, a transmis Cristi Movilă.

Totuși schimbarea în comportamentul de consum se reflectă pe mai multe industrii, fie alimentară, de tip food-delivery și HoReCa sau în industria electrocasnicelor. Victor Răcariu, director general regional al Glovo, a spus că a observat o creștere a coșul mediu de cumpărături în aplicație pe fondul inflației, precum și o schimbare de comportament în ceea ce privește alegerea fast-food-urilor în detrimentul restaurantelor mai scumpe, așa cum era înainte. Astfel, oamenii au început să comande produse mai ieftine și mai multe, a crescut consumul mai mult către zona de fast-food și supermarketuri în această perioadă.

„În ultima vreme este un comportament cumva prea mult împins spre zona de reducere. Se pierde valoarea produsului. Cred că o să mai continue o perioadă până când nu o să mai fie sustenabil de nicio parte să ofere aceste reduceri”, precizează Victor Răcariu.

În ceea ce privește retailul alimentar, consumatorii au devenit mai atenți la produsele de zi cu zi pe care le pun în coșul de cumpărături.

Am văzut un comportament destul de greu de anticipat, reacții de panică când clienții au încercat să își facă provizii. Consumatorii sunt foarte atenți la consumul de zi cu zi, la alimentele pe care le pun în coșul de cumpărături. (Alimentele, n.r.) s-au scumpit și clientul va rămâne în continuare destul de complicat. Ne concentrăm să menținem puterea de cumpărare”, a spus Teodor Șerban, director regional la Auchan România.

Retailerii sunt de părere că este o luptă continuă în menținerea unor prețuri mai mici.

Avem un mediu inflaționist cu care nu ne-am mai confruntat de multă vreme și care sperăm să rămână în zona aceasta de 10%. Probabil că mai mult ar fi nociv, dar cu bune și cu rele am văzut de-a lungul anilor că în România inflația a stimulat consumul, pe termen scurt. Pe termen lung este o problemă care trebuie ținută sub control și cred că este o realitate pentru următorii 5 ani. Va trebui să regândim business-ul într-un mediu inflaționist. Costul banilor crește. Rolul retailerilor este de a media vârful, de a nu transmite imediat în piață creșterile de costuri, dar a păstra o linie constantă astfel încât să nu perturbăm clienții”, spune CEO-ul Altex.

Și în ceea ce privește achiziția hainelor, consumatorii încep să se uite către alte considerente. Robert Berza, general manager Fashion Days a precizat că oamenii caută articole calitate-preț. Presiunea inflației o să împingă consumatorii să cumpere mai multe produse mai ieftine, însă aceasta este o reacție pe termen scurt, de câteva luni de zile, potrivit lui.

Sursă foto: Unsplash

Comentarii

  1. Bine c-ati pus-o pe Diva Divanova la profil.
    Inflatia si PPP-ul sunt fete ale aceleiasi monede.
    Motivul principal pt. care exista inflatie este sa le stearga ‘pacatele’ celor care violeaza Bursa in cel mai Barbar mod.

    Nici macar n-aveti idee. Sa ne justifice si noua cineva ce plus valoare REALA aduc PACANELELE a la WallStreet. Cu ce ajuti tu Economia Mondiala cand vinzi si cumperi la nano-secunda + floodezi Piata, bagand precomenzi crase in fata altuia ?

    Haideti sa fim rationali. Bursa este cea mai irationala marlanie legala si de aici toate problemele actuale ale umanitatii.

    Daca nu aveau ‘Pacanele’, bagau banii in ceva serios.

    Si legal de pacanele, alea pt. neandertalul de rand, chiar daca statul face profit din ele ca si cum s-ar duce pe carnati, ganditi-va ce-ar insemna, daca neandertalul chiar si-ar face niste teme si ar juca la alea ‘Reale’ … Omul pare sa aiba pariul in sange, doar c-o face mereu prost.

    Ce sa facem, avem legale cele mai penale vicii: Pacanele, alcool, tutun, zahar + consecintele de rigoare. Cancer, Boli si Boli, .DMG celor din jur. Platesti, practic, acceleratia saparii gropii.

    Oricum oamenii nu stiu ce cauta pe aici asa ca incearca sa fuga pe cat pot de realitate.

    D’asta Mall-ul este ‘refugiul’ ‘Nr.1’, le reaminteste arhetipal (ca tot e ziua lui Sigmund azi, da stiu, Jung a inventat conceptul) de jungla din care au plecat.

    Poate ar trebui sa ne gandim mai mult la ce-a gandit Blaga … Incepeti cu ‘Zamolxe’. “Trilogiile” sunt prea avansate.

    Ce sa faci, ai carte, ai parte, sau o dai parte-n parte.

    • Bună ziua. Articolele sunt în ordine cronologică. În afară de cele din slider/featured care sunt o selecție a redacției pe subiecte relevante ale zilei.

  2. Mancarea de la fast food este nesănătoasă. Deci oamenii cumpara produse de mai proasta calitate, ca unul din efectele inflatiei.

  3. Inflația este generată de State, pentru că fură din averea cetățenilor, corespunzător procentului respectiv.

    Banii care nu lucrează, imobiliarele, venitul din salarii, sunt sărăcite constant, iar Statele știu de mulți ani că sunt mulți cei care se lasă furați, fără să ia nicio măsură.

  4. Tovarasii mei de cursa, acesta e doar inceputul. Sunt la schema nr 2, prima (cu guvidu) nu a avut succesul garantat (nu s au vaccinat sufic de multi creduli, au fost omorati sau au murit prea putini, masa critica a populatiei n a pus botul la manipulare, Biserica s a luptat sa se redeschida, multi n au vrut sa poarte botnita, s a iesit in strada des, o mare parte din medici au refuzat sa se vaccineze, etc). Dar nu se datoreaza asta majoritatii…
    Acum faza 2 e mai dura: scumpiri la alimente, combustibil, utilitati, mat de constructii, haine, incaltaminte, etc). Au adaugat si razboiul, pregatit din timp de excrocii de americani infipti in coasta rusilor prin “eroul” Zelinski.
    Dar ceea ce va urma va fi cu adevarat greu de digerat ptr popor. Care oricum 32 s dormit pe el. A iesit in 2016 in strada ca au votat guvernantii ca hotii, noaptea…dar cand au ramas fara serviciu si li s a scumpit brusc viata de 2-20ori n au mai marait. Ca de plimbat tot se plimba si la 9 lei motorina (cu 2 ani in urma era putin peste 4 lei, dar ce gugustiuc mai tine minte???) si vor umple muntii RO si marea peste 2-3luni. Sunt destui sclavi in RO (de ordinul milioanelor) care pocnesc din copite si isi indreapta pieptii cand sefii bat cu biciul si le ordona.
    Asta a ajuns poporul : in majoritatea lui o gloata usor de manipulat, cu capul patrat si privire bovinica in jos, fara principii morale si far’ de Dumnezeu. Care se ndoapa de la fast food, mananca ieftin, e bolnav, crede n tv si in toate iudele ce le picura n gusa mizeriile minciunilor ptr care sunt platiti, care nu stiu sa circule pe strada, scuipa pe geamul masinii, arunca pet-uri pe unde apuca, injura si judeca, egoisti si invidiosi, lipsiti de reguli si bune conduite, ptr care diavolii intunericului in care vietuiesc si cu care au batut palma le daruiesc lor “tot” ce au nevoie.
    HRISTOS A INVIAT !!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.