În plină eră a digitalizării, majorarea impozitului auto pentru vehiculele poluatoare, prevăzută de noul pachet legislativ al Guvernului, găseşte multe primării din judeţul Vrancea nepregătite tehnic. Lipsa unor baze de date actualizate cu normele de poluare ale maşinilor obligă administraţiile locale să revină la metode clasice de lucru: verificarea manuală a dosarelor din arhivă.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

În oraşele mari şi în comunele cu un parc auto extins, acest demers presupune un efort administrativ considerabil, în timp ce în localităţile mici, unde evidenţele sunt deja completate, aplicarea legii se anunţă mai simplă.

Măsura intră în vigoare la 1 ianuarie 2026 şi generează reacţii diferite, în funcţie de dimensiunea localităţilor şi de infrastructura administrativă existentă.

Analize Economedia

Hidroelectrica logo
armament-romania
utilitati, electricitate, energie
Angajați, recrutări
inflatie
aparare militari
baraj Hidroelectrica
joburi, oameni, persoane, agitație, aglomeratie, locuri de muncă, muncă, angajatori, stradă
Neptun Deep
bursa, investitii, indici, cresteri, scaderi, investitori
calcule buget
Biserica fortificată din Bierțan) de Kayle Kaupanger
Economii, Bani, Tineri, Pușculiță
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume

La Adjud, autorităţile consideră că procesul va fi dificil şi consumator de resurse, mai ales că, pentru cele circa 5.000 de de vehicule înregistrate, prelucrarea se va face cel mai probabil manual.

„Aplicarea noii ordonanţe presupune un efort substanţial din partea administraţiei locale. În baza noastră de date nu exista până acum un câmp obligatoriu pentru norma de poluare, aşa că identificarea va trebui făcută manual, prin consultarea arhivei pentru fiecare vehicul în parte. Avem înregistrate peste 5.000 de autoturisme, iar colegii de la Serviciul de Taxe şi Impozite au început deja lucrul, dar volumul este foarte mare. Aşteptăm publicarea normelor metodologice în Monitorul Oficial şi vom intra în faza de dezbatere publică, urmată de informarea cetăţenilor. Există rezistenţă şi neîncredere în rândul oamenilor, un şoc legat de posibila creştere a taxelor, dar este o măsură legislativă care trebuie aplicată. Ne pregătim pentru emiterea deciziilor de impunere cu termen în luna martie, iar dacă va fi necesar, vom implementa soluţii punctuale pentru actualizare, mai ales în cazul plăţilor făcute online, unde interacţiunea directă lipseşte”, a declarat, pentru Agerpres, primarul municipiului Adjud, George Nica.

Situaţie similară şi la Mărăşeşti, unde primăria a solicitat deja date suplimentare pentru completarea evidenţelor:

„La nivelul oraşului Mărăşeşti avem evidenţa mijloacelor de transport, însă nu şi pe norme de poluare. Am transmis deja o solicitare către Poliţie, la Serviciul de Înmatriculări, pentru a obţine un export de date care să includă şi aceste informaţii. Vom completa baza noastră de date cu acele informaţii, însă este clar că o parte dintre înregistrări vor trebui procesate manual. Avem, spre exemplu, circa 2.940 de autoturisme înregistrate, ceea ce înseamnă că nu va fi un proces uşor”, spune Adrian Toderaşc.

Edilul spune că noua taxă nu este privită cu entuziasm de populaţie, dar că primăria va încerca să găsească soluţii pentru a atenua cât mai mult impactul financiar.

„Oamenii au aflat despre măsură, însă, evident, nu o primesc cu entuziasm, mai ales că mulţi dintre ei deţin vehicule mai vechi. Totuşi, dacă aceasta este legislaţia, trebuie să o aplicăm. Avantajul este că banii rămân la bugetul local, dar trebuie să recunoaştem că nivelul de trai este modest, aşa că percepţia generală nu va fi una favorabilă. Noi vom căuta soluţii pentru a implementa ordonanţa cât mai eficient”, susţine Toderaşc.

În Homocea, una dintre cele mai mari comune din judeţ, situaţia este încă în faza de analiză. Informaţiile lipsesc din sistem, iar evidenţele trebuie completate manual. Edilul spune însă că „este normal ca cine poluează mai mult să plătească mai mult”.

„Deocamdată nu avem o evidenţă clară a normelor de poluare pentru maşinile înregistrate în comună. Nu avem această informaţie în sistem şi, cel mai probabil, vom fi nevoiţi să verificăm manual fiecare dosar. Ordonanţa a venit recent şi încă o analizăm. Cetăţenii au început să afle că vor creşte taxele, mai ales pentru maşinile vechi, şi evident că nu sunt mulţumiţi. Din perspectiva lor, măsura este greu de acceptat, dar banii vor rămâne la bugetul local, ceea ce poate fi un avantaj. În principiu, este normal ca cei care poluează mai mult să plătească mai mult. Vom discuta în şedinţa de consiliu local şi vom vedea cum punem în aplicare concret această reglementare”, afirmă Vasile Petrea.

Într-o altă comună mai mică din zona de munte, Vintileasca, administraţia este deja pregătită pentru implementarea legii. Evidenţele sunt complete, iar conformarea e totală.

„Avem evidenţa tuturor maşinilor înregistrate la primărie, fiecare cu dosar şi cu informaţiile necesare, inclusiv privind norma de poluare. Am trecut manual aceste date, pentru că programul informatic nu le avea centralizate. De la 1 ianuarie vom aplica legea, nu avem de ales. Este o obligaţie clară, transmisă prin circulară de la nivel guvernamental, şi ne conformăm. În ceea ce priveşte noile valori ale impozitelor, încă nu avem toate detaliile, vom vedea exact cum se reflectă în sistem după intrarea în vigoare a noilor prevederi. La fel se va întâmpla şi în cazul impozitelor pe locuinţe”, susţine edilul Tudorel Vâlcociu.

Şi la Boloteşti, reprezentanţii administraţiei locale susţin că impactul noii taxe va fi moderat, deoarece în ultimii ani s-au făcut periodic majorări de taxe şi impozite, care au fost actualizate anual cu inflaţia.

„Pentru noi, aplicarea ordonanţei nu reprezintă o dificultate majoră, pentru că, de-a lungul timpului, am actualizat constant taxele şi impozitele cu rata inflaţiei. Din acest motiv, impactul nu va fi unul dramatic, estimăm că majorările vor fi de cel mult 50%. Avem evidenţa vehiculelor înregistrate în comună, inclusiv informaţii privind norma de poluare, astfel încât din punct de vedere administrativ suntem pregătiţi. Oamenii înţeleg că era nevoie de o actualizare, pentru că, de exemplu, impozitele pe locuinţe ajunseseră la niveluri foarte mici şi nu mai reflectau realitatea. Important este că aceste sume rămân la bugetul local şi pot fi folosite pentru investiţii şi modernizarea comunei”, declară primarul comunei Boloteşri, Fănică Popa.

O situaţie intermediară este la Năruja, unde există dosare fizice pentru fiecare vehicul, iar procesul va fi, cel mai probabil, tot manual.

„Nu avem în baza de date norma de poluare trecută ca indicator distinct, însă fiecare autoturism are dosar, cu certificatul de înmatriculare, unde sunt menţionate categoriile Euro – Euro 1, Euro 2, Euro 5 şi aşa mai departe. Asta înseamnă că, practic, va trebui să luăm toate dosarele la mână. Vorbim de aproximativ 800 de autoturisme înregistrate pe raza comunei”, spune Grigore Mihăeş.

Edilul susţine că percepţia oamenilor privind noua taxă nu este foarte bună, dar că impozitele vor fi stabilite în mod corect, aşa cum cere legea.

„Percepţia oamenilor nu este una bună, pentru că orice creştere de taxe vine într-un moment dificil, dar autoritatea locală nu face altceva decât să aplice legislaţia. Vom analiza ordonanţa în detaliu, pentru că trebuie să stabilim impozitele pentru anul viitor în mod corect, în limitele impuse de Codul fiscal. Taxele nu pot fi mai mici decât pragul stabilit de stat, iar noi trebuie să ne încadrăm în acest cadru legal”, a precizat Mihăeş.

La Focşani, în municipiul reşedinţă, lucrurile sunt încă în faza de evaluare. Administraţia aşteaptă clarificări din partea autorităţilor competente:

„Urmează să fie publicate normele de aplicare. Suntem în discuţii şi vom lua toate măsurile necesare pentru implementare”, au transmis reprezentanţii Primăriei Focşani.

În ciuda faptului că noua taxă va crea nemulţumiri în rândul populaţiei, iar pentru funcţionarii din primării va însemna un efort nu indiferent, părerea reprezentanţilor administraţiilor locale este unanimă: măsura are potenţial de a aduce venituri suplimentare la bugetul local.