Cel puțin 79 de kilometri de autostradă și drumuri expres vor fi dați în trafic anul acesta, finalizarea lucrărilor fiind garantată pe patru loturi de pe A0, A3 și DEx 12, dar într-un scenariu optimist se poate atinge „borna” de 110 kilometri și chiar un record pentru infrastructura rutieră românească, de 126 de kilometri, potrivit estimărilor Asociației Pro Infrastructură. Cele patru loturi cu inaugurarea garantată sunt pe Autostrada A0 București Sud (2 loturi – Alsim Alarko), Lotul Nurol pe Autostrada Transilvania și lotul 3 pe Drumul Expres Craiova – Pitești (Lotul UMB), așa cum anunța Economedia pe 1 ianuarie (detalii aici).
Podul de la Brăila urmează să fie deschis în mai-iunie (cu o parte a drumurilor de legătură), iar în aprilie sensurile giratorii suspendate de la Berceni și Popești-Leordeni pe centura București Sud. Totodată, API spune că sunt șanse ca UMB să termine lotul 2 de pe A0 Nord cu descărcare parțială la Afumați, iar într-un scenariu „ultra optimist” Strabag să termine Lotul Straco Chețani – Câmpia Turzii (16 km). Cei 30 de kilometri dintre Nădășelu și Zimbor pe Autostrada Transilvania (loturi UMB), acum la aproape 50%, dar cu termen extins până în 2025, și cei 11 kilometri de drum expres dintre Galați și Brăila, ies din calculele API.
„Dacă nu se va întâmpla ceva catastrofal, va fi un an peste medie, chiar dacă mergem exclusiv din inerție pe obiective (aproape) sigure: 78,5 kilometri noi de autostradă și drum expres. Țintim 110,5 kilometri cu puțin noroc și mult chef de muncă și visăm măcar câteva luni la un RECORD de 126 kilometri!
Ce inaugurăm în 2023? Borna celor 1.000 de kilometri va fi atinsă, probabil, de turcii de la Nurol cu mini-lotul A3 Nușfalău – Suplacu de Barcău (13,554 km) în perioada mai-iunie. Compatrioții lor de la Alsim Alarko ar putea să le „fure” trofeul simbolic dacă se vor mobiliza și vor dori să deschidă parțial lotul 2 al A0 Sud. Dacă nu, vor da în trafic toți cei 16,30 km până la sfârșitul verii. Tot Alsim Alarko are termen de livrare septembrie pe tronsonul 1 din A0 Sud (16,93 km) dar este nevoie să tragă tare și, chiar dacă ar rata toamna, trebuie să fie gata în decembrie! Șanse MAXIME de inaugurare în toamnă sunt și pe T3 DEx12 Slatina – Colonești (31,75 km) executat de UMB din care șoferii vor putea folosi doar aproximativ jumătate (Valea Mare – Negreni).
Chiar dacă se va ieși din aceste estimări optimiste, în condiții normale cele 4 șantiere de mai sus ar trebui să fie un pariu sigur pentru 2023: 78,534 kilometri de autostradă și drum expres. În același pariu adăugăm celălalt proiect major, amânat din 2022, care va fi dat în trafic: podul suspendat de la Brăila (WeBuild – IHI), pe conexiunea scurtă (Smârdan) sperăm în mai-iunie și pe cea lungă (Jijila) în decembrie cel mai târziu. Și încă două investiții mai mici, dar cu impact foarte mare: pasajele Berceni și Oltenița de pe DNCB, ambele în primăvară. Șanse FOARTE BUNE de inaugurare în 2023 avem pe lotul 2 din A0 Nord, unde UMB accelerează deși are termen iunie 2024. Sunt două opțiuni: aproximativ 10 km între DN1 și A3 fără bătăi de cap sau tot proiectul lung de 19 km cu o descărcare provizorie în DJ100 la Afumați doar dacă se deranjează CNAIR.
Strabag forțează de asemenea o deschidere devansată: aproximativ 13 km de drum expres pe DEx11 la vest de Oradea, între Autostrada A3 și DN1/Calea Borșului. Tot șantierul are 19 kilometri și austriecii vor să-l livreze până în decembrie, deși au termen martie 2024.
Pariul nostru, pentru care vom pune presiune constantă: plusăm cu acești 32 de kilometri pe A0 și DEx11 și țintim 110,534 kilometri noi de autostradă și drum expres în 2023. Și mai visăm, într-un scenariu ultra-optimist, la o demonstrație de forță a asocierii Strabag – Geiger pe A3 între Chețani și Câmpia Turzii, unde stadiul fizic după rezilierea cu Straco este aproape 40% și cei doi antreprenori au capacitatea tehnică de a produce surpriza plăcută și să deschidă la limită, în decembrie, cei 15,691 kilometri, livrând cu jumătate de an înainte de termenul contractual veriga lipsă pe A3 dintre Cluj-Napoca și Târgu Mureș”, a transmis Asociația Pro Infrastructură.
Rețeaua de autostrăzi și drumuri expres din România are în prezent 994 de kilometri. 534 de kilometri de drumuri de mare viteză au contracte active, iar peste 400 de km sunt în licitații.